Bukefalos 28 år!

vill ha mjukare häst...

M

maddes

rider akademiskt, har en häst med riktigt mycket steg och svung. Det vi har problem med är att hitta lite mjukhet...Har någon förslag på bra övningar för att ta fram mjukheten i hästen?:confused:
 
Sv: vill ha mjukare häst...

Öppnor och slutor är väldigt mjukgörande och lösgörande för min häst, voltarbetet med börjning ( lilla snurren eller vad man kallar det) är mjukgörande.
 
Sv: vill ha mjukare häst...

På vilket sätt menar du mjukhet? I handen, i hästens sidor, i ryggen?

Finns så många olika sätt...och många olika sätt att benämna det på.
 
Sv: vill ha mjukare häst...

huvudet böjer hon utan problem men jag saknar böjningen genom hela hästen...lösgjordheten. Hon har en sån jäkla gång, är statisk rak.
 
Sv: vill ha mjukare häst...

:bump: skulle oxå vara glad om jag fick lite tips hur man effektivt kan träna om man vill bygga upp bakpartiet på hästen. Hon är kraftig fram men tanigare bak.
 
Sv: vill ha mjukare häst...

Att hon är tanig bak har troligtvis med att göra att hon saknar smidighet i kroppen. Mycket böjande/svängane övningar. Har du tillgång tills kog där du kan snirkla dig runt trädstammar och träna på ställning/böjning och få henne att runda sig runt träden är det jätte bra.

Även kallhyggen är helt super för statiska ryggar och stela muskler.

Sen när hon mjuknar så kan man få mer ut av skolorna, men man kan givetvis använda dem även i början dock enbart med fokus på lösgöring och smidighet, alltså inte bärighet. Du ska känna att hon trampar på i övningen och verkligen blir mjukar. Saktar hon in och du tänker bärighet får du bara motsatt effekt på en så stel häst.
Hoppas att det där hjälpte någonting.

Du kan även longera henne OM du har någon som kan det som kan hjälpa dig. Longering bara runt, runt kommer inte att hjälpa henne utan det ska vara fokus på längning av överlinjen så hon får stretcha (och inga hjälptyglar!).
 
Sv: vill ha mjukare häst...

Steg ett för en tanig bak är att se över foderstaten. Man kan få vilken frisk häst som helst att få en rund bak, bara den får tillräckligt med protein. Tanig bakdel brukar i min värld nästan uteslutet bero på för dåligt med protein, och om hästen får tillräckligt med protein men ändå är tanig bör man fråga sej hur frisk hästen är.

(med rätt foderstat kan man "maxmuskla" en häst - men därmed inte sagt att den har STYRKAN - för att få styrka krävs det träning - kanske behövde tillägga det..... :D )
 
Sv: vill ha mjukare häst...

vad och hur mycket skall jag ge henne. Hlb 167 i mkh. Nu får hon lusern pellets & havre mo - betfor & havre kv. finns det nåt annat bra att ge henne just så hon får i sig mycket protein, hur mycket tror du hon ska stå på?:confused:
 
Sv: vill ha mjukare häst...

Jag ska inte svära på vad hennes behov i proteinväg ligger på, såna siffror har jag ej i huvudet. Men en förutsättning för att kunna fodra i övrigt, är att man vet vad grovfodret innehåller.

När de går på bete är det bra att veta vad näringsvärdet bör ligga på, på betet. Ofta utgår ridmänniskor från att deras hästar håller sej bra på bete oavsett vilket - trots att betena är utarmade och inte nysådda på säkert 20 år... Visst kan hästarna vara i kraftigt överhull på såna beten - men det är sällan som proteinet räcker till. En häst kan inte omvandla fett - energi - till muskler - protein.... (en vanlig missuppfattning?)

Men lucern är bra. Sojamjöl är ett "billigt" proteinfoder - du får mycket protein för pengarna och det har ett bra aminosyreinnehåll. Linfrö är proteinrikt men "fattigare" när det gäller aminosyror.
Men det kan vara en början.

Havre och betfor ger mest energi - dvs "hull".

Men det är en "Foder"-fråga!
(det är svårt när det kommer såna här trådar på andra ställen än "Foder" - hur bra en häst än tränas kommer den inte bli musklad om den inte får bra foder, det är grunden som allt kan "byggas på".)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
697
Senast: Anna-KarinO
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 307
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 725
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 050
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp