Omskola en 12 åring

majasvensso2004

Trådstartare
Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha henne som ridhäst. De red henne ett tag, men livet kom emellan och hon gick därefter mer som sällskap för att de inte hade tid. Hon har nu stått i 1,5 år utan att bli riden så hon är väldigt omusklad. Vad rekommenderar ni att jag börjar med för övningar för henne? Mycket bommar och liknande för att bygga ryggmuskler och kondition från marken då såklart, men utöver det? Tips? Hur länge tills man kommer kunna sitta upp? Blir ju i princip att skola om henne då hon inte varit super mycket riden under sitt liv, men kunnat gångarterna som liten.
 
Hej!
Tror du mer ska tänka ombyggnation istället för omskolning. Det som du först behöver är en duktig tränare, utbildad hovslagare, equieterapeft och vägledare som hjälper dig. Skulle även rekommendera att ladda ner appen equibodybalance där det finns massa övningar som du bör göra från marken, tills din häst byggt upp tillräckligt med muskler för att börja bära dgg på ryggen.
Travare är fantastiska hästar men tänk på att de behöver rätt typ av muskler för att hålla ❤️
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 618
Senast: Saigon
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 002
Senast: tuaphua
·
Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 311
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 801
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp