Bukefalos 28 år!

Vill inte gå hem...

Qosack

Trådstartare
Visste inte riktigt vart jag skulle sätta tråden men det är inte ett problem utan mer ett för mig annorlunda beteénde som jag undrar om fler har.

Ungponnyn dottern har vill inte gå hem när vi rider ut:cool:
Han är aldrig svårövertalad och dottern vinner alltid men han måste ändå försöka varenda dag och sackar sen hela vägen hem från att vara pigg och allert.
Det börjar antingen om vi rider en vända där vi verkligen måste vända hem på samma väg då slingrar han sig och vill fortsätta framåt. Det blir lite dragkamp en stund sen traskar han surt hem:grin: Sen ca 400 meter från hemmet försöker han hitta en annan väg för att inte komma hem. Kan segdra sig åt ett annat håll men ger upp ivarjefall ganska lätt.
Rider vi än runda så vi inte rider samma väg tillbaka kommer han ändå på det hela ca 400 meter från hemmet och gör likadant igen.

Jag vet att hans hagsällskap inte är optimalt men det kommer nytt sällskap om någon vecka. Hagen är annars 2 hektar stor med allt för mycket bete. Ska bli intressant om hans beteénde förändras när det kanske blir för honom ett bättre sällskap i hagen.

Spelar ingen roll om vi varit ute i 2 timmar eller skrittat 40 min han är lika motsträvig ändå när han fattar att vi ska hem. Lite gulligt är det att han är så poitiv till att komma ut men är det fler som haft det här 'problemet'? Jag är van att det brukar vara tvärtom:cool:
 
Sv: Vill inte gå hem...

Låter som min förra foderhäst. Älskade och komma ut och ville inte vända hemåt. Hade hon velat hade vi väll varit ute än.
 
Sv: Vill inte gå hem...

Min unghäst är likadan. Han i princip travar från stallet och släpar fötterna på vägen hem. Jag brukar hoppa av innan jag vänder och sen gå hem för att slippa bråka.. men sen är det ju en unghäst med. Han har börjat lugna sig nu när han fått vara ute ett par gånger.

Om du är riktigt frustrerad kanske du kan muta hästen till att vilja komma tillbaka till stallet genom att ge ett par morötter efter ridturen?
 
Sv: Vill inte gå hem...

Min häst har liknande tendenser. När det är dags att gå hem blir han lite smålat och försöker hitta andra stigar längs vägen vi ska gå in på snarare än hemåt.
 
Sv: Vill inte gå hem...

Roligt att höra att det finns fler :D :D

Han ser lika besviken ut varje gång han slutligen hamnar på stallplan och sadlas av :p

Har börjat ge hoonom en näve havre när han kommer hem för att se om han får liiite mer bråttom hem ;)

:rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Vill inte gå hem...

Lite som vårt äldre sto vi hade förr. Beteshagen låg en 200 m från vårt hus. När vi hämtade hem hästarna på kvällen skulle hon ALLTID ner mot byn, blev riktigt sur om man vände hem. Så oftast gick vi en liten promenad (eller låång om hästen bestämde) varje kväll efter betet ;)

Kan kanske tillägga att vi bråkade i början med att hon inte skulle gå av gården och försökte alltid svänga hem...
 
Sv: Vill inte gå hem...

Min häst var sån när han stod i ett stall där han inte trivdes alls. Han kopplade av när vi kom därifrån och var inte lycklig på vägen hem.

I vanliga fall är han likadan på hemvägen som han är på bortvägen, glad lite åt vilket håll vi än går åt. Han blev normal såfort jag flyttat på honom, då var han sej själv igen på väldigt kort tid. Så när det gäller min häst så är det inte ett gott tecken alls. Men det är ju olika.

Visst kan det vara kul att hästen tycker om att vara borta från stallet men samtidigt så är det otroligt viktigt att hästen trivs och vill vara vid stallet. Sen är det ju rätt gött om hästen skulle komma lös nångång att den drar sig till stallet och inte springer bort.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 317
Senast: Emanon
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 160
Senast: EmmaW
·
Hästhantering Hej! Jag rider ett islandssto på 6 år hos min granne. Dom köpte henne från ett stall med bara islandshästar för ca ett halvår sedan. Hon...
2
Svar
21
· Visningar
4 129
Senast: Rubinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp