Bukefalos 28 år!

Vill inte söka sig neråt

D

dal

Hej!

Jag har ett problem som jag kämpat med ganska länge nu och behöver lite tips och trix som kanske fungerar.

Jag har en halvblodsvalack på 20 år, min allra bästa vän! Högt utbildad inom dressyren och en väldigt arbetsvillig pålle. Han håller huvudet ganska högt vid ridningen, inte för att han är rädd eller nåt, utan han bara är ställd så. Han jobbar utmärkt med bakbenen men han vill liksom inte söka sig neråt och ta tag i bettet.

Har funderar på om detta kanske beror på stelhet med åldern? :confused: Eller är det någon form av protest?? Hans bett passar honom perfekt och jag har testat rida honom med gramantygel och dylikt men vill samtidigt att det ska funka UTAN en massa "fusk" om man får lov att kalla det så. :d

Han har varit lite hostig nu ett tag och några sekunder precis innan han ska hosta så går han så himla fint med nacke och rygg.. sen kommer hostan och då får han tillbaka det där höga huvudet igen.. Man blir lite hoppfull där ett tag, men nä. :)

Så SNÄLLA, vill ha ALL hjälp jag kan få! :)

Mvh
Majsan
 
Sv: Vill inte söka sig neråt

måste tillägga att detta började främst efter att han fått vila 2 veckor efter förkylning. Kan detta ha haft någon inverkan??

/Majsan :)
 
Sv: Vill inte söka sig neråt

Har en jättebra instruktör men det hjälper inte för det
 
Sv: Vill inte söka sig neråt

Behöver inga tips om att byta instruktör. Det jag söker är råd från människor
som har UPPLEVT samma problem och hittat/fått tips och trix om hur man kan göra för att förbättra detta.

Jag får hjälp av min tränare men bara för att man har instruktör betyder inte det att man får en mirakelhäst! Tränare kan INTE fixa alla problem i världen, och det förväntar jag mig inte av honom heller.

Enkelt för andra att skriva "byt instruktör, skaffa instruktör". I mina ögon är det bara oförskämt. Har man inga tips att komma med, så nej tack.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vill inte söka sig neråt

men hur tror du att vi ska kunna utröna vad din häst har för problem? vi sitter bakom datorer och vet inte hur du rider eller hur din häst rör sig.

för allt vad jag vet så kan du lika gärna rida med för hårda tyglar, som för lösa, hästen kan ha ont i en tand, vara låst i nacken, ha ont av sadeln, bli störd av din balans, tappat kondis, inte orka, inte vill, inte kan? förstår du vart jag vill komma?

en instuktör är nog den enda som kan hjälpa dig om du vill komma åt det verkliga problemet. däför mitt råd att byta tränare, det skulle iallafall jag aha gjort i ditt läge. eller komplettera med en annan, som kan se med lite andra ögon på hur problemet ser ut IRL.
 
Senast ändrad:
Sv: Vill inte söka sig neråt

Aja, lär inte komma någon vart i detta forumet. Försöker mig på någon annanstans där man får lite trevligare svar, ÄVEN om man inte har ngt att komma med.

Men jag ska verkligen tänka på eftergiften! :) Det är något jag ofta glömmer och även blir påmind om. :)
 
Sv: Vill inte söka sig neråt

Det enda råd jag kan ge, utan att ha sett er på något sätt, men se till att hästen blir ordentligt lösgjord och att du har bjudning i honom. Sen som blandrastik säger: Eftergift!

Du har inga bilder så blir det lättare att hjälpa dig?
 
Sv: Vill inte söka sig neråt

Har du låtit någon annan rida din häst? Testa det :), ibland rider man sig blind på det sätt som man alltid gjort och hästarna liksom uppfattar inte signalerna, ibland kan det vara så enkelt som att flytta bak livet etc.
Som de andra skriver så är ju eftergift väldigt viktigt, men jag tycker att en 20årig läromästare ska ha relativt lätt för att gå i form/söka sig neråt. Har du låtit kolla hans tänder? Kanske sitter där.
Lägg annars gärna in lite bilder, eller en filmsnutt :idea:, lättare att råda då

Lycka till!
 
Sv: Vill inte söka sig neråt

Jag håller med Kivina! Har haft en likadan häst en gång i tiden och det hjälpte inte
hur många gånger jag än bytte instruktör. Är väl antagligen känd som en kräsen en nu i instruktör-världen ^^.

Iaf. inte långt efter att jag köpt min kära häst upptäckte jag att han hade problem att söka sig ner och "suga" tag i bettet. Testade då massa instruktörer men det blev inte mycket bättre för det. Så jag började prova alla möjliga tekniker som flög upp i huvudet på mig. Det visade sig att han behövde ridas länge och riktigt få spralla av sig innan han kunde hitta den koncentrerade och mjuka formen igenom hela kroppen. Ibland var jag tvungen att rida uppemot 2 timmar för att han ens skulle börja mjukna i nacken. (45-70 minuter var vad jag brukade träna).

Men som tidigare sagt, eftergift är A och O när man kommer till såna här hästar. Men visst är det alltid viktigt :)

Så jag håller faktiskt inte alls med i tidigare inlägg om att byta instruktör o.dyl. Det hjälper inte för 5 öre.

Men mitt råd är att testa rida honom riktigt länge något pass och se om han mjuknar till sig. Och om han nu är 20 år så är han ju lite till åren och jag tror säkert att där är något samband mellan detta. Men var absolut inte rädd att använda gramantygeln! Den verkar snarare till hans fördel då den kan hjälpa honom hitta sin form lättare och dessutom snabbare.

När jag arbetade som ridlärare sa alla att det var förbjudet med alla dessa hjälptyglar, men jag anser att det (precis som det heter) är HJÄLPtyglar... De används när man behöver hjälp och när man anser att problemet är åtgärdat, så tar man av dom. :)

LYCKA TILL !!
 
Sv: Vill inte söka sig neråt

Kanske han behöver mer stöd från handen?
Till exempel, värm upp honom i lugn takt, eftersom det endå är frågan om en tjugo åring. Värm upp med lite lösa tyglar i båda varven i alla gångarter och sen börja samla tyglarna och håll händer stilla på samma ställe och driiv framåt. Framåt och ner. Slarva inte med den drivande skänkeln. Drivande skänkel och stadig hand. Du kan också prova varva mellan olika bett; tre delat, gummi, tränsbett etc
Hur låter det? :)
 
Sv: Vill inte söka sig neråt

Tack för alla svaren! :)

Nu känner jag mig lite hoppfull igen! Ska ut tidigt imorgon och värma upp honom ordentligt! tänker minsann komma underfund med vad som stör honom.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 438
Hästvård När jag köpte min ponny var han musklad och fin. Nu efter lite mer än ett år har han tappat jätte mycket muskler och jobbar inte med...
Svar
18
· Visningar
1 956
Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 332
Träning Hej allihopa! Jag har försökt hitta svar på mina frågor men det är så mycket och svårt att sätta korta ord på så jag frågar nu alla er...
Svar
15
· Visningar
2 332
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp