Bukefalos 28 år!

Hjälp! Ponnyn tappat muskler.

ponnymuppen

Trådstartare
När jag köpte min ponny var han musklad och fin. Nu efter lite mer än ett år har han tappat jätte mycket muskler och jobbar inte med bakbenen.

Han har tappat framåtbjudning. Först visste jag inte vad det berodde på, det var verkligen blod. svett och tårar. Nu har jag kommit på att det är musklerna och bakbenen.

Min fråga är, hur musklar man hästen? Hur får man tillbaka framåtbjudning och få dom arbeta med baknenen?

Han har även blivit stel i munnen, och när han väl söker sig neråt så ''ligger'' han väldigt mycket på bettet. Hur ska jag få han mjuk i munnen utan att han blir hängandes på bettet?

Hur märker man att hästen fått en förslitningsskada?

Jätte tacksam för svar, vill bara att allt ska på bra igen så vi kan ut o hopptävla :((
 
Först låter du en veterinär kolla igenom hästen, både benen, ryggen och munnen. Sen tar du hjälp av någon kunnig att räkna ut en bra foderstat, och sen går du ut i skogen och galopperar massor och klättrar i backar. För att få den lätt i munnen skulle jag göra massor av övergångar, det brukar även få dom att jobba mer med bakbenen. Lycka till!:)
 
När jag köpte min ponny var han musklad och fin. Nu efter lite mer än ett år har han tappat jätte mycket muskler och jobbar inte med bakbenen.

Han har tappat framåtbjudning. Först visste jag inte vad det berodde på, det var verkligen blod. svett och tårar. Nu har jag kommit på att det är musklerna och bakbenen.

Min fråga är, hur musklar man hästen? Hur får man tillbaka framåtbjudning och få dom arbeta med baknenen?

Han har även blivit stel i munnen, och när han väl söker sig neråt så ''ligger'' han väldigt mycket på bettet. Hur ska jag få han mjuk i munnen utan att han blir hängandes på bettet?

Hur märker man att hästen fått en förslitningsskada?

Jätte tacksam för svar, vill bara att allt ska på bra igen så vi kan ut o hopptävla :((
Man åker till en veterinär, såklart.
Det låter som en klockren hälta.
 
Först låter du en veterinär kolla igenom hästen, både benen, ryggen och munnen. Sen tar du hjälp av någon kunnig att räkna ut en bra foderstat, och sen går du ut i skogen och galopperar massor och klättrar i backar. För att få den lätt i munnen skulle jag göra massor av övergångar, det brukar även få dom att jobba mer med bakbenen. Lycka till!:)
 
När jag köpte min ponny var han musklad och fin. Nu efter lite mer än ett år har han tappat jätte mycket muskler och jobbar inte med bakbenen.

Han har tappat framåtbjudning. Först visste jag inte vad det berodde på, det var verkligen blod. svett och tårar. Nu har jag kommit på att det är musklerna och bakbenen.

Min fråga är, hur musklar man hästen? Hur får man tillbaka framåtbjudning och få dom arbeta med baknenen?

Han har även blivit stel i munnen, och när han väl söker sig neråt så ''ligger'' han väldigt mycket på bettet. Hur ska jag få han mjuk i munnen utan att han blir hängandes på bettet?

Hur märker man att hästen fått en förslitningsskada?

Jätte tacksam för svar, vill bara att allt ska på bra igen så vi kan ut o hopptävla :((

Om inte veterinären kan hitta något kanske det är läge att ta hjälp av någon som kan kolla hur ryggmuskulaturen mår, hur sadeln passar och hur du sitter i sadeln.

Kolla också så att han får tillräckligt med proteiner i foderstaten. Underskott på protein gör så att de tappar muskler, vissa hästar blir även sega och trista att rida.
 
Enligt dig är ponnyn kollad av veterinär, och helt ok. Om vi utgår ifrån det så kan följande komma att krävas, först och främst måste hästens foderstat ses över. Får hästen i sig nödvändig näring för att kunna utföra det arbete som kräva? Man bör också få hjälp med att kontrollera om sadel är passande för hästen, sedan tar man även hjälp av en kompetent instruktör. Man bör nog även se över verkning/skoning och tänder för att få en heltäckande helhet.
 
Förutom veterinär och att se över foderstaten så tycker jag det låter som ett tydligt ryttarproblem.

Antagligen var den förra ryttaren skickligare än den nuvarande. Speciellt att de hänger i bettet och tappar bjudning och slutar arbeta rätt är vanligt. Du kanske kan ta hjälp av en annan duktig ryttare som hjälper dig träna hästen några dagar i veckan samtidigt som du fortsätter rida för en duktig instruktör.

Det är inget man ska skämmas för heller. Så har jag gjort många gånger. Jag kommer aldrig tävla i OS men vill ändå att mina hästar ska vara bra ridna.
 
Förutom veterinär och att se över foderstaten så tycker jag det låter som ett tydligt ryttarproblem.

Antagligen var den förra ryttaren skickligare än den nuvarande. Speciellt att de hänger i bettet och tappar bjudning och slutar arbeta rätt är vanligt. Du kanske kan ta hjälp av en annan duktig ryttare som hjälper dig träna hästen några dagar i veckan samtidigt som du fortsätter rida för en duktig instruktör.

Det är inget man ska skämmas för heller. Så har jag gjort många gånger. Jag kommer aldrig tävla i OS men vill ändå att mina hästar ska vara bra ridna.

Taack så jättemycket!
 
Finns det några bra hopp/bomövningar för bakbenen och/eller ryggen? :)
varierad ridning, både på bana och i terräng och allmänt gymnastikhoppning
Men jag håller med tidigare som svarat:
1. kolla upp så ponnyn inte har ont nånstans
2. gå igenom foderstaten så du vet säkert att alla behov är täckta (det är ofta här problemet finns)
SEN lägger du på återuppbyggande träning! Gör du det om ponnyn har ont kommer den få mer ont. Och utan tillräckligt med energi och proteiner i foderstaten är mer träning snarare nedbrytande...
 
MIna tips kommer här, i ordning efter hur jag skulle göra i den situationen:

1. Kolla upp hos veterinär. Jag åker till en bra klinik, skulle låta dem böja igenom, kolla rygg och tänder, röntga vid behov och se om allt är bra.

2. Ta hjälp av någon kunnig på foderstater. Se över ponnyns foderstat och, utifrån ett bra analyserat grovfoder, bygga en vettig foderstat.

3. Ta ut en sadelutprovare som kan se över att sadeln passar ponny och ryttare. Eller, vid behov, prova ut ny sadel.

4. Ta hjälp av en tränare för att få tips på hur jag ska rida ponnyn. Mycket låter som sådant som påverkas av mer eller mindre skicklig ryttare. Att bara skriva ridtips ger inget, en kunnig person behöver se ponny och ryttare för att kunna hjälpa till och förklara hur den ska ridas, och varför.

5. Låta uppbyggnaden ta sin tid, för att få en frisk, hållbar och glad ponny att ha kul med i framtiden!
 
MIna tips kommer här, i ordning efter hur jag skulle göra i den situationen:

1. Kolla upp hos veterinär. Jag åker till en bra klinik, skulle låta dem böja igenom, kolla rygg och tänder, röntga vid behov och se om allt är bra.

2. Ta hjälp av någon kunnig på foderstater. Se över ponnyns foderstat och, utifrån ett bra analyserat grovfoder, bygga en vettig foderstat.

3. Ta ut en sadelutprovare som kan se över att sadeln passar ponny och ryttare. Eller, vid behov, prova ut ny sadel.

4. Ta hjälp av en tränare för att få tips på hur jag ska rida ponnyn. Mycket låter som sådant som påverkas av mer eller mindre skicklig ryttare. Att bara skriva ridtips ger inget, en kunnig person behöver se ponny och ryttare för att kunna hjälpa till och förklara hur den ska ridas, och varför.

5. Låta uppbyggnaden ta sin tid, för att få en frisk, hållbar och glad ponny att ha kul med i framtiden!
Tack så jötte mycket!
 

Liknande trådar

Dressyr Hej, ända sedan jag köpte min häst så har jag upplevt 99% av ridpassen att hon hänger sig i min hand och har noll respekt för bettet och...
Svar
13
· Visningar
2 520
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 267
Senast: prallan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Hej på er alla kloka hästmänniskor... Lite råd, tips och olika synpunkter behöver jag kring olika bett. Dotterns ponny har lite problem...
Svar
5
· Visningar
823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp