vill inte stå still när vi åker

M

minamottagnafiler

hej jag har problem med min häst när vi ska ut och åka.
själva lastningen går bra, hon kliver på på en gång och står jätte fint och stilla i transporten men när vi åker ut på vägen blir hon tokig och hoppar runt och reser sej konstant. när vi stannar står hon blixtstilla igen och e hur lugn som helst.
har ni nu några tips på hur ja ska gå vidare?
har provar att stå brett å smalt med lucka öppen och stängd och massa mat..
vi har kört runt och övat i ca ett år.. vill se en ändring nu..

tack!
 
Sv: vill inte stå still när vi åker

Jaha...då är vi två om det problemet! Min pålle är inga som helst problem att lasta och så länge det inte rör på sej står hon still.
Men sen när man börjar att köra!! Herre du milde! Hon sparkar något enormt!

Jag trodde att hon hade ont så jag anlitade en Equterapeut men hon hittade ingeting.

Så jag har gett upp nu. Jag är så rädd att hon ska skada sej och den risken vill jag inte ta. Vi stannar hemma....
 
Sv: vill inte stå still när vi åker

Prova att åka själv, en kort bit på grusväg. Utan häst. Ofta är det ljud i transporten som oroar hästen. Bästa sättet är då att dels åtgärda sådant som skramlar och sedan också döva hästen när den åker.
 
Sv: vill inte stå still när vi åker

Mina första tankar:

Kör ni tillräckligt lugnt och mjukt?
Är det någonting som skramlar/låter i transporten?
Binder ni hästen för kort så han/hon inte kan parera med huvud/hals?
 
Sv: vill inte stå still när vi åker

vi har provat olika transporter å vi kör mjukt å lugnt.. de finns inget som hänger och skramlar i och hon har åkt borde med kort å långt lina.
vi har provat att åka med en annan häst men fröken har ju ganska så bestämt humör så hon de funkade inte. de känns mer som att hon jävlas med en och vill vara hemma å ligga i soffan typ haha.. eller kan hästar bli åksjuka? :S
 
Sv: vill inte stå still när vi åker

Har ni åkt i släpet själva? Så ni vet exakt hur mycket väggarna slår etc? Har ni provat att döva?
 
Sv: vill inte stå still när vi åker

nä dövat kan ju vara en bra ide. ska testa de!
 
Sv: vill inte stå still när vi åker

japp de har vi.
 
Sv: vill inte stå still när vi åker

Jag köpte en häst förra året som säljaren sa kunde vara stökig när den åkte själv. Den kom ner till mig med lastbil från Norrland. Han som körde ner henne sa att hon hoppat i bilen och försökt gå över. Första gången vi körde henne själv åkte hon ihop med en annan häst och visst första kilometern var det lite stoj i släpen men inget alarmerade. Vi körde sedan henne ett par gånger med sällskap i släpen och märkte inget med henne alls.
Så kom den dagen så hon skulle åka själv första gången. Snäll att lasta och stod snällt så länge vi stod still. När började köra var hon still kanske100 - 200 meter sedan började det. Vi fortsatte köra och hoppades att det skulle avta, men icke. Tvärt om blev bara värre och efter ca 1 mil var vi tvungna att stanna. Vi provade att köra henne brett, går lätt att andra vår släp. Körde ca 1 mil till med samma resultat. Tyvärr hade vi ingen kamera i släpen vid detta tillfälle så vi visste inte riktigt vad hon gjorde där bak. Så när vi stannade nästa gång gjorde vi det inne på en stor parkering. När jag kom bak och öppnade släpen stod som ett ljus och hade gjort så var gång vi stannat innan också. Men här på parkeringen så gjorde vi som så att vi började köra långsamt så att jag kunde gå vi sidan om släpen. Jag kunde så se vad hon gjorde där inne och jag blev något paff. Hästskrället stod med öronen rakt fram och hoppade jämfota. Man kunde riktigt se hur det lyste i ögonen på henne av bus. När bilen stannade stod hon som ett ljus igen så fort den började rulla började hon hoppa. Inte för att komma över bommen utan bara jämfota hopp.

Vi löste det hela mycket enkelt. När släpen började rulla igen och hon började hoppa slet jag upp dörren och röt till henne. Uopps! Var kom du ifrån? såg hon ut att tänka.... efter den upplevelsen åker hon numera också som ett ljus, även ensam i släpen. Så i mitt fall handlar det om en häst som är lite full i F och som kommit på att om man hoppar stannar transporten och folk kommer och hälsar på en stund.
 
Sv: vill inte stå still när vi åker

ja har oxå gått brevid henne när vi åkt långsamt men då sköter hon sej rätt bra. kan komma ett framben i väggen men står blixstilla så fort man ryter till åt henne de jobbigaste börjar när vi åker ut på stora vägen. först trodde ja hon va rädd för lastbilar å mc å liknande som låter så högt men hon reagerar inget när vi stannar eller annars heller för den delen..

har ju hört vissa som bara kan åka lastbil... men den delen hoppas ja att hon inte kräver. de blir så dyrt haha
 
Sv: vill inte stå still när vi åker

Har ni åkt tillsammans med henne så ni ser vad det är hon gör ?
Vi har en ponny som fick erlichia och efter det balanssvårigheter. Hon älskar transporten och kliver in jätteglatt men kan inte hålla balansen när det börjar röra sig. Enda sättet att få henne att stå någotsånär är om hon står smalt och högerböjd knepigt nog.
Denna ponny har åkt sverige runt innan sjukdomen utan problem så det blev väldigt markant när det hände.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 012
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 254
Senast: Karamello30
·
Hästhantering Hoppas jag lagt tråden rätt nu. Jag ska tävla i helgen och det ska bli uppåt 30 grader varmt. Vi har nånstans runt 1-1,5 timme enkel...
2
Svar
26
· Visningar
3 038
Senast: Angel
·
Utrustning Har lite svårt att välja täcke inför en liten åktur vi ska ut på... Vanligtvis kör vi 10-30 min till träning, och då låter jag oftast...
Svar
11
· Visningar
1 888
Senast: aramis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp