Vill inte till förskolan

dee79

Trådstartare
Hur fan gör man när barnet ligger och gråter och inte vill till förskolan? Jag har inte ett enda trovärdigt argument till varför han skulle behöva egentligen, då jag är hemma med lillasyster. Det händer nästan varje dag nu och han slåss och sparkas för att slippa.
 
Sv: Vill inte till förskolan

Men varför ska barnet till förskola då? Det är klart att det känns jobbigt med vetskapen om att du och det nyaste tillskottet myser hemma.
 
Sv: Vill inte till förskolan

För att vi bor så till att han inte träffar andra barn annars och för att vi inte vill tappa den platsen då kommunens andra förskolor inte är ett alternativ för oss. Han är 3½ och nytillskottet är snart 8 månader. Problemet startade när hans kompis blev ledig för 1½ vecka sen.

Och ja - det är ju just det att jag förstår att han också vill vara hemma och mysa med oss (fast myser gör vi då rakt aldrig, det hinns inte med).

Pappa tycker att det handlar om gränssättning, att han testar gränser. Det gör han i många avseenden, men i just det här fallet så vet jag inte.

Sen behöver faktiskt lillasyster några få lugna timmar i veckan kan jag tycka.
 
Sv: Vill inte till förskolan

Testa gränser kan de ju göra av andra orsaker än rent trots, han vill inte dit eftersom hans vän inte är där och då testar han vilken metod som funkar för att slippa.

Vad skulle han tycka om att vara hemma en vecka? Skulle han sakna förskolan efter det tror du?
Alternativt att ni kör en andra "inskolning" och följer med dit och leker en stund.
 
Sv: Vill inte till förskolan

Jag hade lätt haft honom hemma. Han vill vara hemma, om han har ett jättestort behov av att leka med andra barn så lär han snart vilja gå på dagis igen.
Så gjorde jag med mina när lillebror kom, de fick vara hemma de dagarna som de ville. Ganska så snart ville de vara mest på dagis
 
Sv: Vill inte till förskolan

När kommer kompisen tillbaka?
Kanske han kan vara hemma tills dess utan att förlora platsen.

Verkar han ha roligt när han väl är där?

Kanske pappa kan lämna honom. (kan tänka mig att det blir mycket med barnvagn och skötväskor och grejor och glömda saker osv när man har två barn och det kanske blir lite extra jobbigt för honom med.)

När A vägrat gå till förskolan har jag försökt med fåniga uppmuntringslekar, innan katastrofen var ett faktum då inte när barnet gråter. (1,2,3 dagis Hurra! och ta det en liten lite bit i taget. Oj mamma tog skorna, de är för små! bara stortån gick i, vill du trycka på hissknappen, kan du låsa upp bilen, klättrar du in själv... ) istället för argument som -du måste faktiskt och mamma ska jobba nu och det blir roligt senare. Då har det gått över väldigt snabbt, om det beror på det eller ngt annat låter jag vara osagt.

(Jag har också fånig som jag är sagt till treåringen när jag hämtat -Du A, skulle det inte vara mycket roligare om du på morgonen sa Hurra! dagis och på eftermiddagen sa Hurra! mamma istället för "vill inte" båda gångerna. ;) Det har säkert ännu mindre effekt :D men det är som sagt riktigt bra nu.)

Om det är själva lämnandet som är problemet så upptäckte vi (även om vi inte gör det därför) att det är oändligt mycket lugnare att lämna på dagis 07.15 när det är en fröken och två barn till. Då är det bara att nöjt sitta och säga hejdå och äta lite på sin smörgås. Klockan 8-9 däremot med många barn på gården som redan börjat med lekar, då kan det vara mycket svårare och läskigare för honom.

Men annars håller jag nog med Cirkus, jag hade testat att låta honom vara hemma mer och ev börja längta till dagis.
 
Senast ändrad:
Sv: Vill inte till förskolan

Jag har haft honom hemma en hel del och han verkar inte längta tillbaka alls. De dagar han är på förskolan flyter allt på bra med båda barnen på eftermiddagen, de dagar han är hemma är ett evigt sparkande, stångande, spottande osv. Han blir supersvartsjuk så fort jag behöver ta hand om bebisen och gör allt för att förstöra när hon ska sova (skriker för att väcka, knuffas, osv.).

Han har just börjat inse att bebisen inte är tillfällig och vill inte dela på mammas uppmärksamhet. Han blir arg och vill inte att bebisen ska vara i samma rum och hon får inte titta på honom (hon å andra sidan avgudar storebror).

Det är alltid pappa som lämnar, kompisen blir borta i 3 månader då han får småsyskon vilken dag som helst nu.

Uppmuntringslekar försöker jag med och försöker få honom att hitta något kul att ta med och visa upp osv. men idag låste det sig helt. Det slutade med att jag mutade med en kul utflykt efter hämtning, men han var fortfarande ledsen i bilen och det känns inte bra - varken mutan eller att han var ledsen.

Nästa vecka får han vara hemma då pappa är bortrest och jag inte vill ha stöket med att köra 2 gånger med bebisen (1½ mil enkel väg).

Sen veckan efter börjar jag jobba och jag vet att det kommer att bli enorma konflikter, då han inte vill att jag är borta på dagarna. Plus att bebisen kommer att vara väldigt skrikiig (det är hon jämt när jag är borta) och då skulle pappan behöva några timmar med bara henne tills det börjar lugna sig på den fronten också.

Sonen ska vara ledig 8 veckor från midsommar.

Har jag glömt nått? *amningsdimma*

Ja det hade jag - lärarna upplever det som att han har roligt, men vad vet jag? Han säger att det är trist, men han säger också att jag knuffar ner honom från stenar osv.
 
Sv: Vill inte till förskolan

Då har jag faktiskt inget mer att föreslå och det låter ju onekligen som att lillasyster behöver sin egentid.

Och om jag uppfattade det rätt är han snällare mot syster/känner sig bättre när han varit på dagis. Så då är det nog bara att köra dit honom.

Ev kanske man kan göra ngt Juuligt och försöka prata allvar om lillasyster och dagis osv, som om han vore 14 och se om ngt fastnar.

(A brukar ha gjort "ingenting" på dagis fastän han brukar ha jättekul enl personalen.)
 
Senast ändrad:
Sv: Vill inte till förskolan

Min stora son har varit så två gånger, båda gångerna har det berott på att ett annat barn har bråkat med honom. Min son blev slagen, knuffad osv.
Sonens kompisar råkade också ut för det och reagerade likadant.
Nu har det barn som bråkade flyttat så nu trivs våra barn på förskolan igen.

Så hör med ditt barn och med personalen om det kan vara något sådant?
 
Sv: Vill inte till förskolan

Jag hade först och främst pratat med personalen och berättat att barnet har en smärre förskolekris så att de kan vara extra uppmärksamma på honom och kolla av hans trivsel. Antagligen är det så att han inte känner att han har någon riktig kompis där nu när bästisen är borta eller så är det så att han känner sig utsatt på något sätt.
Kanske du ska följa med till förskolan och vara med där någon dag halvdag och sedan fråga om han vill följa med hem (kanske precis när han har som roligast).
En viss förskolepropaganda hade jag nog också satt in, "imorgon ska det ju vara utflykt på förskolan, undrar vad de ska ta med sig för fika eller vart de ska åka" etc.
 
Sv: Vill inte till förskolan

Jag vet att det finns ett struligt barn i hans grupp, så jag ska höra med personalen om nått hänt. Det är honom han härmar när han kastar sten och sand, samt knuffas och bits.
 
Sv: Vill inte till förskolan

Jag pratade med personalen redan förra veckan, men får nog ta upp det vid hämtning idag igen. Precis som du skriver försöker vi med att prata om utflykter och roliga aktiviteter och vad han tror att kompisarna kommer ta med som fika, men svaret är alltid jag vill inte åka. Även dan innan. Och vid hämtning säger han att han varit ensam och haft tråkigt.
Jag tror inte att han jävlas men vet inte riktigt vad det här står för. Har en massa funderingar kring syster, min tid, uppmärksamhet m.m. Ser till att få egen tid med honom, men han vill ha min uppmärksamhet och tid 24 timmar per dygn o sig till ch blir arg och frustrerad när han inte får sin vilja fram. Jag känner med honom, men han måste också anpassa sig till att det finns fler med behov i familjen.
Mycket som hände r just nu och det känns som om jag gör ett dåligt jobb med att stötta och guida honom genom perioden
 
Sv: Vill inte till förskolan

J
Mycket som hände r just nu och det känns som om jag gör ett dåligt jobb med att stötta och guida honom genom perioden

Kan pappa kliva in och se till att ha lite extraextraspeciell far-son tid då de gör något sonen tycker är dunderkul?
Du kan ju inte finnas där 24/7 med en 8mån också.
 
Sv: Vill inte till förskolan

Hur fungerar det med att involvera honom mer aktivt i skötseln av lillasyster? Så att de två får ett starkare band. Samt att han får vara ett gott exempel och känna sig duktig i samband med lillasyster " titta Elin vad fint Max kan äta med kniv och gaffel" typ.

Jag skulle helt klart prata med personalen igen. Förklarar man att ett barn faktiskt inte längre vill gå på förskola så kan jag inte tänka mig annat än att de skulle göra sitt yttersta för att han ska trivas. Hur fungerar det att intervjua honom om vad under dagen som är tråkigt? Pratar han någon om vad som hänt etc.
 
Sv: Vill inte till förskolan

Om han ändå ska vara hemma åtta veckor från midsommar kan han väl lika gärna få vara hemma fr.o.m. nu?

Jag hade haft honom hemma när han så tydligt visar att han behöver det/inte vill till förskolan. Han är liten och "behöver" inte förskolan.
 
Sv: Vill inte till förskolan

Fast du kan ju behålla platsen o fortsätta betala men ändå låta honom vara hemma? Verkar ju bara dumt att tvinga ett så pass litet barn till dagis i onödan. Han lär inte ha sämre social kompetens i livet bara för att han är hemma en period, snarare skapar det trygghet hos honom. Alt är ju att säga upp platsen men ansöka om ny på samma förskola i riktigt god tid o dessutom motivera uppehållet för den som fördelar platser.
 
Sv: Vill inte till förskolan

I vår kommun får man vara borta 3 månader utan att mista platsen. vi var borta 3.5 och ingen sa något :-P Det var en otroligt slitigt period, men efter det har det aldrig varit tal om att hellre stanna hemma från fsk ;-) Sonen hade förvisso bara 15 timmar i nästan två års tid, så han var väl inte direkt uttråkad på fsk heller.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag försökte ta mitt liv i november 22, det blev då en automatisk orosanmälan och barnen har haft samtal med soc och de hade ingen oro...
Svar
16
· Visningar
6 191
Senast: Mineur
·
Småbarn Försöker få dottern i säng vilket är fullt krig varenda förbannade dag. Jag blir tokig! Det ska skrikas, slåss, sparkas, härjas och...
Svar
4
· Visningar
1 005
Senast: julgrisen
·
Småbarn Vi håller på att utveckla gården med bland annat nötdjur. Vi kör det på f-skatt och har andra jobb vid sidan av. Vi har en 3åring och...
Svar
17
· Visningar
2 149
Senast: Emtherlia
·
Övr. Barn Så konstigt! Här i Finland MÅSTE pedagoger först kontakta vårdnadshavarna kring oron innnan anmälan görs. Om det gäller brott är det...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 576
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp