Vill komma närmre min häst!!

Z

Zanrio

Jag har en D-ponny som jag har haft i lite mer än 1,5 mån. Skulle vilja bli hans "bästa vän", men han verkar inte tycka om mig så mkt:( Det jag vill är hjälp hur jag ska visa att vi är vänner men ändå att jag är ledaren?

Jag har ett annat problem också och det är att han går tillsammans med en annan valack som är en stor häst. När jag går ner i hagen för att hämta min pålle så tar han bak öronen och går / springer iväg från mig. När jag väl fått tag på honom är han snäll.
Men ofta när jag är påväg mot grinden för att ta in honom så drar han med huvudet åt det hållet jag inte står på och då rycker jag till i grimskaftet men ibland så blir han för stark och då galopperar han ner mot sin kompis igen, jag blir livrädd varje gång (och arg:mad:) för jag vill verkligen itne att han snubblar på grimskaftet och bryter nacken...:(

Men han är seg och vill inte följa med in till stallet även om jag nästan alltid sätter in honom i boxen när han kommit in, Han får ALLTID äppel ellr godis när han har kommit in så det är ju inte negativt att komma in?!

Behöver hjälp och tips!
 
Sv: Vill komma närmre min häst!!

Han testar dig helt klart.
Att ta hjälp av någon tränare är superbra.
Har du någon som kan hjälpa dig?

Ni behöver bygga upp en relation er emellan från marken till att börja med.
Umgås med honom i hagen utan att fånga honom. Skippa godiset dock om den andra hästen också är ute, så slipper du riskera att hamna emellan.

Men som sagt kontakta en tränare så får ni bra hjälp direkt på plats.

Tilläggas kan också att du har ju inte haft honom så länge och det tar tid att bygga upp banden mellan sig och hästen.
Låt det ta den tid det tar
 
Sv: Vill komma närmre min häst!!

Tänk på att han har blivit av med både sina kompisar o sin förra ägare.
Självklart vill han nu i första hand etablera en god kontakt med sin artfrände.

Hälsa på båda hästarna o försök få honom att komma. Ge gärna en morot- vilket kommer att snabba på kontakten. Sätt på honom träns med längre grimskaft tills han följer dig utan kruxs.
Rid honom o promenera gärna lite extra med honom- utom syn o hörhåll för den andra hästen i början. beröm mkt- så ska du se på annat.
 
Sv: Vill komma närmre min häst!!

Tycker som andra här. Gå bara in i hagen utan att hämta honom och "umgås". Det tar tid att bygga en relation, vissa hästar är enklare än andra. Men ingen har sagt att det är lätt. Låt det ta den tid det tar, det kommer nog så småningom.
 
Sv: Vill komma närmre min häst!!

Ta in honom i stallet och håll på med honom men rid inte varje gång du tar in utan mys och gosa, ut och led honom och *prata* med honom.
Det här med att umgås i hagen är inget jag rekommenderar blir ofta lite maktspel mellan hästarna i hagen och det blir lätt osämja och man kommer lätt emellan. Är dessutom din häst låg i rang så är det den andra hästen i hagen som har *rätten till dig* och det är ju inte så bra då kommer du ännu *längre ifrån din häst*.
majeld
 
Sv: Vill komma närmre min häst!!

Ta in honom i stallet och håll på med honom men rid inte varje gång du tar in utan mys och gosa, ut och led honom och *prata* med honom.
Det här med att umgås i hagen är inget jag rekommenderar blir ofta lite maktspel mellan hästarna i hagen och det blir lätt osämja och man kommer lätt emellan. Är dessutom din häst låg i rang så är det den andra hästen i hagen som har *rätten till dig* och det är ju inte så bra då kommer du ännu *längre ifrån din häst*.
majeld

Vilket bra svar tycker jag!

Min nya häst ville heller inte komma till mig första veckan.

Har tyckt det varit bättre att umgås med min nya häst i stallet. När jag kommit till hagen med godsaker för att vinna hennes hjärta har de andra hästarna kommit och försökt jaga bort henne.

Jag tar in och borstar och pysslar och ger mat, också om jag inte ska rida så inte jag blir = arbete. Jag har också ledit runt henne mycket, tränat röstkommandon och på att svänga i sakta mak med mycket beröm. Överraskat henne med hur roligt det är att umgås med mig.

Nu, efter några veckor, kommer hon glatt fram till mig när jag kommer för att hämta henne! :love:

Ang att han sliter sig och springer från dig har jag tyvärr inget konkret tips, men säkert får du något bra av någon annan här... :)
 
Sv: Vill komma närmre min häst!!

Jag har en D-ponny som jag har haft i lite mer än 1,5 mån. Skulle vilja bli hans "bästa vän", men han verkar inte tycka om mig så mkt Det jag vill är hjälp hur jag ska visa att vi är vänner men ändå att jag är ledaren?

Alla hästar kan man inte bli "bästa vän" med.

Min ena häst är en så som inte gillar onödigt gosande. Han vill inte bli klappad och kliad på i hagen, då går han undan.

Han accepterar att bli fångad, hanterad och borstad, för han vet att det leder till att han får jobba, vilket han älskar!:bump:
Han litar på mig i hantering och ridning, men "Min Häst -bästa vänner" blir vi aldrig. Jag har haft honom i 5 år och trivs ändå jättebra med honom och vi utvecklas hela tiden.

Min andra häst däremot är en sån som kommer fram och nästan tigger om att bli kliad och gosad med. Men alla hästar är olika.:idea:
 
Sv: Vill komma närmre min häst!!

Men ofta när jag är påväg mot grinden för att ta in honom så drar han med huvudet åt det hållet jag inte står på och då rycker jag till i grimskaftet men ibland så blir han för stark och

Min ponny, som jag haft sedan de sista dagarna i juni började med det när vi flyttade till ett nytt stall, i mitten av augusti. Helt plötsligt efter att några tjatat om att hon bara drar iväg, så svängde hon runt i stallgången och gick ut igen! Fly förbannad blev jag såklart, men vad brydde hon sig om det. Hon ville ju inte stå där jag ville att hon skulle stå!
Jag försökte allt, stänga stalldörren, ha ett spö i handen, rycka i grimskaftet och skrika åt henne, men inget bet. Hon verkade vara helt immun och varje dag var jag fly förbannad. Men så provade jag att sätta på kedja på henne. Tro inte det hjälpte så mycket. Även om jag skulle stå längre in i gången vände hon om jag bara kom ca 10 cm framför henne. Så, jag har fått lära mig att tänka ut när hon gör det och hur, så jag kan stoppa henne innan hon ens hinner tänka klart tanken i skallen. Nu när jag tar ut henne ur boxen har jag visserligen kedja på henne ibland, men hon står så snällt oc fint och bara ibland skjuter hon runt rumpanoch då trycker jag tillbaka och hon fattar att det är mina regler som gäller.

Anledningen till att jag skrev allt dedär är för att du får.. ja, man kan nog kalla det iaktta din ponny, exakt när börjar han vända, vad ger han för signaler, etc. Jag hade nog satt på honom grimskaftet (och om man vill, kedja) och lett runt honom i hagen (förutsett att det inte blir bråk om den andra hästen följer efter) i stora och mindre cirklar och massa krussiduller så att han följer dig. Du kan ju göra det och sedan mocka, för tt sedan hämta honom, eller hämta han och sakta dra dig mot öppningen och berömma honom mycket. Bara ett tips, hoppas du fått ordning på det!
 
Sv: Vill komma närmre min häst!!

Jag rekomenderar verkligen Ellen Ofstad-kurs. Hon kanske kommer någonstans i närheten av dig??
Tänk på att om du går rakt mot hästen, så betyder det på hästspråk att du vill att hästen ska flytta på sig..


Umgås mkt med hästen, hitta på roliga saker ihop! Ut och gå promenader, lek med fotboll osv!
 
Senast ändrad:
Sv: Vill komma närmre min häst!!

Jag rekomenderar verkligen Ellen Ofstad-kurs. Hon kanske kommer någonstans i närheten av dig??
Tänk på att om du går rakt mot hästen, så betyder det på hästspråk att du vill att hästen ska flytta på sig..


Umgås mkt med hästen, hitta på roliga saker ihop! Ut och gå promenader, lek med fotboll osv!

Tack! Det ska jag göra :) verkar kul.. men hur får man hästen att fatta vad den ska göra på fotboll? :P
 
Sv: Vill komma närmre min häst!!

Håller med om kurs med Ellen O. Massa klokhet som ger jättemycket. Om hon inte är i närheten av dig så kolla DVD'n "Hästar med problem". Massa godis där. Dottern hade problem med att nya pållen började sticka i hagen - och det var en j-a STOR hage. Efter att ha sett DVD'n började hon gå in i hagen och "plocka blommor". Se den så förstår du.

Ett citat från förra kursen: "gå in i hagen och ta med en kniv. försök sedan skära ut en fyrkant som är EXAKT 40 cm. efter en liten stund har du hästarna hos dig". Eller något ditåt.
 
Sv: Vill komma närmre min häst!!

Det låter som att du och din häst har en del att arbeta med för att få ett tryggt och bra förhållande.

Mitt tips är faktiskt (kanske inte helt oväntat) att du försöker hitta någon som kan hjälpa dig att använda ditt kroppspråk effektivare. En mentor som kan hjälpa er med grundläggande kommunikation.

Sen skulle jag testa klickerträning - det kan göra stor skillnad för er.

/Migo
 
Sv: Vill komma närmre min häst!!

Jag köpte för 2,5 år sedan en häst som gått på ridskola innan.
Det tog 2 år (!) innan hon lärde sig att lita på mig!
Tänk på det nu och tänk också på att den förra ägaren kan ha haft andra rutiner eller gjort på ett annat sätt än vad du gör så hästen måste få vänja sig vid dig och det tar lång tid.

Så man får utrusta sig med ett stort tålamod och lite envishet. :)
Lycka till!
 
Sv: Vill komma närmre min häst!!

Delv KL
Håller med Migo till 100% - men vill understryka ordet "sen". Alltså FÖRST grundläggande kommunikation så att man kan läsa av sin häst hyggligt och tajma in "klicket" bra (=i den stund hästen gör en ansats att göra det man menar).

Gör detta tillägg pga egna misstag i början.......... :-)
 
Sv: Vill komma närmre min häst!!

Kom gärna tillbaka och berätta! Jag tycker att det skulle vara roligt om fler aktiverade sina gamla trådar och berättade hur det gick! "Detta funkade för mig"....
 
Sv: Vill komma närmre min häst!!

hej !
Är dett sune!-88) du äger nu? jag har haft honom innan världens finaste ponny! maila gärna mig så kan du få mitt nummer om du behöver hjälp med honom eerriikka_@hotmail.com
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 012
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 948
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 531
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 520
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp