Vill spy men har inget att spy upp.

astronaut

Trådstartare
OBS! Vi har varit inne med honom hos veterinären

Har en gammal hund (fyller 14 i år) som inte alls mår bra. Började igår när jag hämtade honom hos hundvakten och såg att avföringen var typ brun med lite oranget inslag samt lite röda prickar. Tänkte egentligen inte mer än "åh vad kul för han, han har fått en morot eller två för mycket". I morses blev han pratig, jätteorolig och jag förstod ju inte direkt varför han höll (mitt i sömnen liksom) men när jag insåg vad han egentligen ville så sprang jag upp för att klä på det närmsta men han hann innan skita. Brunt men mycket och mjukt (supermjukt, när jag plockade upp det så var det som att plocka vatten). Gick ut med honom och på den tiden var det typ som en fontän från han.

Kom in, lade mig, någon gång där hade han hunnit spy två gånger. Mamma gick upp 8:30 varpå jag skickade ut henne med hunden och hon kom tillbaka gråtandes och med hunden i famnen. Avföringen var orangeröd samt så orkade han inte ens lyfta på benet när han skulle kissa. Orkade knappt gå ett steg till heller.

Väl hemma blev han lite "gnyig" och började skaka vilket gjorde att jag ringde och rådfrågade flertalet veterinärer (mest för att plats ett inte hade tid, plats två inte tog in över natten ifall det skulle behövas) men plats tre kunde.

Väl där tas temp, ingen feber men undertemp. Var torr så fick fyllas på med vatten under huden (skojar inte när jag säger att han såg ut som en dräktig flodhäst som föll ihop efter några steg p.g.a den sneda vikten samt att han inte kunde bära sig själv). Blodprovet visade en bakteriell blodinfektion, som han haft ett tag. Vi vet dock inte när han fått då vi inte märkte något med honom alls förrän imorses vid 03:30.

Precis innan vi går får vi dietfoder samt råd om hur hans mat ska se ut de kommande dagarna, så han kommer få äta ris och torsk i små mängder. Samt äta någon "pasta" som ska stabilisera hans mage och antibiotikakur i fem dagar.

Men när vi kom hem från veterinären så har han börjat spy ofantliga mängder, nu så pass mycket att han egentligen inte har något kvar att spy. Kommer typ bara skum vilket gör att han kan skrika till av smärta/panik. Vatten har han fri tillgång till mest för att han inte ska bli uttorkad p.g.a diarrén samt att han spyr så mycket som han gör, däremot märker vi på honom att han spyr upp vattnet någon sekund efter han druckit.

Är spyendet egentligen något vi måste oroa oss för på så sätt? Finns det något vi kan göra som kan underlätta? (vi ger honom vatten lite i taget så han inte kan vräka i sig flera dl på en gång, gör vi rätt/fel i den aspekten? Vattnet efter sprutan har ännu inte försvunnit från kroppen hans).

Nu ska han gå på denna antibiotikakur under fem dagar men annars ville veterinären fortsätta annan behandling och jag sade att vi får prata om det när det väl är aktuellt, själv har jag den synen att jag vill inte utsätta honom för så pass mycket i och med att han fyller 14 i år och är rätt så trött, seg och "gubbig" vilket veterinären kunde hålla med om på så sätt.
 
Sv: Vill spy men har inget att spy upp.

Hade det varit min hund så hade jag sett till att hunden fick röntgad bröstkorg/mage osv samt blev kollad i halsen. Det kan ju kanske vara så att han fått i sig något olämpligt som ställer till allting?
Och ja, hade det varit min hund hade jag utan tvekan varit orolig.
 
Sv: Vill spy men har inget att spy upp.

Jag tycker att du ska ringa tillbaka till den veterinär du var hos. Jag tycker inte att kräkningarna är något ni ska ignorera utan jag hade snarare varit riktigt orolig när han försöker kräkas och skriker. Han verkar ju ha ont och det tycker jag också att ni ska diskutera med veterinären.
 
Sv: Vill spy men har inget att spy upp.

Jag tycker att du ska ringa tillbaka till den veterinär du var hos. Jag tycker inte att kräkningarna är något ni ska ignorera utan jag hade snarare varit riktigt orolig när han försöker kräkas och skriker. Han verkar ju ha ont och det tycker jag också att ni ska diskutera med veterinären.

Han skrek ju bara till när han inte kunde spy på så sätt. När han väl kunde spy så var det inga sådana tendenser, men ska ta och ringa tillbaka nu. Han har äntligen lyckats somna nu så det är lite lugnare för hans del men kan aldrig skada att ringa och höra..

Red_Chili: Tror inte att det är något som sitter fast då skriket bara kommer när han inte har något kvar att spy upp.
 
Sv: Vill spy men har inget att spy upp.

Fick han någon form av medicinering hos veterinären ? Tanken är att hunden kan ha reagerat på det.

Annars skulle jag nog kontakta dom igen om hunden fortsätter må illa och vara dålig - för en så pass gammal hund kan det ju finnas många orsaker som ställer till det.
 
Sv: Vill spy men har inget att spy upp.

Även jag hade varit väldigt orolig om det hade varit min hund. Jag hade bett att man skulle göra ett ultraljud på tarmar och mage. Det verkar som om något stoppar upp helt nedanför magsäcken. Det som tyder på det är att han inte ens får behålla vatten. Det behöver inte betyda att han har stoppat något i sig som stoppar. Man ska inte måla fan på väggen, men det kan vara en tumör som har vuxit runt tarmen och snörpt åt den. Eller en tumör inuti tarmen om det är blod i avföring och/eller spyor. Och det är klart att det gör ont när det inte finns mer som han kan få upp, det gör det på oss människor också.

Hoppas han mår bättre imorgon eller att ni har åkt tillbaks och han får ytterligare behandling som gör honom bättre.
 
Sv: Vill spy men har inget att spy upp.

Jah hade också ringt. veterinären igen. Han verkar ha det jobbigt och behöver ju få behålla vätskan. Jag får också tanken att kan ha fått i sig ngt som fastnat. Men oavsätt orsaken måste han ju få i sig vätska och ska ju inte behöva ha det för jobbigt. Eftersom att hunden är äldre också.
 
Sv: Vill spy men har inget att spy upp.

*kl*

Pratade med veterinären igår och vi skulle avvakta lite till. Efter jag skrev första inlägget tog jag bort all vatten och istället började med att kolla om han spydde upp när han fick 2 msk/gång (typ var trejde minut) och det gjorde han inte. Sedan utökade vi dosen och under natten fick han bl.a ½dl/gång och kollade men han har inte spytt något alls sedan 18:15 igår. Nu har han fri tillgång då han inte längre spyr upp allt efter han druckit.

Idag är han pigg, äter småportionerna utan bekymmer, kniper igen käften när han ska få någon pasta ("snälla magbakterier" tror jag veterinären sade), orkar gå framåt och kissar och sprätter. Igår var han typ slö som fan men nu är han som vanligt, om än lite tröttare bara.

De tog en massa blodprover och alla värden (njurar, lever m.m) var bra, bara det att han hade en bakteriell blodinfektion.

:)
 
Sv: Vill spy men har inget att spy upp.

Så bra att han är på bättringsvägen. Då håller vi tummarna för att det fortsätter bli bättre.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 580
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 354
Senast: Sol
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 176
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 467
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp