Vill veta allt om gerbiler!

millan10

Trådstartare
Har funderat på att kanske skaffa en gerbil så jag skulle vilja veta allt om detta djuret! :)
Måste man ha en grupp med gerbiler eller kan man bara ha en?

Kan man ha en gerbil i en hamsterbur? Den buren jag har är lite över minimåtten för att ha gerbiler och den har ganska hög takhöjd.

Vad äter de?

Hur mycket kostar det att äga en?

Hur är de till sättet?

Hur ska buren inredas?


Kan ni mer saker så får ni gärna skriva det också!
 
Sv: Vill veta allt om gerbiler!

Först och främst så ska man aldrig ha en ensam gerbil - minst två! För det andra så anser jag att akvarier är de bästa burarna till gerbiler då de älskar att gräva. Jag hade ett stort 320l-akvarium till mina fyllt med spån där de grävde långa tunnelsystem. :)

När det gäller mat så minns jag ärligt talat inte vad jag gav dom, men jag skulle tro att mina råttors mat skulle funka för dem med (=havrekli, vetekross, kornkross, mathavre, matvete, pumpakärnor, valnötter, linfrön, sesamfrön och lite annat sånt som varierar från gång till gång).

De kostar inte jättemkt per månad i underhåll, men bur och ev. veterinärkostnader är väl det som kan kila iväg.

Just mina gerbiler var inte så tama eftersom jag helt enkelt inte pysslade så mycket med dom. De var mer "titta på" djur och vi kallade det för Gerbil-TV eftersom det var så underhållande att titta på när de sprang runt och grävde sina gångar och sprang ner i ett hål och kom upp i ett annat. :D
 
Sv: Vill veta allt om gerbiler!

Jag har haft fyra gerbiler, hade först två och när de inte fanns mer så saknade vi dem så och köpte två "nya", otroligt roliga och påhittiga djur. Pigga och med lite attityd, våra var väldigt tama, hade dem lösa i "hage" då och då och bygde tunnlar osv åt dem.

Vi hade en ganska hög och hyfsat stor bur och satte plexiglas på nederdelen så att de kunde ha riktigt mycket spån att gräva i samt en sandlåda att rulla i och hyllor de kunde klättra upp på olika nivåer samt hus att gå in och sova i & boa i. De hade dessutom alltid äggkartonger/toarullar osv att gnaga på, de sprang även i hjul (inte alla av dem dock).

Vi köpte gerbilblandning på en djuraffär som de åt, och så fick de "gnagarstänger" ibland som lite festligare tugg.

De är rätt billiga i drift, spån och mat kostar ju lite men jämför man med kaniner, katter och ffa hästar så är de väldigt billiga och väldigt roliga djur :) Hade absolut velat ha fler men har så mycket katter nu så det känns lite riskabelt, vi hade en katt när vi hade dem och då hade vi såklart inte katten så att den kunde ta sig in hos gerbilerna.

Såhär såg en av burarna ut som vi hade, utan plexiglas, nystädad bur så därför är det så "prydligt" i spånet.
aland_28-29_sept_07_och_gnagarland_30_067_529b89fdddf2b3147460090a.jpg
 
Sv: Vill veta allt om gerbiler!

Har funderat på att kanske skaffa en gerbil så jag skulle vilja veta allt om detta djuret! :)
Måste man ha en grupp med gerbiler eller kan man bara ha en?
Gerbiler ska va minst 2st, honor vill helst va i par men hanar trivs med grupp.


Kan man ha en gerbil i en hamsterbur? Den buren jag har är lite över minimåtten för att ha gerbiler och den har ganska hög takhöjd.
Ja, men kan hända dem kommer åt och gnaga på plasten på buren, ge dem mycket att gnaga på och hoppas dem inte kommer på att gnaga på buren. Samt med gallerbur så kan sprätta ut en hel del spån, så får bered på städa upp.

Vad äter de?
Gerbilfoder, köper i djurbutik. Mina får gnagargodis ibland, gnagarpinnar mest uppskattat samt en del färska grönsaker.

Hur mycket kostar det att äga en?
Inte så dyrt som ex. andra husdjur som en annan tog upp :)


Hur är de till sättet?
Pigga och alerta, mycket mer aktiva än hamstrar tycker jag, därav jag skaffa gerbiler själv.

Hur ska buren inredas?
Ej plastsaker dem gnager sönder det. Men boplats och annat kul, finns många bra träsaker annat gnagsäkera saker. Samt sandbad vill dem gärna ha.


Kan ni mer saker så får ni gärna skriva det också!
Jag är dålig på komma på saker, men fråga gärna så ska jag försöka svara och lycka till att bli gerbilägare :)

Vet ej hur mycket dem andra svarat, men jag hoppas det blev bra. Är inte den bästa på att skriva. :)

1236453_10201951466898670_59558242_n.jpg


Hoppas bilden syns, bild ifrån en av burarna där buren blitt delad höll på introducera ny kompis till ena gerbilen på bilden. Jag har terrarium och omgjort akvarium till mina, då jag vill va extra säker då finns katter i hemmet.
 
Sv: Vill veta allt om gerbiler!

Tack för all info! En sådan bur som mily har står ute i mitt garage. Kanske ska titta lite närmare på detta djuret. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Så. Det lutar åt att jag trots allt kommer behöva köpa bil igen. Inte bums. Men inom inte allt för avlägsen framtid. Av alla tänkbara...
2
Svar
28
· Visningar
2 158
Senast: Migo
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 118
Senast: Stinaelin
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
769
Senast: Rosett
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 168
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp