Bukefalos 28 år!

Viloperioder valp/unghund

S

sussiloo

Unghästar ger man ju ofta rätt långa viloperioder. Gör nu likadant med era unghundar/valpar? Jag tänkte ge min lite vila nu för han är väldigt mycket tonåring men han verkar inte vilja vila :p

Det blir en del hyss och han har bara vilat 2 dagar ;) så någon månad verkar det inte vara tal om. Han har inte problem med att koppla av utan har bara extremt tråkigt! Igår var vi ute i 2,5 h totalt (plus kisserundor) och busa i snön så han får ju sin motion. Men han lär sig saker på egen hand, typ öppna skåpsluckor ;)

Med vila menar jag promenader/bus/vardagsuppfostran. Inget spår, ingen momentinlärning m.m.

Han kommer säkert få lite ofrivillig vila förr eller senare när motivationen tryter så det kanske inte är ett problem. Men det händer ju så otroligt mycket de första året för dom.
 
Sv: Viloperioder valp/unghund

Jag tränar för tävling och har följt en plan jag la upp för något år sen med "intervallperioder".

Jag kör ofta på ganska intensivt med träning under en period, ofta när det handlar om nyinlärning. Sedan tar vi helvila en period. Antingen bara från just det momentet eller vad det nu kan vara, eller från träningen öht.

Under vilan hamnar fokus på fysik träning istället. :) Det är en metod jag tycker att jag fått himla fin respons på hos mina unghundar.
 
Sv: Viloperioder valp/unghund

Jag brukar köra i perioder med nyinlärning. I tonåren när hormonerna börjar rusa så drar jag ner på nya moment och fokuserar på att befästa det som redan är inlärt.

Det funkar även på min äldre hund (5år). Två veckors uppehåll i grenen vi tränar och sen är hon taggat som tusan igen när det är dags. Nu har jag alltid ägnat mig åt flera saker samtidigt (på vuxen hund) så där blir det inte så mycket viloperioder kanske utan snarare att byter gren. Tränar lydnad en period, agility en period, fokus på viltspår en period. Hon verkar gilla omväxlingen.

Vilo(slö)perioder kommer när jag är sjuk eller har låg motivation. Känner jag inte för att träna så låter jag bli, annars är risken stor att träningen ändå sabbas pga bristande tålamod hos mig eller liknande.
 
Sv: Viloperioder valp/unghund

Det låter ju ganska sunt. Hur länge är de olika perioderna ungefär?

Lite svar till båda

Man har ju liksom inte kunnat vila från något än. Koppelgående, miljöträning, passivitet... Ja allt sådant krävs ju för att saker ska fungera. Men nu är han en "fungerande vardagshund" som ibland vaknar döv och dement visserligen men grunden finns där :p

Det blir kanske ett par veckor nu med kontaktträning och följsamhet ute. Det kan man ju aldrig få för mycket av. :) Jag har även börjat med en längre långpromenad i veckan. Han är ju inte riktigt klar i kroppen än så någon ren fysisk träning blir det inte på några månader iaf.

Man märker ju väldigt tydligt när man ska pausa tävlingstränandet, för man kommer ju till en punkt där man bara står och stampar. Då skulle man kanske pausat för ett tag sedan men man lär sig ;)
 
Sv: Viloperioder valp/unghund

Min hund är mycket så att hon behöver sova på saken. Vi tragglar en tisdag med ett specifikt moment och jag tycker inte hon verkar fatta alls. Vi slöar onsdag och när vi ska träna igen på torsdag så gör hon helt rätt direkt det vi tragglade i tisdags!

Dessutom tröttnar hon ganska snabbt. Så för oss är små viloperioder ett måste. :)

(Eller så skaffar man en hund till... :angel:)
 
Sv: Viloperioder valp/unghund

Oftast så brukar jag inte låta dom ha några större viloperioder, men så tränar jag heller inte intensivt i specifika grenar heller längre utan bara för skojs skull då jag har sällskapshundar numera.

Men min ena unghund fick en låååång period av totalt vila faktiskt, för hon betedde sig som en komplett mupp helt plötsligt vid ca 8 mån ålder och ingenting fungerade ordentligt. Jag tog upp träningen igen när jag märkte att hon själv visade initiativ på att söka kontakt och vara intresserad av att anstränga sig igen, och då hade hon hunnit bli 13 mån gammal. Helt plötsligt så satt inkallningen igen, och all vardagslydnad kom på plats helt av sig själv.

Jag tror att alla hundar behöver olika metoder :)
 
Sv: Viloperioder valp/unghund

Precis så är min med, han fattar ingenting när man håller på med det sen är det precis som att han youtubat hela natten :D

Jag tror det räcker med en slyngel åt gången så han får bli liiiiiite äldre annars kommer jag gå under ;)

Bebben, ibland är det ju det enda man kan göra, ibland känns det helt hopplöst. Det svåra är ju att veta om dom behöver vila eller inte för man känner ju inte riktigt hunden så väl än och det händer så himla mycket med dom.

Tack för era svar!

Fler funderingar mottages tacksamt :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Tidigare ikväll råkade jag och min sheltievalp (snart 4 månader) ut för en incident ute på gården. Grannens stora unghund kom farande...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 987
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 217
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Just nu går det lite av ett drev bland mina facebookvänner där följande "öppna ögonen och låt dig frälsas"-paragraf delas runt lika...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 641
Senast: escodobe
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 642
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp