Bukefalos 28 år!

Vilse i pannkakan...

W

wennstrom

Nu är det så att det har kommit en ny häst till flocken. Hon är 5 år, inriden för ett år sen och har stått sen dess... Hon är helt omusklad och får mjölksyra i hela kroppen om hon ansträngs. Det är meningen att jag ska hjälpa ägaren med denna utmaning och jag känner att arbete vid hand skulle vara en lämplig start för hästen, eftersom det är olämpligt att rida henne när ryggen inte orkar.
Dessvärre är jag helt vilse när det gäller arbete vid hand. Har provat med min egen lilla häst, men får det inte att funka.
Finns det någon bra, instruktiv bok eller video om grunderna i arbete vid hand, som någon kan tipsa om?
Snälla!! :confused:
 
Vet ingen speciellt bra bok inom detta område, men du kan ju kolla in den här länken... Jag tycker den är bra. www.ridkonst.nu/

Det finns en bok som heter "Rida islandshäst" av Adalsteinsson & Hampel som är ok. Den tar upp bl.a. fritt arbete som förberedelser till markarbete vid hand och sedan vidare till ridning. Inte enligt AR då, men ändå värt att läsa. Branderups "Akademisk ridkonst" är lite mer avancerad och svårare att följa för när man just börjar. Har lite av samma svårigheter själv. Men först måste hästen resperktera ens utrymme innan man kan börja med markarbetet. (från egen erfarenhet) :smirk:

Lycka till!
 
Jag har en jättebra video: Schooling horsers in hand, Richard Hinrichs. Mycket informativ! Och jag blir i alla fall väldigt inspirerad när jag tittar på den.
Jag har köpt den i samband med en Borba-kurs, men den går säkert att beställa på nätet.

Lycka till!!
 
Kul med ett projekt :)

Den enda bok i "handarbete" jag har är Philippe Karl's "Long Reining The Saumur Method" han lär visst ha videos till den också, men de har jag inte sett.

Kan du kanske börja med promenader och vanlig longering och lära in röstkommandon för framåt, halt och olika gångarter ? Då blir det ju inte så superkomplicerat :idea:
 
Den har jag med..men jag tycker att man ska ha vissa kunskaper själv innan man ger sig in på det..de berättare ju inte utförligt=tycker jag
 
Tänk på att man blir rejält mkt starkare i handen när man inte sitter på, många signaler från hästen går förlorade, när man inte kan tömköra egentligen. Du har också hela kroppen som hävstång för handen (den är ju "fast" förankrad i marken och då blir handen stummare).

Själv skulle jag bett om hjälp av en duktig tränare för att inte göra fel.
 
Börja med att träna hästen så att den tål träning. GÅ PROMENADER! Och träna enkla saker, stopp och sätt igång. Det är ändå grunden. Sen kommer styra. Rid ut med en annan häst då och då om du har möjlighet - men gå och rid växelvis. När det grundläggande fungerar och hästen är sund då kan ni börja lite försiktigt med att flytta lite öppnaliknande vid handen. Hinrichs bok är rätt bra, bättre än videon där det är mycket show..../T_B
 

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 602
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 452
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
915
Senast: Lexa
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp