Bukefalos 28 år!

Vindnät istället för luftintag?

lizzie

Trådstartare
I ett stall med självdrag - funkar det att sätta in vindnät istället för fönster och på så sätt skippa traditionella luftintag? Eller ska man köra på både och?

Total golvyta är 70 kvm och ytan för vindnäten blir 0.8*1,2 m och totalt 3 stycken.

Stallet ska inrymma 3 hästar.

/Lizzie
 
Beror nog mest på var du bor, här i Norrland skulle det aldrig fungera. Fruset vatten mellan oktober och april :D och iskall hästägare.
 
Beror nog mest på var du bor, här i Norrland skulle det aldrig fungera. Fruset vatten mellan oktober och april :D och iskall hästägare.

Jag bor i Närke så kallt kan det bli :). Dock är det oftast januari och februari som blir allra kallast.

I dagsläget så har jag stall i en loge = lika kallt inne som ute även vintertid. Jag är alltså van vid kylan. Jag kommer inte heller ha indraget vatten i stallet utan kör i dunk från huset.

Jag behöver fixa ett provisoriskt stall en period - takhöjden blir ett gränsfall och vill verkligen säkerställa luftväxlingen. Jag har lösdrift också så kylan kommer pållarna vara vana vid. Även matte :idea:

/Lizzie
 
Enbart friskluft via fönstren och ingen frånluft (trumma eller öppning i tak) kräver att vinden gör sitt för att ventilera ordentligt. Jag har kollat ventilationen med rök i ganska många stall och har man haft enbart fönster (och ingen trumma) har luften stått tämligen stilla, tro det eller ej, trots helöppna fönster på båda sidor. Dock funkar det säkert hyggligt som provisorium.
 
Enbart friskluft via fönstren och ingen frånluft (trumma eller öppning i tak) kräver att vinden gör sitt för att ventilera ordentligt. Jag har kollat ventilationen med rök i ganska många stall och har man haft enbart fönster (och ingen trumma) har luften stått tämligen stilla, tro det eller ej, trots helöppna fönster på båda sidor. Dock funkar det säkert hyggligt som provisorium.

Med självdrag så hade jag tänkt med en trumma för att få ut frånluften. Annars så tror jag faktiskt inte att det hjälper med vindnät. För att få cirkulation på luften måste den ju kunna ta sig ut.

Min första plan har varit att byta ut golvet på höloftet eftersom det i dag är dåligt. Då hade vi tänkt sätta in en lufttrumma just för att få till självdraget.

Ett annat alternativ jag funderar på är att helt enkelt ta bort innertaket/loftgolvet. Ovanpå det blivande stallet har jag idag höloft och vägarna består av glespanel. Takhöjden upp till nock blir då cirka 8 m.

De gamla takbjälkarna måste dock vara kvar då de håller ihop hela byggnaden. Det är bjälkarna placering som är gränsfall rent höjdmässigt.

/Lizzie
 
Med självdrag så hade jag tänkt med en trumma för att få ut frånluften. Annars så tror jag faktiskt inte att det hjälper med vindnät. För att få cirkulation på luften måste den ju kunna ta sig ut.

Min första plan har varit att byta ut golvet på höloftet eftersom det i dag är dåligt. Då hade vi tänkt sätta in en lufttrumma just för att få till självdraget.

Ett annat alternativ jag funderar på är att helt enkelt ta bort innertaket/loftgolvet. Ovanpå det blivande stallet har jag idag höloft och vägarna består av glespanel. Takhöjden upp till nock blir då cirka 8 m.

De gamla takbjälkarna måste dock vara kvar då de håller ihop hela byggnaden. Det är bjälkarna placering som är gränsfall rent höjdmässigt.

/Lizzie
Ja, men då har du fattat grejen. Många missar den lilla detaljen, därav påminnelsen om trumman ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 299
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 654
Senast: Ajda
·
Anläggning Äntligen dags att börja fundera på att inreda vårt mini-stall på 6x7 m.🙂 Det är alltså en befintlig byggnad.Utrymmet där 2 st hästar ska...
Svar
12
· Visningar
1 775
Senast: a1agnlju
·
Hemmet Jag har en vägg i sovrummet som ser ut såhär (ursäkta, hopplös bild men var tvungen att dra mer persiennerna för att man skulle se något...
Svar
1
· Visningar
473
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp