Bukefalos 28 år!

vingel sjuka?

MinIan

Trådstartare
min katt har fått ett virus i sig som heter vingelsjuka.. (eller nått åt det hållet)
och han beter sig som att han har fått en hjärnskakning eller nått..
självklart for jag till vetrinären och har har fått medicin för det..
men.. är det någon här som har fått detta på era katter?
dom sa att det kunde ta flera månader å bli frisk.. men alltså..
man blir ju orolig..

någon som har haft en katt med detta virus? hur långt tid tog det för eran katt å bli frisk?
 
Sv: vingel sjuka?

Vingesjukan är ju oftast dödligt, tror det är över 90% som dör av det.

Det är tyvärr det enda jag vet. Har träffat en kisse som överlevt vingelsjukan, han var alltid lite ostadig i bakdelen men annars normal.
 
Sv: vingel sjuka?

Har aldrig haft någon katt som fått det men enligt veterinär Anne-Marie Nilsson blir inte katterna friska. Antingen dör de av sjukdomen eller så avlivas de. Inte precis vad du ville höra antar jag, men det är en oerhört allvarlig sjukdom och jag känner inte heller till någon katt som tillfrisknat från denna sjukdom.
 
Sv: vingel sjuka?

Och det finns bara ett test som är nästan 100 %igt säkert och det är en hjärnbiopsi...som inte kan göras på en levande katt :crazy: :cry:
 
Sv: vingel sjuka?

Det finns ju en virussjukdom som gör att det bildas kristaller på balansnerven, kallas inte även den för "vingelsjukan" ibland? Är inte helt säker men jag har för mig det (rätta mig gärna om jag har fel), och isf är det inte livshotande :)
 
Sv: vingel sjuka?

va konstigt att inte vetrinären säger nått då, för dom säger att katterna blir friska.. och min katt har redan blivit bättre.. för först var han riktigt dålig.. han kunde inte gå rakt och inte skaka på sig utan att ramla.. nu kan han gå normalt men han kan inte få upp balansen riktigt när han hoppar.. men man ser hur han blir bättre och bättre.. är det nått annat min katt har fått då? för jag tycker att vetrinärer borde veta vad dom säger.. eller`?
 
Sv: vingel sjuka?

ja, dom snackade om nått virus, som han hade drabbats av.. och att han komma att bli frisk, men det kan ta lång tid.. du har nog rätt ^^
för jag vill så gärna att min lilla älskling ska bli frisk, han betyder ju allt för mig =)
 
Sv: vingel sjuka?

Veterinärerna vet säkert vad dom pratar om, och har dom sagt att din katt blir frisk så blir han säkert det :) Lycka till och hoppas han frisknar till snart! :)
 
Sv: vingel sjuka?

tack ^^ ja det hoppas jag med..
för han betyder ju så mycket.. skulle han försvinna så försvinner en del av mig med..
 
Sv: vingel sjuka?

va konstigt att inte vetrinären säger nått då, för dom säger att katterna blir friska.. och min katt har redan blivit bättre.. för först var han riktigt dålig.. han kunde inte gå rakt och inte skaka på sig utan att ramla.. nu kan han gå normalt men han kan inte få upp balansen riktigt när han hoppar.. men man ser hur han blir bättre och bättre.. är det nått annat min katt har fått då? för jag tycker att vetrinärer borde veta vad dom säger.. eller`?

Då är det inte vingelsjukan. Det finns ju dock andra patogener än "vingelsjukeviruset" som kan sätta sig på balanssinnet eller nervsystemet. Då handlar det dock inte om riktig vingelsjuka.
 
Sv: vingel sjuka?

kl
Det som kallas vingelsjuka orsakas av ett virus som heter Bornavirus. Vingelsjuka kan inte botas men kan tryckas ner med kortison, är det medicinen du fått? Tyvärr brukar inte kortison hjälpa i längden.
Symptom på vingelsjuka är oftast att katten vinglar (obv), att de inte drar in sina klor och att de jamar mycket.
Vingelsjuka är en sk sannolikhetsdiagnos, dvs att symptomen stämmer och man inte hittat ngt annat. Diagnos kan ställas vid obduktion.
 
Sv: vingel sjuka?

ja, jag har fått kortison till katten och nån smet.. vad det heter kommer jag inte ihåg eftersom att katten är hos min pappa.. ska ta hem han i helgen.. men han har blivit bättre.. han går rakt har jag hört, har huvudet på sne nu bara.. och han har inte varit så att han jamar hela tiden.. han är en väldigt tyst katt tills han träffar mig.. för då blir han så glad och springer jamandes till mig =P
 
Sv: vingel sjuka?

Ja, vår ena gamla katt fick det och fick avlivas direkt :( det var kanske 94 eller något, lääängesen men det är ju ett virus och de är ju svåra att bota :S.
 
Sv: vingel sjuka?

direkt? är du säkert på att det var viruset han fick? så det inte var det andra som dom längre upp pratade om som var dödlig.. eller nått.. så hemskt att katter försvinner.. men min har ju börjat gå åt rätt håll, alltså börjat bli bättre.. så jag hoppas det blir bra tillslut..
 
Sv: vingel sjuka?

Förra katten fick det, det var visserligen för 13 år sedan, så jag minns inte så mycket av det!
Han symptom var att klorna ständigt var ute, kunde inte hoppa upp på tex soffan, betedde sig som att han hade världens huvudvärk, kom man nära honom blev han som paralyserad (yr).
vi valde att ta bort honom, ganska omgående, veterinären ville obducera, men vi sa nej.

Hoppas att din katt inte har det utan att det är nåt annat!
 
Sv: vingel sjuka?

nej vad läskigt vingelsjukan lät .
hur får dom det, får dom bara de , eller blir dom smittade,
och kan de smitta ?

förlåt ot men gatt bara få undra lite
 
Sv: vingel sjuka?

Det orsakas av ett virus, bornavirus. Du kan läsa mer om det på länkarna peter_lundin lagt ut.
 
Sv: vingel sjuka?

tycker det är konstigt.. min katt beeter sig helt normalt bara det att den har huvudet lite på sne.. och att han har ju blivit lite bättre och vetrinären vi träffade sa att han kan bli frisk.. men vad jag läste där så blir dom inte frisk utan bara sämre.. är det verkligen samma sak som min katt har?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 355
Senast: manda
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 080
Senast: Celinehenn
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 665
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 652

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp