Vingklippa kalkonerna

Jamtland

Trådstartare
Har letat på google men hittar inte riktigt den info jag vill ha så därför
vänder jag mig till buke! Jag har tio kalkoner hemma nu, i stövarens fd hundgård. Jag skulle vilja ha dem ute i en större inhägnad och funderade därför på om det inte vore en ide att vingklippa dem och sätta upp ett elfårnät (med låg strömstyrka på) och låta dem ha en stoooor hage att beta gräs i?

När jag letar på google så får jag bara upp hur dumt det är att vingklippa papegojor, men kalkoner flyger inte så mycket i vanliga fall heller...;)

Jenny
 
Sv: Vingklippa kalkonerna

Klipp vingfjädrarna (tror det är den yttersta delen på vingen bara man knipsar dem på), men lämna en skaplig stump på fjädrarna för att minimera riskerna för att pennorna får sprickor som kan gå in i vingen och orsaka smärta/besvär.
 
Sv: Vingklippa kalkonerna

Vet inget om fåglar alls i princip men de som vingklipper brukar väl klippa typ mitten på vingfjädrarna på ena sidan så att fågeln tumlar i luften om den skulle ta av. Kalkoner är väl rätt tunga också.
 
Sv: Vingklippa kalkonerna

vi klipper bara av några vingpennorna på ena vingen..
det är viktigt att du gör det bara på den ena vingen annars kommer djuren att hitta en balans och kunna flyga iaf..
nu kommer du inte behöva klippa kalkonerna tror jag för de flyger inte... och om du nu ska göra en stor hage så stannar de hällre där i den :)
 
Sv: Vingklippa kalkonerna

Tror inte så.

Även om vi har stor hage, iaf 0,2 ha och 150 cm staket så flyger även tunga tuppar upp.

Vi har provat o vingklippa de ojämt, det hjälper på tupparna men hönor kan häva sig upp ändå.
 
Sv: Vingklippa kalkonerna

Tror du att jag törs förutsätta att de återvänder in i buren om jag provar med vingklippning och instängsling? Om de flaxar ut menar jag. de har ju bott i den presenningsövertäckta hundgården i snart en månad och är vana att få vatten och kraftfoder plus lite annat "godis" där inne. Plus att de har sitt lilla sovhus och ett par sittpinnar som används där inne.

Jenny
 
Sv: Vingklippa kalkonerna

Jag är uppväxt med kalkoner och vi har aldrig vare sej vingklippt dem eller haft dem inhägnade med annat än typ fårstängsel på dagtid. (På nätterna sov de för sin egen skull i en voljär med tak.)

Våra kalkoner var iof helt tama och kom springande när man kom med kvällens kross/foder.

Det som hände någon gång på hösten var att de flög upp och inkvarterade sej för natten i en stor björk som stod brevid voljären. Detta skedde dock endast när "middagen" serverades för sent och de ansåg att det var dags att "dra sej tillbaka".

Då kalkoner är både enkla att få tama och väldigt sociala - på sitt eget lilla vis - så är de dessutom väldigt trevliga att "pyssla" med vilket kanske gjorde att våra alltid höll sej där vi önskade.
Har du hunnit uppleva hur de "putsar" tillbaka om du kelar med dem?

/Swat
 
Sv: Vingklippa kalkonerna

Med min erfarenhet av kalkoner så är jag övertygad om att du kan släppa ut dem o de går in igen på kvällen.
Att vi har satt upp staket är inte för att de inte går in igen utan mer för att hålla rovdjur, främst räv, och lösspringande hundar ute.
 
Sv: Vingklippa kalkonerna

De här kalkonerna är, som det verkar, "fabriksuppfödda" och var fullkomligt livrädda för precis allt, speciellt människor, första tiden. De har börjat lugna ner sig så det blir bättre.

Jag har hundgården/voljären i shettisarnas hage (så kalkonerna kan betesputse på shettisarnas toalett) och eftersom shettisarna är en smula argsinta på andra små djur (de jagar gärna katterna om de råkar gena över hagen) så vill jag inte ha kalkonerna helt lösa. Plus att vi har hund som förvisso är snäll, men han är ändock jakthund och instinkterna lär nog kunna triggas igång. Plus att jag itne vill ha dem på gräsmattan eftersom jag har småbarn som springer runt barfota där. Därav funderingarna på att vingklippa dem så de stananr där de "ska vara".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp