Bukefalos 28 år!

vinglig häst, tips!

melvin

Trådstartare
hej! hästen jag rider har en tendens att bli vinglig i firmen i trav, hästen faller inåt och känns lite stretig...
svårt att förklara, men någon kanske förstår?
(kan tillägga att hästen är stadig i skritt och galopp, det är traven som är avgjort svårast.)
vill gärna ha lite tips och råd om detta!
 
Sv: vinglig häst, tips!

Har du koll på din egen kropp?
I början när jag hade köpt min häst så tyckte jag att hon var så vinglig men upptäckte efter ett tag att bara jag blev stadig i min sits och koncentrerade mej på det jag höll på med så blev det mkt bättre. Nu tycker jag inte alls att det känns så.

Inte säkert att det är så i ditt fall men det var en liten tanke bara.
 
Sv: vinglig häst, tips!

jag har också en som är lite så där til och från, men som jag får tag på bra när jag får in bogarna i ramen, samt får igång hästen bra bak, kan detta med bogarna ha med saken att göra, vad säger ni andra?
 
Sv: vinglig häst, tips!

Om hästen faller inåt, dvs hänger på innerbogen, lägger mer vikt på innerfram så måste ryttaren rida in ytterbak i riktning mot inner fram samt sluta hänga fast i innertygeln.
Ett bra tänk är att alltid sitta på och belasta ytterbakben, vad som än händer och att tänka på att yttersittben ska vara närmare hästens ryggrad än vad inner sittben är, samt att yttersittben ska vara längre bak än innersittben.

Att hänga i innertygeln innebär att lära hästen att reagera korrekt på ett tygeltag.
För mig så vill jag att innertygeln alltid betyder " ut med innerbogen" (i olika finhetsgrader beroende på hur skolad hästen är).
Då är det viktigt att innertygeln verkar mot innerhöft.
Om man gör tvärtom och låter innertygel verka mot ytterhöft så är hästens automatiska reflex att flytta in bakdelen så då blir det ju fel.
Inflyttet av bakdelen blir då oftast inte pga av böjning utan pga av vikning där halsen möter bogen ungefär, dvs inget man eftersträvar.
 
Sv: vinglig häst, tips!

Det min tränare säger om saken (har också en vingel-häst men vi börjar ordna upp det) är att när ramen (böjningen eller vad man nu vill kalla det) är bra så kommer hästen bli stadigare.
Det är en kombination av strukturen i hästen - lång rygglinje/avslappning, vinklad bakdel, jämn böjning genom ryggen. Att hästen använder kroppen "rätt" helt enkelt, behöver inte vara perfekt men att kroppsdelarna är på plats i första hand.

Fö håller jag med djurjouren utifrån eget experimenterande - i högervarvet måste jag tänka att ytter sittben ska komma NER och BAK, minsta lilla jag tappar "kontakt" med ytterbak genom att glappa med ytter sittben så faller det isär och blir spänt och vingligt. I vänstervarvet måste jag få innerbak utåt i förhållande till resten av kroppen, bära istället för att skjuta, då får jag fokusera på att räta upp ryggen och nästan trycka till lite med inner sittben samtidigt som ev. halvhalt + skänkel för att få igång bakbenet om det inte räcker med den egna positionen. Vikt på inner stigbygel som för att guida in framdelen innan jag lägger till skänkeln brukar också hjälpa.

När man väl fått strukturen så märks det en otrolig skillnad, hästen upplevs mycket stadigare. Då känns det som att man kan sitta och finåka och bara justera förebyggande med pyttesignaler och börjar kunna rida i princip enbart med sitsen. Men först måste man ju komma dit! :angel:
Jag lyckades bara halvdant tills jag red för en skicklig tränare som kunde guida oss rätt, då tog det 10 minuter! :crazy:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
933
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 050
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: mily
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
843
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp