Vinstmarginalbeskattning

Zondell

Trådstartare
Har ni använt er av det vi hästförsäljning? Jag har läst lite på skatteverket men det står inget om hästar. Någon som kan hjälpa mig att tolka?

Jag har köpt en häst för 30.000 kr utan moms från privatperson till mitt företag.

Den var då icke inriden och ung, inte ens med pass. Nu är den "förädlad" till tävlingsponny med alla kostnader för papper, träning etc.

Jag har inte möjlighet att göra någon "vinst" då kosnaderna förstås ätit upp vad jag kan få ut extra.

Men jag undrar om jag kan momsa bara för det belopp som överstiger 30.000?

Kan jag lägga på faktiska kostnader för pass, licenser etc?

Tacksam för hjälp!
 
Sv: Vinstmarginalbeskattning

Tack för hjälpen. Jag har också tolkat reglerna så. Den moms jag behöver betala in blir halverad :-). Kan säljaren dra av denna?
 
Sv: Vinstmarginalbeskattning

Tack för hjälpen. Jag har också tolkat reglerna så. Den moms jag behöver betala in blir halverad :-). Kan säljaren dra av denna?

Köparen kan dra av den moms du betalar in, om denne är momsregistrerad och hästen köps in i den verksamheten - som då på något vinstdrivande sätt ska syssla med hästar.

Eftersom din inbetalda moms blir lägre, blir det också mindre moms att dra av för köparen - vilket kan vara "ofördelaktigt" för köparen (om denne räknat med "fullt" momspåslag).
 
Sv: Vinstmarginalbeskattning

Den moms jag behöver betala in blir halverad :-). Kan säljaren dra av denna?


Köparen kan inte dra av momsen om du använder dig av VMB.

Enl Skatteverket:
När du använder VMB (vinstmarginalbeskattning) vid försäljning av begagnade varor m.m. får du inte ange något momsbelopp på fakturan till kunden. Kunden har heller ingen avdragsrätt för moms när du som säljare använt VMB.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp