Bukefalos 28 år!

Corminta

Trådstartare
PÅ två veckor gick det från sommar till vinter och jag är inte klar för det än!
Jag har fortfarande inga dörrar till boxarna i nya stallet vilket betyder att tre hästar inte kommer stanna där de bör vara..

Eftersom vi haft bete tills nu har de gått ute, vilket de trivs alldeles utmärkt med men hur göra nu när vintern faktiskt är här?
Hagen är stor (!) med naturligt vindskydd i form av skog i en dalsänka och vatten i form av en mycket välfylld bäck. Vi har precis börjat fodra ute med rejält med ensilage och kraft till de som behöver.
Hästarna är robusta saker med massor av päls (och i ett fall ett nyimpregnerat täcke utanpå björnfällen).

Kna man med gott samvete fortsätta så den vecka som krävs innan dörrarna är uppe? Nu menar jag inte lagenligt eftersom jag då antagligen brutit och fortfarande bryter mot i princip alla regler som finns utan moraliskt. Är edt elakt eller "överlever" dem?
 
Sv: Vinter

Svårt att tänka mig att de skulle dö av att gå ute en vecka, men du känner väl antagligen hästarna bäst. Tycker du att de klarar av det?

Med täcke, skydd och rejält med mat tycker jag personligen inte att det är något problem, även om man inte ska uppmuntra någon att bryta mot lagen ;)
 
Sv: Vinter

Svårt att tänka mig att de skulle dö av att gå ute en vecka, men du känner väl antagligen hästarna bäst. Tycker du att de klarar av det?

Med täcke, skydd och rejält med mat tycker jag personligen inte att det är något problem, även om man inte ska uppmuntra någon att bryta mot lagen ;)

Håller med, så länge inte skogen är tät och ger bra skydd så kan jag inte tnka mig att de skulle dö av att vara ute, fryser någon kan du ju alltid lägga på täcke på natten...
 
Sv: Vinter

Vårt stall blev klart i Fredags klockan 16 typ. Alltså perfekt till stormen.. Hästarna lev dock as sura när det fick gå in. Nu efter ett par dagar har de börjat vänja sig. Tror nog mest att det är människans behov man tillgodoser.
 
Sv: Vinter

Jag har inte heller hunnit klart med min stallrenovering. Förmodligen blir det klart först kring kring jul (ska gjuta golv nu och sedan ska innerväggar och boxar upp). Nog sjutton klarar sig hästar utan stall! Stall är till för oss människor. Om du inte har ligghall kan du lägga ut halm eller hö i hagen att ligga på. Mina hästar har ligghall som dom vägrar använda, dom sover hellre ute i det fria på en höbädd. Jag skulle inte sätta på täcken i annat än nödfall (om hästarna står och skakar)- upplever att täcken förstör pälsens naturligt isolerade egenskaper. Vi har halvblod, varmblod och kallblod som i helgen gått utan täcke i -20. Köpte i höst alldeles nya, jättetjocka och dyra täcken till hästarna men har insett att jag nog aldrig kommer behöva använda dem, snacka om att kasta pengarna i sjön :o
 
Sv: Vinter

Det där får man nog se till från häst till häst om de klarar det.
Grannen till vårt stall har haft sina hästar på lösdrift sedan några månader tillbaka. Det finns inget bete kvar i hagen utan de lägger ut hö då och då. I går morse stod en av hästarna och skakade och skakade efter att ha tillbringat sitt liv ute alla regniga nätter och förra natten även full snöstorm. Enligt matte hade de inte "hunnit" med att sätta upp vindskydd (under hela hösten). Matte mår dåligt av att se sina hästar frysa, men SkOTERN ahde de fått in under tak, vad bra!:eek: :confused:

Beroende på var du bor, väder och hästarnas tålighet skulle jag ändå rekommendera att med det snaraste få upp en ligghall.
 
Sv: Vinter

Jag har täcke på halvblodet eftersom hon har sadeltvång på vintern vilket troligen beror på kylan. Eftersom det är hennes första vinter hos mig följer jag de råd jag fått angående henne = täcke. (Bytte till vintertäcke inatt då det blivit kallare)

De andra hade lagt sig till med en tjock isskorpa över ryggen och var snustorra under. Ingen såg ut att frysa även om fölungen var MYCKET oroad över att det var något kallt och hårt på vattnet i en pöl i hagen!

Eftersom de bara ska gå ute tills jag fått dörrarna och vi byter vinterhage ofta blir det lite väl krångligt att bygga ligghall (Eftersom det kommer grävas både grävning och rejält bygge där de inte finns tidigare byggnader.)

Grejen är den att om det blir kris kan jag ta in dem (kanske inte alla men några) men jag vill hellre ha alla ute tillsammans än att låta ett par vara ute själva.

Kan ju tillägga att de lämnade maten för att gå ut på det sk betet för att gräva sig fram idag ;) Är det tacken för att man pysslar och lägger ut mat?
 
Sv: Vinter

Vilka otacksamma djur!:angel: :D

Skämt åsido, dina hästar har det säkert bra. :) Jag var tvungen att skriva av mig igår då jag började känna mig riktigt frustrerad angående grannhästarna som uppenbarligen inte for väl av att leva ”vildhästliv” i regn , snö, storm och kyla. Efter att grannen fått upp ögonen för situationen (nu när skotern står under tak…:confused: ) så tog stallbygget fart. I natt har dessa hästar tillbringat inomhus där de kunnat torka.

Jag är inte emot lösdrift i sig, det jag vänder mig mot är att en del människor låter sina hästar gå ”vind för våg” i alla väder utan skydd eftersom de har päls, för ”så lever ju vildhästar”.

Nu har jag skrivit av mig igen, förlåt. :smirk:
 
Sv: Vinter

Jag tog det inte som negativ kritik och om jag kunde välja hade jag byggt en ligghall snarast men man måste prioritera och för tillfället håller vårat hus på att blåsa bort! jag vill inte verka taskig men hästarna får faktiskt klara sig med ett hus när jag bara har ett halvt ;)

Tack för peppingen - känns mycket bättre
 
Sv: Vinter

Vissa butiker säljer provisoriska "boxdörrar" av nylon att köpa. Brukar vara nylonremmar i ett rutmönster som du kan justera för olika öppningar. Kan vara bra om det tuffa vädret fortsätter, om det funkar för dina hästar?
 
Sv: Vinter

Enligt lagen ska alla hästar vara inne från 1 november eller ha tillgång till ligghall... Men har dom som sagt en tät skog som skydd så borde dom klrara sig en vecka till.
 
Sv: Vinter

Tror inte det är någon bar idé. Min häst skulle nog fixa det men unghästen och "unghästen" (tio år men tror hon är föl) skulle garanterat krypa ut eller äta upp det!

Skulle kunna binda travaren men unghästen bör gå lös och halvblodet skall enligt uppgift kasta sig, dvs inget bra tillfälle att prova...
 
Sv: Vinter

Jag vet hur du har det!
Jag blev tagen på sängen när kylan kom! Jag har inte hunnit bli klar med sadelkammaren än! :o
Måste få sambon att hjälpa mig nu när det är lite varmare ute igen!
 
Sv: Vinter

En vecka för hästarna bör inte vara några problem. Läs en intressant artikel på www.hippson.se om hur hästarna tacklar kylan. Hästar har ju en komfortzon på 20 grader så de fryser inte i första taget, har dom ordentlig päls och fri tillgång till bra hygiensikt grovfoder så är det nog ingen fara, täcka annars, själv skulle jag då välja ett täcke med lite foder i (behöver alltså inte vara jätte tjockt!) eftersom hästarna, om de är täckade, inte kan resa pälsen som en häst utan täcke kan, men du behöver ju inte täcka om det inte behövs. Men om någon häst är lite känsligare och behöver vara torr och inte har lika mycket päls, så släng på ett lite fodrat täcke så klarar den sig också bra skulle jag tro. Har dom dessutom naturligt skydd i hagen är det nog inget större bekymmer.



Hade min häst tidigare i enorm hage med 5 hästkompisar, denna var väldigt kuperad med stock och sten, en å och lite annat. Hästarna hade en stor rundbal med hösilage där ute och ingen av hästarna kom någonsin frivilligt när de skulle tas in därifrån. Minns att vid ett par gånger även om det var rejält kallt ute och hur vi en försökte och bar oss åt så var de så vrånga ett par gånger att de tvärvägrade att gå in, de sprang i väg när vi försökte ta dom och fick vi tag på någon tvärvägrade denna oftast att röra sig ur fläcken. Det var ju inte varje dag då, men det förekom då och då. Men hästarna klarade sig utmärkt ute en natt då och då, det var ju deras eget val. De flesta hade även täcken på sig, eller rejält med päls samt naturliga skydd i hagen i form av träd och buskar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

U
Övr. Hund Jepp, det kunde nog inte gått mkt sämmre än det gick annat än om hunden sprungit ner sig på en is eller liknande. :cry: Jag har ju...
Svar
8
· Visningar
1 904
Senast: Duvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp