Vinterns och vårens bokbingo 2024

Efter att ha jobbat nyårshelgen unnade jag mig (/tvingade jag mig) att plöja En julsaga i Stowford av Anne Marie Ryan.

Det är klassisk brittisk feelgood, även om författaren från början är amerikan. Boken handlar om Nora och Simon, ett gift par som driver en bokhandel i den lilla staden Stowford. Att det är kämpigt för bokhandlar i dessa dagar har väl inte undgått någon, men när berättelsen börjar har Nora slutat öppna posten och svara i telefon av rädsla för indrivare av alla deras obetalda räkningar. Det är ändå fint skildrat, både hur böcker för samman människor, lindrar och roar. Men också hur viktigt ett levande centrum är för små städer, liksom att orter faktiskt består av invånarna som bor där.

Boken var ganska mycket vad jag förväntade mig, kanske att jag blev lite positivt överraskad av språket och alla litterära referenser. Kärleken till böcker och läsning lyser verkligen genom berättelsen. Det som drar ner det för mig är att jag tycker det blir rörigt med flera parallella berättarperspektiv. Det gör också det svårt att känna riktigt starkt för någon, karaktärerna hinner inte riktigt utvecklas. Men den skapade en lust hos mig att göra något för sammanhållningen i min närmiljö, lättlurad som jag är när det kommer till juliga budskap.

IMG_2719.jpeg


Jag kryssar rutan bok med snöbollskrig, för det finns såklart med i denna.
 
Jag kryssar rutan första delen i en serie. Jag har läst "5:e moseboken" av Christina Larsson En kriminalroman som är första delen i en serie om kriminalkommissarie Ingrid Bergman och hennes team på utredningsenheten för grova brott i Göteborg.

Två män hittas svårt misshandlade på Andra långgatan i Göteborg. En var en kantor från Grebbestad och den andra en välbärgad affärsman från Grebbestad. Kantorn överlever överfallet men vägrar att svara på polisens frågor om varför han var i Göteborg. Motivet till misshandeln är länge svårutrett för teamet och boken har dessutom en del förvecklingar som jag absolut inte förväntade mig eller såg komma. Gillar det när jag blir överraskad och jag kunde inte räkna ut gärningsmannen förrän han var avslöjad.

Det här var en grymt bra kriminalroman, jag läser en del i den genren och detta var en av de bättre jag läst. Den höll verkligen spänningen kvar från första till sista sidan och jag blev imponerad av författarens driv i texten och förmågan att driva historien framåt. Rekommenderar starkt om du vill läsa en riktigt bra kriminalroman tyckte inte det fanns några transportsträckor alls i boken utan det kändes som varje kapitel i boken hade relevans i historien. Skulle nog gå så långt som att säga att det är en fullpoängare ger den betyg 5 av 5! Så riktigt bra och kul start på detta bokbingot för min del :)

9789178299171_200x_5e-moseboken_e-bok
 
Då blir första krysset mitt!

Jag kryssar "en smittsam sjukdom nämns" med Guldet - hästarna, ryttarna och miraklet av Henrik Johnsson. Handlar om lagfinalen i hoppning på OS i Tokyo 2021 där Sverige tog guld. Pandemin nämns då det var anledningen att OS sköts upp ett år från 2020.

Boken är lite speciellt skriven och först tyckte jag inte om stilen, men när jag kom in i den kändes det rätt. Intressant trots att man vet hur det går. Lättläst. Kan rekommenderas, men nog ingen bok jag kommer läsa om.
Visa bifogad fil 135979
Jag tyckte att den var bättre än väntat men herregud, finns det inga korrekturläsare längre?!?
Stavfel, syftningsfel och rena grammatiska grodor. :(
 
F ö ska jag försöka vara med, jag brukar följa den här tråden för lästips men ska försöka spela lite bingo också. :D
Jag har precis avslutat Denise Rudbergs Den fjärde doktrinen som är del 4 av kontrahenternaserien som utspelar sig under andra världskriget.
Kryssar En bok där en syskonrelation är viktig då en av huvudpersonerna reser till Berlin mitt under brinnande krig för att vara med på sin systers bröllop.
 
Mitt första kryss, för krysset där en syskonrelation är viktig - Vackra, vita lögner av Lovisa Wistrand. Det handlar om en kvinnlig datanörd som hatar kyla och älskar att vara hemma, men som blir övertalad att ta sin tvillingsysters plats och låtsas vara henne på en äventyrskryssning över jul till Antarktis. Det visar sig dock att snyggingen som hjälper till att guida resan, som hon är väldigt attraherad till, träffade systern 15 år tidigare - så det blev plötsligt lite krångligare att låtsas vara systern. Romantisk, trevlig bok, dock blev jag lite irriterad och trött på alla huvudkaraktärens lögner etc.

IMG_20240104_183328937.jpg
 
Jag har kryssat rutan en med referens till känd serie/film
Alldeles för mellanmjölk, vet inte om det är för att jag är van vid filmerna. Men väldigt lättläst och jag gillade att kunna få en fortsättning av sista filmen. En handling som är lite för mycket av nutid, både kriget i Ukraina, koranbränningar, Ryssland och gängkriminalitet. Men jag föredrar filmerna alla gånger.



1704395779696.png
 
Mitt första kryss blir "Där en syskonrelation är viktig."
Jag kryssar Jul längs Norrskensvägen av Karin Janson. Det är tredje delen om Annie med Bh-bussen. Hon åker runt och säljer underkläder och har en pappa som heter Hilding. Syskonrelationen är den mellan pappan och hans syster Elvy.

Jag gillade den!
 

Bifogade filer

  • 20240105_114657.jpg
    20240105_114657.jpg
    206,1 KB · Visningar: 8
Jag kryssar också Där en syskonrelation är viktig, med Den kungliga guvernanten av Wendy Holden. Syskonrelationen i boken är den mellan drottning Elizabeth och hennes yngre syster Margaret.

Jag tycker att boken var intressant, och bra uppläst av Gabriella Boris.
 
Ett andra kryss, för krysset där boken fått ett pris - Hell Bent av Leigh Bardugo, som vann Goodreads Choice Awards 2023 i Fantasy kategorin. Lite mörkare fantasy i nutida amerikansk universitetsmiljö med spöken och demoner. Den var bra, men jag fastnade inte riktigt för den - även om den var bra så var det inte så att jag inte kunde lägga undan boken, utan snarare så att jag plockat upp andra böcker istället. Kanske bara inte min favorittyp av fantasybok?
 
Jag kryssar "en som du länge tänkt läsa" med Cold case - Skärseld av Tina Frennstedt.
Tredje delen i en deckarserie som har legat i min hylla i nästan ett år. Den var bra, jag gillar huvudpersonen i dessa böcker även om brottet just denna var lite långsökt.

Jag har också tittat närmare på brickan och mitt mål kommer vara att fylla de två mittersta vågräta raderna. Kommer bli en del kryss till men jag kommer inte hinna läsa 36 böcker på 4 månader och en del av rutorna är lite svåra.
1000004653.jpg
 
Fråga till alla i tråden vill vi ha ytterligare en månad på oss för brickan eller är det tillräckligt med fyra månader? Jag kunde ju inte riktigt räkna när jag lade upp detta och trodde det var 30 rutor. :) Men låter er bestämma vad som känns rimligast och roligast kanske känns det som dags för en ny bricka i maj och vi är lite trötta på denna då.
 
Jag kryssar ”En bok under 100 sidor” med boken Prypjats döttrar av Christina Öhman.
Vet inte riktigt vad jag ska tycka om novellen så slänger in baksidestext.

”Tio långa år har passerat sedan katastrofen och världen är fortfarande inte densamma.
Historier från förr är allt Nina känner till om den gamla världen, då naturen var livfull och natten trygg.

I utkanten av Rovny ligger Nova Nadiya, barnhemmet där fruktansvärda experiment utförs i hemlighet.
Barnen där är lika gamla, alla är flickor och alla är födda döva.

Men det finns en som kan kommunicera utan tecken.”

IMG_9320.jpeg
 
Av hästböcker så är serien om Sandra en av mina absoluta barndomsfavoriter. Tvingade dottern att läsa första i somras och köpte nyss nummer två i serien, Sandra och Vildros, och skulle bara bläddra lite i den innan dottern fick ta över…

IMG_2730.jpeg


…och kryssar den nu på rutan läs om en favoritbok. :D
 
Fråga till alla i tråden vill vi ha ytterligare en månad på oss för brickan eller är det tillräckligt med fyra månader? Jag kunde ju inte riktigt räkna när jag lade upp detta och trodde det var 30 rutor. :) Men låter er bestämma vad som känns rimligast och roligast kanske känns det som dags för en ny bricka i maj och vi är lite trötta på denna då.

Det spelar inte så stor roll för mig, räknar inte med att fylla någon bricka ändå. Men ett sommarbingo får gärna starta i juni, så då kanske det är lämpligt att detta håller på fram tills dess?
 
Första krysset blir rekommenderad bok med Kirke av Madeline Miller, trots att minst fem andra kryss varit möjliga med samma bok vilket var kul! Fantastisk remake ur grekisk mytologi där för mig relativt okända Kirke ges en värdig huvudroll; häxa, vän med djur och örter, solgudens minst omtyckta dotter, och tillsammans med författaren sammanväverska av mängder av grekiska myter. Fin, fängslande och myllrande (vilket jag inte helt kunde följa).

Sedan kryssar jag under hundra sidor med The democracy of species av Robin Wall Kimmerer botanist med ursprung i nordamerikansk ursprungsbefolkning som i sin del av en penguin-serie med brett miljöfokus skriver en liten samling essäer där den finaste berör interaktion mellan språkbruk och syn på naturen i form av en ”grammar of animacy” - vad händer med ett språk som springer ur en kultur där naturen som helhet och i sina beståndsdelar upplevs som besjälad? Fin och intressant. Jag uppskattar alltid att transporteras bortom mitt eget och rådande paradigm.
IMG_1407.jpeg
 
Senast ändrad:
Kryssar En bok som tilldelats ett pris, men Fallet Thomas Quick av Hannes Råstam. Den fick Guldspaden 2013.

Historien om hur Thomas Quick lyckades bli Sveriges mesta seriemördare utan att egentligen ha mördat en enda person är fascinerande och obehaglig på samma gång.

Inläsningen av Torsten Wahlund var däremot inget vidare.
 
Första krysset på brickan. Kryssar bok där syskonrelation är viktig för Min Hand i Min av Atefeh Sebdani.
Fem år gammal sätter Atefehs mamma henne på en buss, tillsammams med hennes två yngre bröder och ett antal andra barn. De skickas på flykt från Iranska Mujahedins läger i Irak till Europa, och så smångom Sverige.
Syskonen hamnar som fosterbarn i en familj. Men omhändertagandet brister på de flesta sätt och Atefeh blir utsatt för mobbing av sin fostermor och sexuella närmanden från sin fosterfar, samt blir sexuellt utnyttjad av som trettonåring av sin fem år äldre fosterbror. Allt detta medan hon desperat försöker uppfylla löftet till sin mamma att ta hand om och skydda småbröderna.
Jag rekommenderar den, men den är tung att läsa.

AD0250B0-BC9D-4204-95FA-037176CA0946.jpeg
 
Jag har läst Kristin Fägerskjölds Svarta vingar som väl är tredje delen i hennes skildring av svenska kvinnor under andra världskriget. Funderade på att kryssa bok med ett mord men insåg att jag läser så mycket deckare (det är inte denna) att det vore synd att slösa bort det krysset här! :p
Väljer därför att kryssa Bok med max tre ord i titeln och som kort summering berätta att den utspelar sig i Strängnäs där förplägnadslottor står för utfodring av beväringar på regementet och där kanske en av dem också har en annan agenda.... :nailbiting:
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
446
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 024
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 792
Senast: startpompe
·
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
6 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp