Bukefalos 28 år!

Vinterns och vårens bokbingo 2024

Jag kryssar "utspelar sig på 1700-talet" med En sekund är jag evig av Maria Gustafsdotter.
Två historier som vävs ihop, en på tidigt 1700-tal och en i nutid. Lättläst och intressant, jag gillar hennes böcker.


Tack detta påminde mig om att jag ska sätta upp hennes senaste bok på min läslista Ett eget namn som är en fristående uppföljare till En egen lön 🙂
 
Kryssar rutan från en genre du inte brukar läsa. Har läst en novellsamling vilket jag inte brukar. Vinternoveller av Ingrid H Rishöi. Jag känner väl spontant att detta inte var något som riktigt tilltalade mig. Är tre olika noveller och jag känner att historien hamnar i skymundan för ett för mig lite konstlat språk. Författaren är tydligen väldigt hyllad och vunnit flera priser för olika böcker men det här var inte min grej helt enkelt. Det var en av mina kursböcker för skrivarkursen i sommar annars vet jag inte om jag läst ut den.
 
Kryssar "mindre än 100 sidor" med Före grupp 8 - långt före av Astrid Lindgren. Noveller och kåserier med kvinnor i huvudrollerna, sammanställd efter hennes död. Många var bra men faktiskt inte alla, några var bara konstiga.

Jag hade först tänkt kryssa "svensk kvinnlig författare född före 1930" men i en av novellerna nämndes andra författare varav jag hade en i bokhyllan, ärvd efter farmor. Så på det kryssar jag Vildkatten av Sigge Stark. Romance från 1920-talet. Välbeställda och förlovade Arne går vilse i skogen och möter tjuvskyttens syster Renja. Ingen höjdare, ganska ytlig, men kort och lättläst.
1000007077.jpg
 
IMG_0237.jpeg


Två nya kryss.
Bok på över 400 sidor: The Man Who Died Twice av Richard Osman. Del två i Thursday Murder Club-serien. Bladvändare men lite väl småputtrig och orealistisk för min deckarsmak.
Bok med djur i titeln: Fjärilsvägen av Patrik Lundberg. En berättelse om författarens uppväxt och framförallt hans mor. En rasande uppgörelse med utvecklingen i Sverige sen 70-talet. Oerhört effektivt berättad på ett sätt som verkligen berör.
 
Läste ut Tranorna flyger söderut av Lisa Ridzén i förmiddags. Det handlar om Bo som blivit ensam sedan hans fru flyttat till ett demensboende. Till sitt sällskap har han jämthunden Sixten och besöken är mestadels personalen från hemtjänsten. Han försöker förstå sig på relationen till sin son Hans och varför Hans oroar sig så mycket för att Sixten inte tas om hand ordentligt.

Det här är en finstämd berättelse om att bli gammal och vad som faktiskt är viktigt i livet. Bo ser tillbaka på relationen till sina föräldrar, funderar på sitt eget föräldraskap och varför det är så mycket lättare att umgås med sitt barnbarn än sin son. Det handlar om landsbygdens villkor, relationer och hur mycket man har rätt att bestämma över. Den var fin och jag blev berörd, men också lite trött på tillbakablickarna. Plus att jag har en särskild allergi mot vresiga gubbar, efter överdoser IRL. :cautious:

IMG_3359.jpeg


Jag väljer att kryssa rutan för bok med djur i titeln pga obvious.
 
Anna Laestadius Larsson, Barnbruden, 1700-talet
En femtonåring som importeras från Tyskland för att bli kungagemål, en rännstensunge som tömmer slottets latrinhinkar, en adelsfröken som ska passa upp på den nya drottningen. Deras liv vävs samman med varandra och med diverse intriger i hovets närhet. Är nog en ok bok om man hör till målgruppen, men för mycket kunskap i historia är inte alltid bra för läsningen. Var dessutom irriterande att talboken av oklar anledning pausade och behövde tryckas igång igen efter varje kapitel, och de var så klart många och korta...

Solveig Vidarsdotter, Rävlystnad, djur i titel
En liten ort i Jämtlandsfjällen med ett turisthotell. Efter att polisen kommit dit för att utreda ett dödsfall blir hela bygden isolerad av en snöstorm. Konflikter mellan de som vill rädda fjällrävarna och de som vill bygga mer för turismen, komplicerade relationer mellan bybor som har rötter bakåt i tiden. Samtidigt en rätt kärleksfull beskrivning av de som bor långt från storsamhället och är beroende av att samarbeta med varandra.
(Rävlystnad = "Det djuriska begär som gör att man är beredd att göra vad som helst för att få det man vill ha eller det man behöver - det kan vara att svika en vän, gå över en svagis, äta upp en artfrände eller gnaga sig ur en fälla. Det gränsar till desperation.")
 
Anna Laestadius Larsson, Barnbruden, 1700-talet
En femtonåring som importeras från Tyskland för att bli kungagemål, en rännstensunge som tömmer slottets latrinhinkar, en adelsfröken som ska passa upp på den nya drottningen. Deras liv vävs samman med varandra och med diverse intriger i hovets närhet. Är nog en ok bok om man hör till målgruppen, men för mycket kunskap i historia är inte alltid bra för läsningen. Var dessutom irriterande att talboken av oklar anledning pausade och behövde tryckas igång igen efter varje kapitel, och de var så klart må)

Man får ju ta skönlitterära böcker för vad de är fiktiva historier som inte alltid anspelar på historisk korrekthet. Själv gillar jag boken men tror inte på att den fullt ut speglar historien så som den var. Utan boken ska ju fungera som en berättelse där handlingen drivs framåt.
 
Man får ju ta skönlitterära böcker för vad de är fiktiva historier som inte alltid anspelar på historisk korrekthet. Själv gillar jag boken men tror inte på att den fullt ut speglar historien så som den var. Utan boken ska ju fungera som en berättelse där handlingen drivs framåt.
Det är jag helt medveten om. Därför jag ser det som ett problem för min egen läsning, inte som ett problem med boken. Jag tror att jag också gillar berättelsen i grunden. Jag kan ju läsa en bok där nutiden är lagom friserad i sin realism, så egentligen vet jag inte varför det blev svårare här? Men jag hakar upp mig på att tänka "anakronistisk mentalitet" och liknande. :bag:
 
Det är jag helt medveten om. Därför jag ser det som ett problem för min egen läsning, inte som ett problem med boken. Jag tror att jag också gillar berättelsen i grunden. Jag kan ju läsa en bok där nutiden är lagom friserad i sin realism, så egentligen vet jag inte varför det blev svårare här? Men jag hakar upp mig på att tänka "anakronistisk mentalitet" och liknande. :bag:


Då förstår jag hur du menar :)
 
Bingo igen! 🥳

Kryssar Före grupp 8 - långt före av Astrid Lindgren som bok på under 100 sidor. Tackar @Islandshästryttare för tipset om att e-boken fanns att ladda ner gratis, och konstaterar att @Silver Girl summerade boken ganska bra här ovan.

Har även lyssnat på Käraste vänner av Katarina Widholm, vilket är en fortsättning på serien om Betty som flyttade till Stockholm för att jobba som hembiträde på 30-talet. Nu har det hunnit bli 50-tal och hon har hunnit skaffa sig en helt annan karriär, men tyvärr tycker jag inte alls om den Betty som framställs i den här boken. Jag började irritera mig lite på henne redan i bok två, gick faktiskt tillbaka och såg vad jag skrivit om den när jag läste den 2022: "Huvudpersonens naivitet och mesighet blev för mycket och jag var mest bara irriterad på henne under bokens sista hälft." Vi kan väl säga som så att samma sak gällde denna gång, fast under hela boken och inte bara sista hälften :p Nä fy, kan man bli besviken på en fiktiv karaktärs personutveckling så är det precis det jag är! Har också alltmer svårt för Katarina Ewerlöf som inläsare, det är så överdrivet teatraliskt hela tiden. Det blir garanterat inga fler böcker ur den serien för min del tyvärr, synd eftersom jag tyckte bra om den första.
 

Bifogade filer

  • Bokbingo vintervår 240524.jpeg
    Bokbingo vintervår 240524.jpeg
    492,6 KB · Visningar: 1
Bingo igen! 🥳

Kryssar Före grupp 8 - långt före av Astrid Lindgren som bok på under 100 sidor. Tackar @Islandshästryttare för tipset om att e-boken fanns att ladda ner gratis, och konstaterar att @Silver Girl summerade boken ganska bra här ovan.

Har även lyssnat på Käraste vänner av Katarina Widholm, vilket är en fortsättning på serien om Betty som flyttade till Stockholm för att jobba som hembiträde på 30-talet. Nu har det hunnit bli 50-tal och hon har hunnit skaffa sig en helt annan karriär, men tyvärr tycker jag inte alls om den Betty som framställs i den här boken. Jag började irritera mig lite på henne redan i bok två, gick faktiskt tillbaka och såg vad jag skrivit om den när jag läste den 2022: "Huvudpersonens naivitet och mesighet blev för mycket och jag var mest bara irriterad på henne under bokens sista hälft." Vi kan väl säga som så att samma sak gällde denna gång, fast under hela boken och inte bara sista hälften :p Nä fy, kan man bli besviken på en fiktiv karaktärs personutveckling så är det precis det jag är! Har också alltmer svårt för Katarina Ewerlöf som inläsare, det är så överdrivet teatraliskt hela tiden. Det blir garanterat inga fler böcker ur den serien för min del tyvärr, synd eftersom jag tyckte bra om den första.
Jag håller med helt om Käraste vänner. Precis som du så tycker jag att bokserien började bra, men den sedan har blivit lite sämre för varje bok. Sånt är så tråkigt.
 
Bingo igen! 🥳

Kryssar Före grupp 8 - långt före av Astrid Lindgren som bok på under 100 sidor. Tackar @Islandshästryttare för tipset om att e-boken fanns att ladda ner gratis, och konstaterar att @Silver Girl summerade boken ganska bra här ovan.

Har även lyssnat på Käraste vänner av Katarina Widholm, vilket är en fortsättning på serien om Betty som flyttade till Stockholm för att jobba som hembiträde på 30-talet. Nu har det hunnit bli 50-tal och hon har hunnit skaffa sig en helt annan karriär, men tyvärr tycker jag inte alls om den Betty som framställs i den här boken. Jag började irritera mig lite på henne redan i bok två, gick faktiskt tillbaka och såg vad jag skrivit om den när jag läste den 2022: "Huvudpersonens naivitet och mesighet blev för mycket och jag var mest bara irriterad på henne under bokens sista hälft." Vi kan väl säga som så att samma sak gällde denna gång, fast under hela boken och inte bara sista hälften :p Nä fy, kan man bli besviken på en fiktiv karaktärs personutveckling så är det precis det jag är! Har också alltmer svårt för Katarina Ewerlöf som inläsare, det är så överdrivet teatraliskt hela tiden. Det blir garanterat inga fler böcker ur den serien för min del tyvärr, synd eftersom jag tyckte bra om den första.

Jag håller med helt om Käraste vänner. Precis som du så tycker jag att bokserien började bra, men den sedan har blivit lite sämre för varje bok. Sånt är så tråkigt.

Trist med fortsättningen på serien om Betty. Jag tycker inte heller tvåan var lika bra som ettan och tråkigt om trean är ännu sämre ☹️ Får väl överväga om det är värt att spendera tid på den då.
 
Jag hade faktiskt skippat den om jag vore du. Jag var nära att ge upp för att jag var så irriterad, och det gör jag i princip aldrig med böcker!


Låter som jag kan stryka den från min lista. Har nu ändå några skönlitterära kursböcker att läsa för skrivarkursen som börjar 5 juni så de står överst på listan.
 
Jag kryssar smittsam sjukdom (covid) med boken Väntesorg av Anna Pella som skriver dagbok till sin multifunktionshindrade dotter om dotterns liv och vardag. Vardagligt och mänskligt (och omänskligt) om att aldrig riktigt veta när döden kommer, om att njuta av det lilla och om att som anhörig pga personkännedom ibland kunna ge mer personcentrerad och god vård än de professionella.

Lättlyssnad och lagom gripande om en vanlig men också ovanlig vardag i en funkisfamilj.

Missade bingobrickan:
IMG_2311.jpeg
 
Gårdagens flygresa samt en helledig dag innebär att jag redan kan kryssa ännu en bok, denna gång Someone Else's Shoes av Jojo Moyes som jag kryssar som en bok med mer än 400 sidor. Den var en typisk Jojo Moyes-bok, på ett bra sätt! Lättläst utan att vara flamsig eller ytlig, och med karaktärer som man verkligen kände något för. Själva storyn var också rolig/intressant och boken tog många vändningar jag inte väntade mig. Rekommenderas för den som är på jakt efter en bra, engagerande men lättsmält semesterbok!
 
Gårdagens flygresa samt en helledig dag innebär att jag redan kan kryssa ännu en bok, denna gång Someone Else's Shoes av Jojo Moyes som jag kryssar som en bok med mer än 400 sidor. Den var en typisk Jojo Moyes-bok, på ett bra sätt! Lättläst utan att vara flamsig eller ytlig, och med karaktärer som man verkligen kände något för. Själva storyn var också rolig/intressant och boken tog många vändningar jag inte väntade mig. Rekommenderas för den som är på jakt efter en bra, engagerande men lättsmält semesterbok!
Jag kryssar samma bok på valfri bok. Håller med om @Mineur beskrivning.
1000006592.jpg

Får se om jag hinner med någon mer bok eller om detta blir sista på detta kryss.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
2
Svar
25
· Visningar
448
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 408
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 025
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp