Bukefalos 28 år!

Vinterskoning...

Monsieur de Mai

Trådstartare
Även om man inte kan tro det så börjar det väl bli dags för vinterskoning snart, även här i Stockholm...

Eftersom jag aldrig har haft en travhäst som jag tränat förut så undrar jag lite hur man ska tänka. Ska man ha snösulor både fram och bak?

Min har ju vanliga sulor i fram som det är idag. Kan jag fortsätta ha det och bara sätta snösulor i bak? Och isåfall vilken typ av snösula är bra att ha?

Har även funderat på guldskor med fasta brodd, är det att föredra eller fungerar det lika bra med vanliga järnskor och brodd?

Jag och alla mina frågor :)

:o
 
Sv: Vinterskoning...

Jaså du väntar snö.....;)

Snösula har vi då bara fram,tycker inte att det fastnar i ibak på samma sätt. Vi kör med den sulan som är lite tygaktig på undersidan:confused: ,det är min man som skor så jag tittar inte så jättemycket på den innan påsättning.Du kan väl fortsätta med vanlig sula fram.

Guldskor kör vi också med hela vintern,tycker att de andra skruvbrodden bara släpper.
En del av våra går även med guldskor på sommaren pga. att de behöver rejält med grepp i bak alt.ringsko m. 2 brodd i tån.
 
Sv: Vinterskoning...

Så det börjar bli dax? :)
jag har redan mina vinterskodda, trots att det är sommar, men vi har ju haft vinter, och sen vet man ju aldrig från dag till dag här.

Om du ska ha snösulor så tycker iallafall jag att "grippen" är bäst, vet inte vad dom heter, men det är som med en tunnel igenom som det pressas luft i vilket göra att snön ej fastnar. Jag har dock vanliga sulor på min, men såg jag att han fått lera under så det blivit som en klump...:crazy: har försökt pilla bort bäst det går, men är inte så lätt.

Kan säga så här: att är det snö och is, och du ska köra fort, då är det alllldeles för dåligt grepp med guldskor. Det är alldeles för korta brodd, så fästet blir för dåligt. Man hinner liksom inte "komma igenom" med brodden innan hästen hinner slira.
Ska man köra på och det är vinterlag ska man nog helst ha 11mm brodden.
Har själv 8mm nu, men när det blir snö och mkt is så får det bli större, speciellt bak.

Guldskorna kan du ju annars sätta på den här tiden, när man oroar sig för att det bara blir en tunn hinna på vägarna eller nån vattenpöl här och där med is på. Annars är dom nog inte så lämpade för våra travisar. och sååå himla jobbiga är itne de vanliga brodden, även om guldskorna har fördelen med fasta brodd, men som sagt....dock alldeles för små brodd....

Lycka till! :)

Kom på en sak: Du kanske inte ska ha snösulor bak med tanke på att Dina tappar skorna lätt där? Då kommer hon tappa dom ännu lättare.....
 
Sv: Vinterskoning...

?

Jag och alla mina frågor :)

:o

Jag gillar dom!

På vår travshop finns det snösulor för travskor både fram och bak!

Så det har jag då, vill ha i bak eftersom han brukar ha rejäla klumpar under alla hovar i hagen... synd att få en vrickning pga lathet/snålhet.

Jag kör med aluskor, brukar kunna hålla "nästan" en skoperiod om jag inte slarvar med att byta hakarna i tid:angel:

Provade Smedsons med fasta hakar tyckte dom var bra! La dock på vanliga nyss då jag tyckte det var onödigt med så höga när det inte blivit riktig vinter än. Men sen blir det sånna igen.
 
Sv: Vinterskoning...

Jag gillar dom!

På vår travshop finns det snösulor för travskor både fram och bak!

Så det har jag då, vill ha i bak eftersom han brukar ha rejäla klumpar under alla hovar i hagen... synd att få en vrickning pga lathet/snålhet.

Jag kör med aluskor, brukar kunna hålla "nästan" en skoperiod om jag inte slarvar med att byta hakarna i tid:angel:

Provade Smedsons med fasta hakar tyckte dom var bra! La dock på vanliga nyss då jag tyckte det var onödigt med så höga när det inte blivit riktig vinter än. Men sen blir det sånna igen.

Kul att någon gillar dem iaf haha :)

Man blir ju så osäker såhär som ny och därför är det bra att veta hur andra gör, även om det inte säger så mycket om hur man själv ska göra. Men man får några idéer och infallsvinklar i alla fall :)

Jag letar dessutom efter Mustads No-Shock sulor, men vet inte vilka som säljer och vart man kan beställa dem... Någon som vet? :angel:
 
Sv: Vinterskoning...

Jag har för mig att det finns olika storlekar på brodd i guldskor.. Både med långa och korta..

Fast jag kanske har förväxlat det med några andra..:D
 
Sv: Vinterskoning...

Jag bor i Skåne och första veckan i Januari har det frusit till här de sista 3 åren. Då slår jag på guldskor med fast brodd och vanliga heltäckande sulor runt om
enkelt och arbetsbesparande.
Alla mina går barfota i lopp så vad de har på tassarna däremellan spelar inte så stor roll.
 
Sv: Vinterskoning...

Provade Smedsons med fasta hakar tyckte dom var bra! La dock på vanliga nyss då jag tyckte det var onödigt med så höga när det inte blivit riktig vinter än. Men sen blir det sånna igen.

Smedson har även alu-skor med korta fasta hakar. Perfekt att ha fram på frusna "sommarbanor".
Jag var lite tveksam till aluskor med fasta brodd, men har fått ändra åsikt. De håller väldigt bra faktiskt. BAra lite extra besvärligt om man ska starta och det inte blir det underlag man trott.... (tur man skor själv...)
 
Sv: Vinterskoning...

Kan säga så här: att är det snö och is, och du ska köra fort, då är det alllldeles för dåligt grepp med guldskor. Det är alldeles för korta brodd, så fästet blir för dåligt. Man hinner liksom inte "komma igenom" med brodden innan hästen hinner slira.
Ska man köra på och det är vinterlag ska man nog helst ha 11mm brodden.
Har själv 8mm nu, men när det blir snö och mkt is så får det bli större, speciellt bak.

Guldskorna kan du ju annars sätta på den här tiden, när man oroar sig för att det bara blir en tunn hinna på vägarna eller nån vattenpöl här och där med is på. Annars är dom nog inte så lämpade för våra travisar. och sååå himla jobbiga är itne de vanliga brodden, även om guldskorna har fördelen med fasta brodd, men som sagt....dock alldeles för små brodd....

JAg har kört hela vintrar med broddade guldskor på vissa hästar ibland och det har fungerat väldigt bra. Även i snabbare tempon om det är packad snö på vägarna. Är det is man tränar på så håller jag med om att broddarna framförallt är för trubbiga.
Jag har däremot fått problem på hästarna när de gått med långa broddar under längre perioder (Zandrah - läs bakknän...) så jag vet inte, vad har ni för underlag att träna på i Stockholm?
 
Sv: Vinterskoning...

Aha! har bara sett med lååånga, ska snacka med shopen!

jag har "nyss" vunnit 2 lopp på "sommarbanor" med vinterskoningen.... så inte är det ngt problem:p
 
Sv: Vinterskoning...

Här nere i småland får nog snösulorna vänta ett tag till +9 grader fortfarande, både på ont och gott:D Jag har alltid snösulor runt om, det tycker jag är bäst för hästen när det är snö:smirk: Jag har de svarta, har för mig att de är ngt billigare, men de har hållt i 2 säsonger nu:D vet att vissa hästar med tunna sulor, använder hel sula med en rund boll i mitten.
Guldskor eller inte? själv har jag vanliga skor som jag brodda, är en smaksak:smirk: ;)


http://www.hastfolk.se/2006-01/0601-06-handbok.htm
 
Sv: Vinterskoning...

Bor ju inte allt för långt från stockholm men här är det redan vinterskott... det var faktiskt både snö och is ett par dagar :angel:

Kör med vanliga järnskor med just nu väldigt korta brodd. Men annars 8mm. Använder 11mm om jag absolut måste men tycker att de sliter för mkt.
Fasta sulor använder jag inte alls men har polar pads att skruva fast i tå brodden om det är klump snö ute. Funkar kanon och håller hur bra som hellst pga att man bara använder dom när det behövs så det blir inget speciellt slitage.

Går i princip likadant i lopp bara lite lättare bak. Racerskon på sommaren och nu...ja det vet jag inte riktigt ännu :confused: har några veckor på mig att klura ut det
 
Sv: Vinterskoning...

Jag brukar ha snösulor runt om på de hästar som mest bara ska skrittas. De som tränar på som vanligt behöver oftast inga sulor då det mest bara klibbar när man skrittar och det släpper ju när man börjar trava. Fast när man tränar där det är väldigt kuperat så är de bra.
Alla sorters sulor nöter mer på sömmarna och man får vara noga med att sömma om med ett par veckors mellanrum för att slippa tappskor.

Jämför man snösulor med vanliga hela sulor så är snösulorna betydligt bättre, även om hela sulor till viss del begränsar styltor. Jag har använt de med luftkanal.
 
Sv: Vinterskoning...

Våra går överlag med guldskor om de inte kräver speciella skor typ PG, smidigast helt klart, har aldrig haft problem m dåligt fäste ETC.:)

Kör med vanliga enkla sulor i fram, funkar bra! Tycker inte det samlas snö i travhästarnas fötter på samma sätt som en ridhäst och det har väl m hastigheten och rörelsemönstret att göra förmodar jag;)
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: Miingla
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 830
Senast: Lingon
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
917
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
823
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp