Bukefalos 28 år!

Vintervila ?

Tagliabue

Trådstartare
Ponnyn jag pratar om är en russtravare, så ni vet :angel:

Jag velar fram å tillbaka hur jag ska göra med Polle .. :S Jag funderar på om hon ska få vila något i vinter eller ej, och NÄR hon ska vila isf och hur länge oh om jag ska klippa henne.

När hon stod på Nordvik rakades hon, de var bara en liten ruta på ryggen, benen och huvudet kvar med päls. Då gick hon inte regelbundet och jag har ingen aning om hur hon kördes iom att hon stod på en skola.

Nu har hon varit igång sedan sommaren, har fått vila totalt 3 veckor om jag inte minns fel under sommaren p.g.a diverse saker.

Så, nu funderar jag på om hon ska få vila något i vinter eller ej, för hon har ju inte tränats stenhårt heller, och jag tror inte hon mår så bra av att bara stå. För övrigt nu när jag kör henne känns hon superfin, surt att säsongen är över ..

Och, hon blir svettig nu när jag kör henne, huvudet, halsen, bogen, benen åh där gjorden legat då. Så jag funderar på om jag ändå kanske ska låta klippa henne, hon är ju inte så långhårig heller, har ett fleecefodrat regntäcke på henne nu.

Gah, vet inte hur jag ska göra ? :O Samtidigt, om jag skulle hålla igång henne lite lungt fram till jul säger vi, och där hon får vila sedan under den tiden .. och sen sätter vi igång med lite hårdträning så känns de onödigt att klippa henne nu ?

Vilka problem ... :O Lite smått rörigt inlägg .. men hoppas att någon förstod något :eek:
 
Sv: Vintervila ?

Hej!
Jag tycker inte att du ska låta polle vila och sen köra stenhårt då är det risk att han går sönder och klipp inte. om du verkligen ska klippa klipp bara en remsa på halsen.
Tips på träning om du vill ta det lugnt. sen köra på
Vecka 1.
kör lite lugnt 4 dar i veckan
2 lite hårdare pass 2 dar sen ökar du varje vecka och ger lite mera hö desto mer du kör
det är bara ett lite tips på vägen
Från en som håller på med trav
 
Sv: Vintervila ?

Hej!
Jag tycker inte att du ska låta polle vila och sen köra stenhårt då är det risk att han går sönder och klipp inte. om du verkligen ska klippa klipp bara en remsa på halsen.
Tips på träning om du vill ta det lugnt. sen köra på
Vecka 1.
kör lite lugnt 4 dar i veckan
2 lite hårdare pass 2 dar sen ökar du varje vecka och ger lite mera hö desto mer du kör
det är bara ett lite tips på vägen
Från en som håller på med trav

Hm, jag kanske förklarade lite otydligt, men självklart tänker jag inte låta henne stå och sedan börja köra stenhårt med henne på en gång! Så dum är jag inte .. :smirk:

Har pratat me hennes ägare nu, och hon tyckte jag skulle låta henne vila helt i 2 veckor, och sedan börja trappa upp träningen igen, och för att sedan klippa henne nån gång efter jul isf. (Känner att detta också vart ett rörigt inlägg :crazy:)

Alla: Fler tips/idéer ?
 
Sv: Vintervila ?

Jag ställde inte av mina ponnyer på vintern när jag hade ponny, det gav många fina placeringar när säsongen startade igen! :idea:
 
Sv: Vintervila ?

Får jag då fråga vad ni tror om att göra samma sak med ett kallblod? Han har gått hårt hela sommaren och han kan ändå inte tävla på vintern (funkar inte med broddar) och jag hade tänkt jobba lite mer med dressyr och tömkörning nu under vintern. Eller tror ni det är alldeles omöjligt att komma tillbaka på banan framåt våren igen då?
 
Sv: Vintervila ?

Jag ställde inte av mina ponnyer på vintern när jag hade ponny, det gav många fina placeringar när säsongen startade igen! :idea:

Okej ! :) Jag tror inte heller att min ponny är en sådan ponny som mår bra av att ställlas av helt heller .. så de känns lite tveksamt till å ställa av henne helt i 2 veckor ... :crazy: Får väl se hur pass "galen" hon blir .. får väl börja köra henne igen annars .. :angel:

Jasså,! De värsta är ju nu att min ponny känns kanonfin att köra ! Pinnar på som fan, hon är en sån ponny som, när man släpper henne, alltså får helt fria tömmar så springer hon på som fan ... :smirk: Trava är de bästa hon vet !
 
Sv: Vintervila ?

Men vad då två veckor...

Det är ju mer en paus än en vila, och man måste ju se till att anpassa maten efter vad de gör av med...

Den ponny som låg min närmast hjärtat gick INTE av sig själv, han gjorde bara vad han kände för... :love: Han travades bara på travbanan, så reds han och galopperades massor. :idea:
 
Sv: Vintervila ?

Men vad då två veckor...

Det är ju mer en paus än en vila, och man måste ju se till att anpassa maten efter vad de gör av med...

Den ponny som låg min närmast hjärtat gick INTE av sig själv, han gjorde bara vad han kände för... :love: Han travades bara på travbanan, så reds han och galopperades massor. :idea:

Jo, jag hade ju inte tänkt låta henne äta samma giva som hon äter nu, givetvis går jag ju ner på fodret ..

Jasså, hm, ja dom är helt skilda individer, har aldrig träffat på en liknande ponny som Polenta, hon fullkomligt älskar att springa.

Problemet är att jag ej kan rida henne, är lite för lång för henne, sen har jag ingen sadel och hon är lite väl .. "ponnyaktig" vad ridning med .. :smirk: Jaja.
 
Sv: Vintervila ?

Min gillade också att springa, hade han inte gjort det hade det väl inte gått som det gjorde men han var egen... :angel:

Jo, jag minns när vi diskuterade monté på B-ponny. :idea:
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 755
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 206
Senast: super
·
Hemmet Kom att fundera på det här med gillestugor, kanske för att vi har två stycken och att jag just nu sitter i en... Vad har ni för...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 158
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 428
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp