Bukefalos 28 år!

vintervila???

C

Cutie

jo nu har jag lite frågor och vill gärna veta hur andra gör med vintervila för sin häst? min häst har sedan i somras gått ca 6 dagar i veckan i ridning varav 1-2 dagar har varit träning för tränare i hoppning o dressyr. men just nu har jag super mycket i min utbildning ca 3 veckor framåt och tänkte därför att jag skulle låta henne få lite vinterledighet. men nu har jag fått höra lite olika, mina tränare säger att det är helt ok om de vilar helt bara hon har en stor hage o gå i (hon går i en jättevinterhage med 2 andra ston och 7 andra hästar runt om) hon går ute ca 09-16:30. men vissa andra säger att det inte är bra o låta dem stå helt. kommer juh självklart att pyssla me henne men orken till att rida när det är så mycket jag ska hinna med för tillfället finns inte? hur skulle ni göra?
 
Sv: vintervila???

Om jag var du skulle jag absolut ge henne lite vila. Och du har ju en tränare som även tycker att det är ok.
Tre veckor skall en häst klara utan problem, bara de har en stor hage att gå i för att både hålla sig i rörelse och för att inte få för tråkigt. Jag upplever tom att min häst får en nytändning av lite vila.


I nya numret av Ridsport finns en artikel om just detta, har du möjlighet så läs den!
 
Sv: vintervila???

jag har låtit min häst vila i 1 månad och innan vilan sp var den ganska tröt och seg men nu eefter så är den kanon fin mycket roligare och finare att rida på så om jag var du så skulle jag låta den vila.
den skulle ju inte dö av det i alle fall.
och eftersom det finns andra hästar så kommer hon nog inte få så tråkigt heller.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 038
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 789
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 013
Senast: Freazer
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 497
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp