Bukefalos 28 år!

VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Ja, det är säkert den svarta färgen som han blir lixom mer 2dimensionell på bild, samt den rakare underlinjen. Fin är han iaf:)
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Mest för att jag inte känner mig helt säker på att den passar om jag inte får prova i affären :p Men jag ska kika på den där selen, såg helt klart bra ut.
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Ja, det är säkert den svarta färgen som han blir lixom mer 2dimensionell på bild, samt den rakare underlinjen. Fin är han iaf:)


Jo men exkat, en svart hund är ju alltid svår se allt på bild efter som det blir så mörkt.Och den rakare underlinjen kan göra med så dom ser raker, och när man har en svart hund med rak underlinje så ser han lite tjock ut kan man få för sig:p

Kul höra du gillar han, Inte alla som gillar den mer showanda salukin. Men ja jag tycker dom är snäppet finare:)
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Jag tror det är svårare att se på en svart hund, dessutom är ju tex hans pappa torrare så muskler osv framträder mer och det blir ju din hund också sen. Jag tycker inte han är överviktig alls men förstår vad maria-mp menar tror jag.

Jo men exkat, min kille är ju intefärdig vuxen en så, sen att svart är alltid svår att se på bild med dom småa detaljerna:)
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Detta var min hane, Qirmizi Cairo:love: Oxå mer amerikansk typ
På utställningsbilden var han inte 3 år ännu, på strandbilden nyss fyllda 3.

R.I.P:cry:

cairo1.jpg

cairo.jpg
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Detta var min hane, Qirmizi Cairo:love: Oxå mer amerikansk typ
På utställningsbilden var han inte 3 år ännu, på strandbilden nyss fyllda 3.

R.I.P:cry:

cairo1.jpg

cairo.jpg

Åh så fin han var och sån otroligt vacker färg:) Och då är han C-kullen alltså? kull syskoan med Casablanca som är så otroligt snygg!

Hur gammal vart han då?

Kennlen som din hund kom i från då hade ju pappan till min innan dom skcikade hem han till usa igen, Wisdom's Destiny Challenger.
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Han blev 3, dog strax efter strandbilden togs:cry: Japp, från C-kullen
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Mest för att jag inte känner mig helt säker på att den passar om jag inte får prova i affären :p Men jag ska kika på den där selen, såg helt klart bra ut.

Ja det kan jag förstå, men som sagt, hos jecka måttbeställer man efter ens egen hunds mått och selarna passar perfekt!
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Han är ju mer den amerikanska modellen vilkte för att han har rahare under linje en den vanliga svenska salukin så kanske det som gör så han ser tjock ut:p

Ren nyfikenhet men varför avlar man på grövre hundar? Är det någon utställningsvariant eller vad?
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Grövre är dom väl inte, Utan det som är skiljer sig mest är väl att dom har rakare underlinje sen mer bakbens vinklar för att få en mer show hund.
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Du glömde även att de oftare har öppnare vinkel vid skuldra/överarm och att de i stort sett alltid har längre halsar och många gånger även smalare skallar...
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Grövre är dom väl inte, Utan det som är skiljer sig mest är väl att dom har rakare underlinje sen mer bakbens vinklar för att få en mer show hund.
Hm, mer bakbensvinklar? Du får ursäkta om jag är på men jag har lite svårt för framavlandet av showhundar. Fyller denna avel någon annan funktion är just att de ser snyggare ut? Om aveln skulle bli mer och mer extrem, vad får vi för hundari framtiden?

Du glömde även att de oftare har öppnare vinkel vid skuldra/överarm och att de i stort sett alltid har längre halsar och många gånger även smalare skallar...
Lite som på utsällningsgreysen då låter det som? Hm, jag är faktiskt inte så förtjust i den här utvecklingen. Vad säger rasstandarden? Föredrar utställningsdommarna showvarianten framför den "vanliga" salukin?
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Jag ska försöka hålla mig så gott utanför den här diskussionen det går... Skriver jag väldigt kortfattat eller så, så är det alltså väldigt medvetet.

Men, i alla fall, här har jag skrivit en hel del om det där med att vissa vill ha "utställningssaluki" http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=943641&highlight=skk+domaranvisningar

Salukins rasstandard går tyvärr att tolka "lite som man vill" och många plockar bara ut det som passar in på deras hundar eftersom det inte direkt finns något som säger emot - inte direkt på ordet i alla fall... Däremot om man tänker efter och funderar lite så..

Ang. domare - vissa domare gillar salukin som rör sig som en travhäst, vissa gillar den som rör sig som den galoppör salukin faktiskt är (eller iaf bör vara..). Men rent generellt verkar det vara så att det är "utställningssaluki" som vinner på SKK-utställning och "vanliga saluki" som vinner på SvVK-utställningar. Oftast, men inte alltid.

Sedan är det ju som alltid så att människor väljer att visa sin hund för de domare som man vet att gillar den typ av hund man har.
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Fyller denna avel någon annan funktion är just att de ser snyggare ut? Om aveln skulle bli mer och mer extrem, vad får vi för hundari framtiden?


Vi får aj-aj-aj-aj-ont-att-gå-salukis! :)


*hoppas ni inser en sarkastisk ton, kan ni ta den på ett positivt och skämtsamt sätt så läs, annars låt bli*
 
Senast ändrad:
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Hm, mer bakbensvinklar? Du får ursäkta om jag är på men jag har lite svårt för framavlandet av showhundar. Fyller denna avel någon annan funktion är just att de ser snyggare ut? Om aveln skulle bli mer och mer extrem, vad får vi för hundari framtiden?


Lite som på utsällningsgreysen då låter det som? Hm, jag är faktiskt inte så förtjust i den här utvecklingen. Vad säger rasstandarden? Föredrar utställningsdommarna showvarianten framför den "vanliga" salukin?

Jag tycker personligen mycket mer om den showand då det ser finare ut för ögat även mer elegans tycker jag den har.

Sen är det att som uppfödare se till så att det inte blir för mycket av det god och det är inget som jag privat person kan se till.

Sen ang utställning är det från domare till domare men oftas dom som är riktigt framgångs rika är ju mer den showande saluki, Fast sen finns det ju även domare som tycker om den vanliga salukin.
 
Senast ändrad:
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Jag tycker personligen mycket mer om den showand då det ser finare ut för ögat även mer elegans tycker jag den har.

Sen är det att som uppfödare se till så att det inte blir för mycket av det god och det är inget som jag privat person kan se till.


Fast prioriteten måste väl ändå ALLTID ligga med hundens hälsa i fokus? Vi vet ju vad för mkt typad avel har inneburit både i katt- och hundvärlden och jag tycker det är en skrämmande utveckling. Salukin har hållit sig sund, fantastiskt, stark och graciös i tusentals år p.g.a. att ingen har försökt förändra den.

Jo, du som privatperson KAN förändra, genom att läsa på och vara intresserad av föräldradjurens hälsa, du kan alltid påverka avelns inriktning genom efterfrågan! :)
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sen är det att som uppfödare se till så att det inte blir för mycket av det god och det är inget som jag privat person kan se till.
Fast jag tycker faktiskt att vi köpare har minst lika stort ansvar som uppfödarna. Efterfrågas inte utställningsvarianter så går det inte att föda upp dessa hundar för uppfödarna kan inte sitta med alla hundar själva om de inte blir sålda. Jag tycker det är sorgligt att vi ska behöva avla fram utställningsvarianter på alla raser, den arbetande varianteń är ju i princip alltid sundare och mer lik ursprungsrasen. Jag ser över huvud taget inget behov av utställningsvarianter, är det inte viktigare med en väl fungerande hund än en hund som bara är snygg att se på?
Se bara på schäfrarna, Labbar, Golden, Settrarna osv, här har man förstört hela raser p.g.a sin vilja att avla fram "snygga2 (=mer extrema) hundar.

Sen att jag inte tycker att utställningsvarianten på varken grey eller saluki är snyggare är en annan femma (smaksak).
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Men, för att spinna vidare på det där med vad rasstandaraden säger:
(samtliga citat är från rasstandarden på saluki.se)

"Saluki varierar i typ och denna variation är önskvärd och karaktäristisk för rasen."
Gör att man kan avla på "vad som helst" och säga att det inte är fel.

"Saluki skall som helhet ge intryck av grace och symmetri och av stor snabbhet och uthållighet i kombination med styrka och energi."
För att detta ska vara möjligt tycker jag att det krävs VÄLBALANSERADE hundar. Hundar som, när de stannar, står "som uppställda". De gånger jag sett "utställningssalukis" har jag inte fått intrycket av att de är välbalanserade...

"VIKTIGA MÅTTFÖRHÅLLANDEN Kroppslängden (mätt från bröstbensknapp till sittbensknöl) skall vara ungefär densamma som mankhöjden, även om saluki ofta ger intryck av att vara längre än den egentligen är."
Jämför man höjd-längd på "utställningssalukin" så tror jag nog att den många gånger faktiskt är för lång.. Men, jag vet inte. Ni här i forumet som har saluki kanske kan mäta hundarna och kolla?

"Ögon: Ögonen skall vara mörkbruna till hasselnötsbruna. De skall vara klara, stora och ovala men inte framträdande. Uttrycket skall vara värdigt och milt, med tillitsfull, fjärrskådande blick"
Många salukis idag har tyvärr runda ögon och en icke-fjärrskådande blick... En del salukis ser tyvärr rent korkade ut.

"HALS:
Halsen skall vara lång, smidig och muskulös."
Eftersom det inte står något specifikt om hur lång, så avlar många på lååånga halsar som sedan inte alls passar ihop med övriga kroppen, rent längdmässigt - annat än i utställningsringen då.

"Rygg: Ryggen skall vara ganska bred."
Det är först i RAS-dokumentet det står att salukins rygg ska slutta "bakifrån och fram" istället för tvärt om. MÅNGA av dagens "utställningssalukis" har rygg som sluttar framifrån och bak..

"Vuxna hundar skall inte bära svansen över rygglinjen utom vid lek."
Det gör dock många....

"Skulderblad: Skulderbladen skall vara väl tillbakalagda. Skuldrorna skall vara muskulösa men inte tunga.
Överarm: Överarmarna skall vara av ungefär samma längd som skulderbladen. Vinkeln mellan överarm och skulderblad skall vara tydlig. "
Som jag tidigare nämnde: många salukis har förjäkliga frampartier. (gäller nog ingen specifik typ dock)

"BAKSTÄLL: Bakpartiet skall som helhet vara starkt och ge intryck av god förmåga till galopp och hopp.
Lår: Låren skall vara väl utvecklade.
Knäled: Knälederna skall vara måttligt vinklade."
Lägg märke till det sistnämnda... :cool:

"RÖRELSER:
I trav skall rörelserna vara harmoniska, flytande och fria. Steget skall vara lätt och fjädrande med god räckvidd fram och gott påskjut bak, aldrig hackney-rörelser (högt lyftade framben) eller tunga rörelser."
Många saluki rör sig som travhästar - det anser inte jag vara "flytande och fria" rörelser...


Ja... jag klarade inte av att inte skriva mycket.. Sorry.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp