Bukefalos 28 år!

Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Jag tänker också att det kan vara ett krav, att ingen ska kunna reagera på att Zelenskyj mitt under brinnande krig åker runt på nån slags lyxresa. Symboliskt visst. Men symbolik kring en ”man ur folket” är viktig för det som pågår i landet.

Dessutom tycker jag att det är ett föredöme att åtminstone ibland även på statsbesök välja riktigt goda viner ur det sortiment som de allra flesta får hålla sig till om man vill dricka vin till sin lördagsmiddag. Jag köper sällan vin för mycket mer än de beloppen.

Det skulle vara roligt att se om försäljningssiffrorna för dessa 2 nu svingar lite uppåt kommande veckor. Men det hade också varit kul om de promotat två ukrainska viner.

Frågan är om det finns så mycket ukrainskt vin tillgängligt med tanke på kriget :(
 
Är priset viktigare än smaken?

Smaken följer ofta priset... och även om de två är bra så är de inte exklusiva, dvs det är inte viner med det lilla extra även om de som sagt är helt ok.

Men jag kan absolut se en poäng med att inte köra på överdriven lyx vid detta besök. Det hade känts konstigt. Men annars hade jag väntat mig något exklusivare vid ett statsbesök.
 
Jag tänker också att det kan vara ett krav, att ingen ska kunna reagera på att Zelenskyj mitt under brinnande krig åker runt på nån slags lyxresa. Symboliskt visst. Men symbolik kring en ”man ur folket” är viktig för det som pågår i landet.

Dessutom tycker jag att det är ett föredöme att åtminstone ibland även på statsbesök välja riktigt goda viner ur det sortiment som de allra flesta får hålla sig till om man vill dricka vin till sin lördagsmiddag. Jag köper sällan vin för mycket mer än de beloppen.

Det skulle vara roligt att se om försäljningssiffrorna för dessa 2 nu svingar lite uppåt kommande veckor. Men det hade också varit kul om de promotat två ukrainska viner.
Det var väl ganska många som skulle ha vinet också? Har för mig att jag i något annat sammanhang också sett att staten bjuder ganska ekonomiskt. Föredömligt.

På min födelsedag förra året tyckte vi att restaurangens vinlista var lite trist. Personalen frågade vad vi ville ha (gärna Barolo) och då berättade de att de hade några flaskor över sedan kungen var där. Väldigt bra, inte alls så dyrt som man hade kunnat tro (260 kr på systemet). Lite kul ändå att ha druckit samma vin som kungen och hans sällskap :).
 
Det var väl ganska många som skulle ha vinet också? Har för mig att jag i något annat sammanhang också sett att staten bjuder ganska ekonomiskt. Föredömligt.

På min födelsedag förra året tyckte vi att restaurangens vinlista var lite trist. Personalen frågade vad vi ville ha (gärna Barolo) och då berättade de att de hade några flaskor över sedan kungen var där. Väldigt bra, inte alls så dyrt som man hade kunnat tro (260 kr på systemet). Lite kul ändå att ha druckit samma vin som kungen och hans sällskap :).

Ja, jag tycker absolut att det är bra att staten håller lite på pengarna. Sedan misstänker jag (även om det är i förlängningen skattepengar) att kungliga bjudningar har mer exklusiva viner eftersom jag utgår ifrån att kungen har en vinkällare. Då menar jag bjudningar där kungen är värd och inte statsministern.
 
P_20230831_164411.jpg

Helt okej vin med en mycket bärig karaktär, perfekt för en eftermiddag på en altan i Italien
 
Testade Bonterras rosé idag (jag har jobbat helg, därav är det lördagkväll för mig). Varken jag eller sällskapet gillar egentligen rosé, men denna var riktigt trevlig. Fyllig, bärig och mycket smak utan att bli sträv eller besk. :up:
 
Har inga tips och har inga etiketter att bjuda på- ville bara berätta att jag hamnade i himmelriket i helgen när jag fick följa med till Gardasjön, eftersom resan för min del inte var planerad så hann jag inte kolla upp området särskilt mycket. Efter bara en liten stund på destinationen insåg jag att jag befann mig strax brevid Valpolicella 🙌 underbart för en ripasso-junkie som mig! Fick testa Valpolicella viner med förvånande nog mer pinot noir-karaktär till riktigt karaktäristiska ripasson. Tyvärr hade jag inte planerat denna resa så jag hade bara min lilla resväska med mig och kunde inte ta med mig några fynd hem! (Nybörjarfel)
 
Har inga tips och har inga etiketter att bjuda på- ville bara berätta att jag hamnade i himmelriket i helgen när jag fick följa med till Gardasjön, eftersom resan för min del inte var planerad så hann jag inte kolla upp området särskilt mycket. Efter bara en liten stund på destinationen insåg jag att jag befann mig strax brevid Valpolicella 🙌 underbart för en ripasso-junkie som mig! Fick testa Valpolicella viner med förvånande nog mer pinot noir-karaktär till riktigt karaktäristiska ripasson. Tyvärr hade jag inte planerat denna resa så jag hade bara min lilla resväska med mig och kunde inte ta med mig några fynd hem! (Nybörjarfel)
Förlåt för skrattamiley den är åt för liten väska. Men vilken härlig resa! Avis deluxe! 😍
 
Har inga tips och har inga etiketter att bjuda på- ville bara berätta att jag hamnade i himmelriket i helgen när jag fick följa med till Gardasjön, eftersom resan för min del inte var planerad så hann jag inte kolla upp området särskilt mycket. Efter bara en liten stund på destinationen insåg jag att jag befann mig strax brevid Valpolicella 🙌 underbart för en ripasso-junkie som mig! Fick testa Valpolicella viner med förvånande nog mer pinot noir-karaktär till riktigt karaktäristiska ripasson. Tyvärr hade jag inte planerat denna resa så jag hade bara min lilla resväska med mig och kunde inte ta med mig några fynd hem! (Nybörjarfel)
Volvo combi rekommenderas :angel1: :D
 
Igår två slags viner till middagen. Det vänstra ett Cabernet från Ukraina och det högra en italiensk ”noname” som enligt etikett passar till allt. Det skiljer en faktor 2,5 i pris (149 vs 59).

Det ”billiga” fick bäst uppskattning om man räknar samtliga som smakade och det dyrare av några.

Jag kan rekommendera båda. Det italienska är väldigt prisvärt och löftet på etiketten är ganska rättvisande - det passar väldigt brett. Det ukrainska hade en ganska hög syra, vilket brukar dela publiken en del.

IMG_5933.jpeg
 
Ikväll blir det Toast Skagen o Cava, och sen rotsaker o röding o vitvinssås med nedanstående vin innan det är dags för varmt bad, förhoppningsvis under stjärnklar himmel.




IMG_5936.jpeg



Spännande! Har nog aldrig köpt så dyrt vitt vin förut och inte denna gång heller. Vid hemkomst och placering i vinställ så upptäckte jag att Systembolaget packat fel vin åt mig och tog det här för 229 kr istället för det beställda för 89kr. Tänkte först åka tillbaka, men med 3 mil dit och för bara en flaska så får de sätta det på slarvkontot.
 
Frågan är om det finns så mycket ukrainskt vin tillgängligt med tanke på kriget :(

Har druckit en del bra (och mindre bra) Ukrainskt vin (i Ukraina), framförallt bubbel som varit riktigt bra, men tror som du att det inte är prioriterad produktion/export just nu. Finns Ukrainska viner i Systemets sortiment men frågan är hur lång leveranstiden är?

Jag har beställt bland annat Pet Cat, kom inom normal beställningstid. :) Via egen import har vi köpt en del öl från Ukrainska microbryggerier. Några var suveränt bra, och jag har definitivt fått ställen att besöka när de har vunnit kriget! (Tog lite mer än två veckor att få hit det med tåg, varav åtminstone 10 dagar för sträckan Polen-Danmark-Göteborg.)
 
Ikväll blir det Toast Skagen o Cava, och sen rotsaker o röding o vitvinssås med nedanstående vin innan det är dags för varmt bad, förhoppningsvis under stjärnklar himmel.




Visa bifogad fil 129062


Spännande! Har nog aldrig köpt så dyrt vitt vin förut och inte denna gång heller. Vid hemkomst och placering i vinställ så upptäckte jag att Systembolaget packat fel vin åt mig och tog det här för 229 kr istället för det beställda för 89kr. Tänkte först åka tillbaka, men med 3 mil dit och för bara en flaska så får de sätta det på slarvkontot.
Fick du betala 89 eller 229?
 
Ikväll blir det Toast Skagen o Cava, och sen rotsaker o röding o vitvinssås med nedanstående vin innan det är dags för varmt bad, förhoppningsvis under stjärnklar himmel.




Visa bifogad fil 129062


Spännande! Har nog aldrig köpt så dyrt vitt vin förut och inte denna gång heller. Vid hemkomst och placering i vinställ så upptäckte jag att Systembolaget packat fel vin åt mig och tog det här för 229 kr istället för det beställda för 89kr. Tänkte först åka tillbaka, men med 3 mil dit och för bara en flaska så får de sätta det på slarvkontot.
Vilket vin för 89 var det? Kul dock med ett sånt gott vin att testa för dig 😄
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp