Visa eller inte?

Lilla

Trådstartare
Beslutet är taget. Vår gammelman kommer tas bort i det närmaste. Han lider kanske inte direkt men det märks att han är gammal. En av de andra katterna är glad i honom och pussar och tvättar honom ofta. Ska man låta den katten se den gamla katten när han är död eller mår katten bättre av att den gamla bara försvinner?
 
Sv: Visa eller inte?

Vi brukar göra som så att den andra katten får se och nosa på den avlidna katten.

När vi tog bort en av våra katter så fick hans mamma komma fram och nosa på honom. Hon gjorde det en liten stund, sen gick hon därifrån och verkade inte ta hans död så hårt trots allt (mor/son) och jag tror att det beror på att hon visste att han inte var kvar längre, men hon behövde inte oroa sig över att han försvunnit/kommit bort.
 
Sv: Visa eller inte?

Beklagar att du tvingas skiljas från din katt, men jag tycker att du resonerar mycket klokt som låter katten sluta sina dagar innan den mår dåligt av sin ålder.

Om avlivningen kommer att ske hemma skulle jag nog låtit de andra katterna få möjlighet att se den gamla katten efteråt. Om katten avlivas på klinik skulle jag nog inte visat kroppen för de andra katterna.

Detta är bara mina spontana tankar, har aldrig varit i denna situation och behövt ta ett sådant beslut.
 
Sv: Visa eller inte?

Ska försöka få hem vet då katten bara varit hemifrån en gång.
 
Sv: Visa eller inte?

När vi tagit bort våra katter på klinik har de som varit kvar verkat som att de fattat. Jag vet inte om de känner på sig eller om man luktar nåt som de känner som gör att de förstår? Endast en gång har vi märkt att en katt verkligen sörjt när vi tagit bort en annan, och det var när den sista efter den tajta kullen om 3 blev kvar ensam. Då hade alltså mamma och två brorsor dött innan honom och den sista blev vi tvungen att ta bort inte långt efter då han blev deprimerad av att bli kvar utan sin älskade bror (hade fortfarande 3 andra katter till honom som sällskap, så det var brorsan han saknade- men vem skulle inte det efter 17 år?).
 
Sv: Visa eller inte?

Den katten vi ska ta bort nu har letat efter katter som försvunnit genom åren och det är det jag är rädd att den som blir kvar ska göra nu.
 
Sv: Visa eller inte?

Katten ville inte nosa på den döda katten och gick undan direkt.
 
Sv: Visa eller inte?

Hon har varit precis som hon brukar. Det är det viktigaste.
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
759
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 103
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 343
Senast: Murphy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 357

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp