Bukefalos 28 år!

Visa häst själv eller låta proffs göra det?

pastejja

Trådstartare
Jag hade inga andra tankar än att jag skulle visa sto och föl själv, men så läste jag i Ridsport och funderade på om jag kanske skulle låta någon proffsigare visa. Jag har visat för hand ett par gånger och det gick ok, men hur mycket mer kan ett proffs plocka fram när det handlar om sto och föl? Stoet är tyvärr inte visat tidigare så det gör ju inget om det syns att hon kan röra sig.
Hur resonerar ni? Jag kan absolut mer tro att det kan göra skillnad på 3-åringar.
U
 
Sv: Visa häst själv eller låta proffs göra det?

Jag skulle nog försöka visa själv när det gäller sto och föl, fölet är ju inte vant vid så mycket olika människor och går kanske bättre med den som känner den osv.

Med en 3-åring tror jag visst det kan göra stor skillnad om man visar och är duktig än om man inte har en susning. Det känns som det kanske är viktigare där att hästen gör bra ifrån sig då det är avelsvärderande. Fölvisning är ju mest 'på kul' då det inte är något som påverkar lämpligheten för avel.
 
Sv: Visa häst själv eller låta proffs göra det?

Jag skulle nog försöka visa själv när det gäller sto och föl, fölet är ju inte vant vid så mycket olika människor och går kanske bättre med den som känner den osv.

Med en 3-åring tror jag visst det kan göra stor skillnad om man visar och är duktig än om man inte har en susning. Det känns som det kanske är viktigare där att hästen gör bra ifrån sig då det är avelsvärderande. Fölvisning är ju mest 'på kul' då det inte är något som påverkar lämpligheten för avel.

Håller med här. Oftast finns det personal som talar om vad du ska göra och hur. Domaren jag visade för frågade om fölet var vant att springa i grimma eller om jag hellre ville släppa fölet. Jag föredrog att släppa fölet, då finns det inte risk att man själv "bromsar" fölet utan det får visa sina gångarter fritt. Det var mycket positivt för mig.
 
Sv: Visa häst själv eller låta proffs göra det?

Jag tror på idén med att fölet springer själv. Den har vi gjort tidigare. Det jag tänker på är stoet, hon kommer gissningsvis att få sitt "B", men det följer ju med en bedömning och poäng? (hon är 9 år) och då gör det inget om hon visar sina fina gångarter, samtidigt så är hon ju mamma nu och inte alls i "form".. Svåra beslut. Jag får prova springa med henne och se om jag hinner med ;).
U
 
Sv: Visa häst själv eller låta proffs göra det?

Min erfarenhet av att visa häst för hand är att det absolut spelar roll vem som håller i "snöret". Kunnig person som är känd av domaren plockar gärna några pluspoäng som den vanliga människan får vara utan. kan ju tänkas som en negativ uppfattning av mej, men har ändå hängt med på ett antal visningar i mitt långa liv och lärt mej ett och annat hoppas jag. En erfaren och kunnig person med god visningsvana ska kunna plocka fram det där lilla extra.
 
Sv: Visa häst själv eller låta proffs göra det?

Hur hittar man en sådan? Jag känner ingen som visar hästar. Kanske man kan kontakta något stuteri, eller finns de i telefonkatalogen?
U
 
Sv: Visa häst själv eller låta proffs göra det?

Var bor du?

Ofta är erfarna unghästutbildare även bra visare.
 
Sv: Visa häst själv eller låta proffs göra det?

Hej!
Frågan är väl hur mycket vikt du lägger på en fölbedömning. Ska du sälja fölet tidigt så kanske det är värt att få så höga poäng som möjligt genom att ett proffs visar fölet.
Annars skulle jag nog visa fölet själv. Vi har släppt våra föl på visningarna. Åk i god tid till visningen så du kan gå och titta lite innan på hur de domarna som dömer just den dagen vill att man ska göra med stoet och fölet.
Ett tips är iaf att spring på ordentligt med stoet även om fölet är löst.
Lycka till!
/Qbaby
 
Sv: Visa häst själv eller låta proffs göra det?

Jag skulle aldrig låta någon annan visa min häst. Jag känner hästen och kan läsa henne. Jag har tittat på fölvisningar och tränat mitt sto att skritta, trava, galoppera, vända och stanna på kommando och tror inte att någon annan skulle kunna göra det bättre än jag själv.

Jag har sett en del visningar där s k proffs visat häst och ibland nästan blivit gråtfärdig då visaren inte alls följt hästen utan bara slitit och dragit i den. Sen finns det förstås jättebra proffsvisare, jag ska inte dra alla över en kam!
 
Sv: Visa häst själv eller låta proffs göra det?

När det gäller föl så vette sjutton om jag lagt de pengarna som det kostar med en proffsvisare. Däremot hade jag absolut sett det som en investering till treårs och kvalité!

Men om du vill ha numret till en kanonduktig visare i Skåne så PM:a mig!
 
Sv: Visa häst själv eller låta proffs göra det?

Det är väl i första hand inte fölet som ska visas utan stoet. Fölet lär nog visa upp sig (inbillar jag mig), det är en kaxig madam med attityd.
Så det är ett 9-årigt sto som ska visas för stamboksföring. Jag och hästarna bor i Lund.
Fiorano, jag ska fundera lite till, prova springa en tur med henne och se om jag kan hänga med henne ;), känns det inte 100 så får du ett PM, tackar!
U
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 265
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 563
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 656
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp