visning av unghäst

P

passi

vad ska man ha på sej när man visar unghingstar (1,5 åring) för bedöming.
 
Sv: visning av unghäst

Hjälm! Och hela, rena, prydliga kläder som du kan röra dig bra i. Klassikern är ju vita byxor, vit skjorta med marinblå tröja/pullover över, men det är det långt ifrån alla som har. Vissa visar i vita ridbyxor och ridstrumpor, vilket jag personligen inte tycker är så snyggt, men... Andra visar i jeans och vit skjorta eller piké-tröja, ev. med en ridväst av något slag över. Skiljer sig lite mellan olika raser vad som "gäller", men det är väl, mig veterligen, inte alltför strängt när det gäller uppvisarklädsel hos de flesta avelsföreningarna.

Gympaskor är också ett mycket bra val! Ridskor, och framförallt ridstövlar, gör det mycket svårare att springa och visa fram den bästa traven. Har man dock en häst som har en viss tendens att trampas mycket kan skor med stålhätta vara en bra idé också... Och glöm inte handskarna! De skyddar händerna och fungerar även som säkerhetsutrustning om hästen t.ex. skulle försöka slita sig. Utan handskar bränner du dig och tappar nästan garanterat hästen. (Är ju inte så roligt med lösa hingstar...) Speciellt när man visar unga hästar (som inte är så "utevana" ännu) bör man inte visa utan handskar.

Sedan är det, hos de flesta föreningar, inte tillåtet att visa hingst om man är under 16 år, men det visste du kanske redan?
 
Sv: visning av unghäst

det gäller halvblod
PS första gången jag visar :crazy:
 
Sv: visning av unghäst

Är det någon typ av talangjakt det rör sig om, eller när visar man annars 2-åriga hbl...?

Som sagt är det hjälm, handskar och bra skor som är det viktigaste. Ett spö är rätt så givet också när det rör sig om en unghingst. Dessutom visas hästarna i träns, men det har du säkert koll på. I allmänhet visas hbl också flätade, men det är inget krav.

Om du aldrig har visat tidigare så är ett bra tips att komma i ganska god tid så att du har möjlighet att kolla på när några andra visar först, då brukar det kännas lite bättre. Man får en uppfattning om vad som förväntas av en.
 
Sv: visning av unghäst

det gäller rådgivande bedöming för unghingstar
 

Liknande trådar

Fritid Nästa vecka ska jag på visning på en chokladfabrik med en kompis ska bli så kul att kliva in i chokladens underbara värld. Avslutas...
Svar
7
· Visningar
490
Senast: MJLee
·
  • Artikel
Hästnyheter Fem unghästar representerade Sverige när unghäst-VM i fälttävlan avgjordes i Frankrike. Allra bäst gick det för 6-åringen Sella med...
Svar
0
· Visningar
178
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Om en månad stundar unghäst-VM i fälttävlan i Frankrike, som alltid hos arrangören i klassiska Le Lion d'Angers. I år finns tio hästar...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Fyra av de runt 40 unga hästar som representerade Sverige vid unghäst-VM i hoppning gick till söndagens final. Bäst lyckades 7-åringen...
Svar
0
· Visningar
308
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp