Bukefalos 28 år!

visselpipa inköpt...

S

Sickan

Jag följde rådet att skaffa en visselpipa till min Vorsteh som sprang ner mig vid inkallning. Den gjorde susen. Han kommer som ett skott och när han är ca 5 m framför mig sätter jag upp handen och säger bestämt sitt! Av farten har han ju svårt att tvärstanna men han hinner ändå minska farten att han tar ett varv runt mig och sätter sig sedan och det är jag nöjd med. Sedan väntar jag ca 5 sek innan jag berömmer honom och sedan ska han sitta kvar tills han får signal att springa igen. Detta har tagit ca 3 dagars träning.
Jag har också lagt till att gå fot och varje gång jag stannar ska han sätta sig. Jag inbillar mig att han till slut kan förknippa en stillastående människa med att han ska sitta lugnt bredvid. Verkar funka så här långt till 90%.
Fortsättning följer....
 
Sv: visselpipa inköpt...

Kul att det fungerar!


Läste den andra tråden och var väldigt tacksam över att vi har köpt en liten hund :angel:
 
Sv: visselpipa inköpt...

Ja, jag tycker det verkar vara en intelligent individ trots att jag hört flera säga motsatsen om Vorsthar. Jag har haft hund "hela mitt liv", men aldrig en ras som är så krävande, d v s så mycket energi och behov av aktivitet. Men det är väldigt roligt. Jag funderar lite på vad jag kan göra för att han ska få använda sitt huvud och inte bara sin kropp. Jag vill inte börja jaga med honom.
Kan agillity vara någon för en Vorsteh eller det är för stressande?
 
Sv: visselpipa inköpt...

Att träna agility som aktivitet kan ni ju göra på ert eget sätt, och försöka att göra det så avstressat som möjligt. :)
 
Sv: visselpipa inköpt...

Vad jatte kul att det funkar bra. Visst ar det kul nar man hittar "knappen" att fa till det med sin hund?

Har har det varit regnigt och gratt ett par dagar och jag har inte kastat boll eller rollerbladat med min tjej pa de sista 3 dagarna. I gar "lekte" jag med min tjej med en dumbbell (apport block?) en stund och hon fick hoppa over en kavaletti for att hamta det ett par ganger. Sedan gick vi over till att leka med bollen med snore, nar jag kastade ivag bollen tog hon den och flog over kavalettin och ett par hast hinder 5-6 ganger av bara farten. Undrar om det betyder att hon vill tavla agility?:p
 
Sv: visselpipa inköpt...

Du behöver ju inte jaga praktiskt bara för at du jakttränar! Nu är jag inte särskillt kunnig när det gäller fågelhundsjakt, men det finns säkert massor med info på rasklubbens hemsida!!

Viltspår är annars en underbart rolig aktivitet, som verkligen får hunden att använda hjärnan!

Lydnandsträning är ju annars nyttigt och kul med alla hundar, även om en vorsthe kanske inte är den lättaste rasen om man vill komma långt. men idn verkar ju onekligen väldigt kvicktänkt och positiv till arbete så ni kan nog uträtta massor tillsammans!!
 
Sv: visselpipa inköpt...

Jag var kanske överentusiastisk för igår funkade ingenting! Han var totalt jä..la omöjlig. Hittade bara på hyss och var allmänt pain i the ass. Visselpipa vad är det? Sitta - nä inte just nu i alla fall. Reta katten som han inte brytt sig om på länge o s v. Är det en tonåring mån tro;) (Nåja, gå fot-träningen gick ganska hyffsat om jag ska vara ärlig)
Jag ska nog ta kontakt med en rasförening som kan ge tips på aktivitet för oss.
 
Sv: visselpipa inköpt...

Utan att vara dum eller "över-kritiks" så måste jag bara få fråga - efter ditt första inlägg:
Trodde du att själva visselpipan skulle lösa problemet med att hunden inte lyssnar/inte kommer på inkallning?

Jag förstår inte riktigt hur du tänkte då?

Första gången man "låter på något nytt vis" - ex använder visselpipa, busvissar - så brukar ju de flesta hundar reagera.

Men för att hunden skall lära sej att "vissling med visselpipa" = inkallning, så måste ju detta tränas precis som vilken inkallning som helst. Inga hundar föds ju "för-programmerade" på visselpipa! :)

Jag anser fortfarande att bästa inkallningsträningen börjar inne med korta sträckor där man visar hunden vilken slut.pos man vill att den skall inta för att få belöningen.
Sedan flyttar man ut detta på tomten - utan störningar, när detta fungerar så lägger man ganska snabbt till enkla störningar och därefter svårare och svårare.
När "allt" fungerar, flyttar man vidare ut i "terrängen" - skog/fält/strand/parker osv.

Man bör dock alltid börja med störningar som man själv - eller en "assistent" - kan styra! Tex kasta bollar, springa och busa, prassla med godispåsar osv.

När man lägger till hund-störningar så är det alltid bäst om den "störande" hunden är väl genomarbetad och lydig! Två hundar med dålig inkallning = ingen bra träning!

När man kan kontrollera sin hund i alla tänkbara störningssituationer som fantasin kan skapa så har man även en mycket stor chans att klara "naturliga" störningar så som vilt, främmande hundar osv.
Kan man inte "ångra sej" och få stopp på och kalla in sin hund när man skickat den efter en kastad boll tex. så är sannorlikheten minimal att den skulle komma om det sticker iväg en hare från kort avstånd!

/Swat
 
Sv: visselpipa inköpt...

Detta är egentligen fortsättning på en annan tråd och kan därmed verka lite konstigt. Jag har följt ett råd att använda visselpipa för att kunna ha hjälp att med olika ljud mena olika kommando.
Problemet var att han kom på invissling men sprang ner mig i sin iver. Jag märker nu att jag glömde skriva att precis innan jag sätter upp handen och säger sitt så visslar jag till vilket gjorde att han stannade till eller reagerade så jag fick 1/2 sekund att sätta upp handen och säga sitt eftersom han kan det ganska bra. Så inkallning på vissling kunde han innan.
På kort avstånd gör han inte så utan en bit ifrån när han får upp farten, vilket i o f sig inte kräver några längre sträckor.:D
Men tack för ditt inlägg och tips.
 
Sv: visselpipa inköpt...

Vorsteh är en intelligent ras, de är bara ganska intensiva och det har fått många att säga att de är dumma, vilket inte stämmer.

Vet inte var du bor, men det borde finnas någon seriös människa du kan ta kontakt med för att träna lite jaktprovsträning, det är väldigt kul för både dig och hunden. Viltspår brukar vara en styrka hos vorsteh, men om du aldrig har gjort det så ta kontakt med någon som kan - den största risken är att det går på tok för fort. Och jag tränar agility med mina weimaraner, och det funkar utmärkt, så testa;)
 
Sv: visselpipa inköpt...

Jag funderar lite på vad jag kan göra för att han ska få använda sitt huvud och inte bara sin kropp. Jag vill inte börja jaga med honom.

Träna honom att söka människor vetja. :idea:
Du kan även ha en populär leksak, som du gömmer inomhus och som han får söka upp på kommando, när det funkar börjar du gömma den utomhus, längre och längre bort.
 
Sv: visselpipa inköpt...

Kan agillity vara någon för en Vorsteh eller det är för stressande?

Finns en kille här i södern som kör agility med sin Vorsteh, tror han kör i klass 3.
Jag kör med min weim och tycker bara att det är positivt. Jag har fått betydligt bättre kontakt med hunden, han har fått bättre kontroll över sin kropp trots att det går som tåget och fågelhundarnas signalkänslighet är inget negativt i den sporten heller. :D

Kan ju även tillägga att de enda gångerna jag har en hund som är trött både kroppsligt och mentalt är när vi har kört agility eller viltspår. Lydnadsträningen kan han visst vara trött efter men studsar i regel upp efter lite vila. De andra två däremot, där sussar han gott efter träningen :D
 
Sv: visselpipa inköpt...

Tack för det. Jag tror jag ska prova med agillity, jag tror det passar även mig bäst. Men även som du säger att det kräver mycket direkt och nära kommunikation mellan mig och hunden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min valp har nu hunnit bli 15 veckor och har ända tills för ca 3-4 dagar sedan alltid kunnat vara lös. Jag har inte behövt vara orolig...
Svar
17
· Visningar
5 014
Senast: Grålly
·
Övr. Hund Tack SWAT ? Tror jag? Och alla andra som kom med tips i en tråd där jag hade problem med min flummiga hund. Jag tog åt mig av tipset...
Svar
14
· Visningar
2 530
Senast: Gabbi
·
Hästvård Har lite bekymmer med min häst och känner mig nu helt handfallen och vet inte vad ja ska göra.. Ja vilken resa detta ha varit...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: qnockout07
·
Hästvård Har lite bekymmer med min häst och känner mig nu helt handfallen och vet inte vad ja ska göra.. Ja vilken resa detta ha varit...
Svar
10
· Visningar
1 841
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp