Bukefalos 28 år!

Visspande med benen i tid och otid!

M

My Precious

Håller på att drilla min 2,5 åriga nykommling, vi håller nu på med att lyfta bakhovarna. Problemet är att hon är så "visspig":D med bakbenen hela tiden. Hon är inte elak, handlar inte om att hon vill sparka mig, hon bara är sådan känslig för allt möjligt. Det gör att hon helt utan förvarning kan lägga av en kanonspark. Känns anigen otrevligt att stå där bak och pilla då. Hockeyskydd kanske:angel:

Funderar på hur jag skall göra, hittils har jag sagt ifrån på skarpen när hon sparkat och jag varit i närheten men samtidigt tycker jag lite synd om henne eftersom hon inte menade något illa. Hur skulle ni gjort?
 
Sv: Visspande med benen i tid och otid!

Om jag förstår det hela rätt, så visar hon inte tecken på aggressivitet och hon vispar med bakbenen enbart när du försöker lyfta dem. I så fall tror jag att missriktade tillsägelser och bestraffningar lätt kan förvärra problemet. Associationen mellan obehag och att du gör något med bakbenen lär ju stärkas om du säger ifrån.

Här är några tips:
  • Använd ett mjukt rep för att lyfta hovarna (exempelvis ett grimskaft). Du lägger repet (ett halvt varv) runt hennes ben strax ovanför hoven och lyfter hoven med repet istället för att använda handen. Det sättet har två fördelar jämfört att lyfta med handen. För det första kan man hålla sig ur vägen för eventuella sparkar (om hästen inte avsiktligt försöker träffa en). För det andra verkar det vara mycket lättare att få en ovan häst att acceptera att man lyfter hovarna med ett rep än att man gör det med handen. Efter att jag själv fått detta tips har jag testat det på två hästar som inte ville lyfta hovarna vare sig fram eller bak, och metoden fungerade förvånansvärt bra. Låt bli att hålla i benen med händerna tills lyftandet med hjälp av ett rep går problemfritt.
  • Sätt ner hoven när hästen står stilla med benet. Det kan löna sig att hålla kvar hoven om hästen velar lite, men se till att släppa ner den ifall hästen verkar vara på väg att hetsa upp sig eller förlora balansen.
  • Se till att hästen har gott om plats att flytta sig i sidled ifall den får problem med balansen.
  • Vissa hästar har svårare att hålla balansen om man försöker stödja dem med kroppen när man lyfter hovarna, så testa att inte försöka stötta hästen (om du nu gör det).
 
Sv: Visspande med benen i tid och otid!

Om jag förstår det hela rätt, så visar hon inte tecken på aggressivitet och hon vispar med bakbenen enbart när du försöker lyfta dem. I så fall tror jag att missriktade tillsägelser och bestraffningar lätt kan förvärra problemet. Associationen mellan obehag och att du gör något med bakbenen lär ju stärkas om du säger ifrån.

Här är några tips:
  • Använd ett mjukt rep för att lyfta hovarna (exempelvis ett grimskaft). Du lägger repet (ett halvt varv) runt hennes ben strax ovanför hoven och lyfter hoven med repet istället för att använda handen. Det sättet har två fördelar jämfört att lyfta med handen. För det första kan man hålla sig ur vägen för eventuella sparkar (om hästen inte avsiktligt försöker träffa en). För det andra verkar det vara mycket lättare att få en ovan häst att acceptera att man lyfter hovarna med ett rep än att man gör det med handen. Efter att jag själv fått detta tips har jag testat det på två hästar som inte ville lyfta hovarna vare sig fram eller bak, och metoden fungerade förvånansvärt bra. Låt bli att hålla i benen med händerna tills lyftandet med hjälp av ett rep går problemfritt.
  • Sätt ner hoven när hästen står stilla med benet. Det kan löna sig att hålla kvar hoven om hästen velar lite, men se till att släppa ner den ifall hästen verkar vara på väg att hetsa upp sig eller förlora balansen.
  • Se till att hästen har gott om plats att flytta sig i sidled ifall den får problem med balansen.
  • Vissa hästar har svårare att hålla balansen om man försöker stödja dem med kroppen när man lyfter hovarna, så testa att inte försöka stötta hästen (om du nu gör det).

Tack så hemskt mycket för tipsen! Har aldrig hört talas om repet förrut men det låter som en jättesmart idé som jag absolut skall prova.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Visspande med benen i tid och otid!

Skulle kunna tänka mig att hon inte riktigt vet om att hon har ett par bakben som släpar där bak. Du kanske måste göra henne uppmärksam på det.
Det du kan göra är att knacka henne på hovarna (överallt) med tex en hovkrats, eller med spöknoppen om du inte vill lute dig ner, samt uppför benen med dina fingrar. Visa henne att hon har ett par tjusiga spiror till. Inte bara det paret längst fram.
Du kan också lyfta hoven bara ett par centimeter och sen ställa ner hoven försiktigt.
Och som nån annan skrev, låt henne hitta sin egen balans.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 169
Senast: tara
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 172
Senast: Jealle
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag såg fram emot att få åka till veckans ridlektion, tyckte det kändes lite roligt att få komma upp på en hästrygg igen. Och den här...
Svar
0
· Visningar
260
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Bakgrund: Nu kommer en lååång historia, var beredda. Köpte min 8-åriga kallblodstravare i slutet på febr detta år. Han är skolad...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 530
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Pall till hög säng?
  • Kattbilder #9
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp