Bukefalos 28 år!

Vit herdehund (vit Schäfer)

_Skifting_

Trådstartare
Vilka har dessa underbara hundar här inne?

Vad är er uppfattning om rasen?

Lägg gärna in bilder och berätta lite!

Mannen och jag har en liten (erhm.. liten, njaa... ca 18kg) tikvalp som är lite drygt 17veckor gammal.

Mycket trevlig tjej, väldigt samsad och lättlärd. Mjuk och mild till temperamentet.
Har precis upptäckt att man kan resa ragg så just nu är allt lämpliga objekt att "mopsa upp sig" mot. Tex. gräs strån, olikfärgade stenar, påsar, släp mm mm... haha...

Har precis flyttat och hittar inte sladden till kameran, men ska hitta den imorgon. Då kommer det lite bilder på vår fina Vintra. :bump:
 
Sv: Vit herdehund (vit Schäfer)

Har två stycken (snart tre) vita herdehundar. Två tikar en korthårig snart 4 år och en långhårig snart 2 år. Båda kommer från Kasmurens kennel i Gävle.
Den tredje en hane som är 5 veckor och finns hos sin uppfödare i Österrike han kommer sätta sina tassar på svensk mark i juni! :love: Bilder på alla inblandade kommer imorgon är precis på väg i säng. ;)

Vart kommer din tös ifrån?
 
Sv: Vit herdehund (vit Schäfer)

Åh, du får ursäkta men jag är fruktansvärt allergisk mot att blanda ihop vit herde och vit schäfer... Det är inte samma ras. Punkt.

För övrigt så har jag själv två vita herdar, tikar båda två på 6 och snart 4år. Älskar rasen. En allroundhund som är med på allt. Den yngsta tävlar jag lydnad med och den äldre står i startgroparna att börja rallylydnad. Vill komma igång med brukset med den yngre och har länge tänkt ta tag i viltspårandet med båda, dock är det lite svårt nu då jag har en dotter på 4månader :D

Finns faktiskt en vit herdehundstråd här på forumet nånstans:)
 
Sv: Vit herdehund (vit Schäfer)

Har två stycken (snart tre) vita herdehundar. Två tikar en korthårig snart 4 år och en långhårig snart 2 år. Båda kommer från Kasmurens kennel i Gävle.
Den tredje en hane som är 5 veckor och finns hos sin uppfödare i Österrike han kommer sätta sina tassar på svensk mark i juni! :love: Bilder på alla inblandade kommer imorgon är precis på väg i säng. ;)

Vart kommer din tös ifrån?

Åh vad kul! Finns det långhåriga?? Visste jag inte. Jag är helt ny på denna rasen, men vad jag läst så bör dom passa oss perfekt. Hur är dina i temperament och personlighet?

Ehrmm... min tös är papperslös.. :angel:
Kan väl inte säga igentligen med 100% säkerhet att hon är helt ren, men hennes pappa har papper, hennes mamma såg helt ren ut, hennes bror för en tidigare kull såg också helt ren ut och alla kullsyskon..
 
Sv: Vit herdehund (vit Schäfer)

Åh, du får ursäkta men jag är fruktansvärt allergisk mot att blanda ihop vit herde och vit schäfer... Det är inte samma ras. Punkt.

För övrigt så har jag själv två vita herdar, tikar båda två på 6 och snart 4år. Älskar rasen. En allroundhund som är med på allt. Den yngsta tävlar jag lydnad med och den äldre står i startgroparna att börja rallylydnad. Vill komma igång med brukset med den yngre och har länge tänkt ta tag i viltspårandet med båda, dock är det lite svårt nu då jag har en dotter på 4månader :D

Finns faktiskt en vit herdehundstråd här på forumet nånstans:)

inte samma??? Men va?? Alla informationssidor jag hittar, både svenska och utlänska säger ju det... Det fanns "vanliga" schäfrar fram till (tror det var) 1936, eller något, sen var inte den vita färgen godkänd längre. Få personer fortsatte att avla på dessa, men dom fick inte kallas för just "schäfer", utan blev då döpta till herde-hund (schäfer = herde på tyska/österrikiska).. eller har jag fått det om bakfoten?
 
Sv: Vit herdehund (vit Schäfer)

inte samma??? Men va?? Alla informationssidor jag hittar, både svenska och utlänska säger ju det... Det fanns "vanliga" schäfrar fram till (tror det var) 1936, eller något, sen var inte den vita färgen godkänd längre. Få personer fortsatte att avla på dessa, men dom fick inte kallas för just "schäfer", utan blev då döpta till herde-hund (schäfer = herde på tyska/österrikiska).. eller har jag fått det om bakfoten?
Vit herdehund reggas i SKK, i andra länder går den under olika betäckningar, bl a Berger blanc de Suisse i hemlandet Schweiz.
Vita schäfrar finns det iaf två klubbar, utanför SKK som stambokför dem, den ena av dem ligger under SHK, Svenska Hundklubben.

Men oavsett så är det en blandis du har.
 
Sv: Vit herdehund (vit Schäfer)

hittar fortfarande inte min kamera, så ni får hålla till godo med kassa mobilbilder.

Men här är Vintra: Drygt 17veckor. väger 18,7kg idag. Lite tunn pga. växtfas.

33066977.jpg


33066981.jpg


33066984.jpg


33066988.jpg


fler bilder: http://www.pixbox.se/alb_show_id1243631_page0.html
 
Sv: Vit herdehund (vit Schäfer)

Precis som Vallhund säger så finns det fortfarande organisationer som registrerar vit schäfer, dessa hundar går dock under kategorin blandras hos SKK. Det nationella namnet för vit herde är Berger blanc suisse.
Gå gärna in på rasklubbens hemsida och läs lite, där står rasens historia. Ja, från början var det vit schäfer men dagens herdar skiljer ganska mycket från dagens schäfer.

Båda mina är långhår, skriver via mobil nu så kan inte lägga upp bilder.
Din var söt :)
 
Sv: Vit herdehund (vit Schäfer)

Då har du ju en blandras... ;)

men vad säger du?? Jag.. Ha en blandras.. aaaaldrig... :angel:
Ne, klart man inte kan säga helt säkert, men jag älskar min lilla bebis iaf, och hon är enl. uppfödaren och (som jag kan se) hennes föråldrar och syskon väldigt mycket ren.. :D
 
Sv: Vit herdehund (vit Schäfer)

men vad säger du?? Jag.. Ha en blandras.. aaaaldrig... :angel:
Ne, klart man inte kan säga helt säkert, men jag älskar min lilla bebis iaf, och hon är enl. uppfödaren och (som jag kan se) hennes föråldrar och syskon väldigt mycket ren.. :D

Fast varför inte reggad om hon är renrasig? Oseriös uppfödare.
 
Sv: Vit herdehund (vit Schäfer)

men vad säger du?? Jag.. Ha en blandras.. aaaaldrig... :angel:
Ne, klart man inte kan säga helt säkert, men jag älskar min lilla bebis iaf, och hon är enl. uppfödaren och (som jag kan se) hennes föråldrar och syskon väldigt mycket ren.. :D

En nyfiken fråga, vad gav uppfödaren för anledning till att hen inte använder renrasiga, reggade hundar i sin avel (men däremot verkar vilja kalla sina uppfödningar för renrasnamn?), utan istället väljer att föda upp blandraser?

Den främsta anledningen till detta är ju att föräldradjuren inte varit tillräckligt bra hälsomässigt/mentalt för att ingå i renrasaveln, ex att HD/ED röntgen inte visat på godkänt resultat. Alternativt att inga undersökningar gjorts alls, och det är ju lika illa det.

Jättesöt hund i övrigt!
 
Sv: Vit herdehund (vit Schäfer)

en fråga bara...
Vintra har ju inte papper, ni alla säger blandras.. är det ett känsligt ämne i hundvärlden? Att säga "renrasigt" när papper inte finns?? :o
 
Sv: Vit herdehund (vit Schäfer)

Vilken söt tös du har! :)

Här kommer lite bilder på mina odjur! Först Denice som blir fyra i juli och sen är det Lillan som blir två i juni.

Dom är halvsyskon och har samma mamma men olika pappor. Och rätt olika till sättet. Denice är lite mer tillbakadragen och inte så jätte förtjust i att hälsa på nya människor hon är inte rädd men får hon välja så vill hon helst hålla sig på sin kant.
Hon har en vilja till arbete som är helt fantastisk och hon tycker att lydnad är det absolut roligaste som finns. Tyvärr har hon en ryggskada som gör att hon inte kan vara mer än sällskapshund. Så hon har fått flytta till min pappa där hon får ett lugnt och mysigt hundliv. Tidigare har vi tävlat lydnad och sprungit en hel del på utställningar.

100429.jpg


1103172.jpg


Lillan däremot brukar jag säga att jag fått för mina synder. Hon är en väldigt envis och självständig liten tös som gav mig gråa hår sitt första levnadsår. Hon är en jätte rolig hund men man får jobba för att få henne med sig. Dock är hon jätte duktigt när man väl får henne med sig. Denna tös är mycket mer för spår men vi tragglar på med lydnaden och det börjar bli riktigt bra nu. Så nu planeras det för start i lydnad och spår med vilddjuret och så ska vi springa lite i utställningsringen i sommar också.

110605.jpg


1106054.jpg


Den tredje är en liten hane som blir 7 veckor på söndag, har storslagna planer för honom och jag hoppas att han infriar mina förhoppningar. Föräldrarna är väldigt intressanta och jag tror han kommer bli en riktig snygging. :D

Flex.jpg


flex3.jpg


flex2.jpg


Jag tycker att den vita herdehunden är en mycket trevlig ras och har verkligen fastnat. :love:
 
Sv: Vit herdehund (vit Schäfer)

En nyfiken fråga, vad gav uppfödaren för anledning till att hen inte använder renrasiga, reggade hundar i sin avel (men däremot verkar vilja kalla sina uppfödningar för renrasnamn?), utan istället väljer att föda upp blandraser?

Den främsta anledningen till detta är ju att föräldradjuren inte varit tillräckligt bra hälsomässigt/mentalt för att ingå i renrasaveln, ex att HD/ED röntgen inte visat på godkänt resultat. Alternativt att inga undersökningar gjorts alls, och det är ju lika illa det.

Jättesöt hund i övrigt!

jag vet faktiskt inte.. Vi letade hund (ville ha en hund i stor Schäfer/Newfounland mf) och hade ett maxpris. Tittade på "riktiga" blandisar, men ingen som kändes rätt. Det viktigaste för oss var en hund som skulle kunna vara väl lämpad att bo på gård, trevlig med främlingar (mao. inte speciellt vaktig), inte hade så jätte mycket jakt och som inte börjar ströva.
Kände redan med en gång att schäfer skulle lämpa sig, men tycker tyvärr att dessa har blivit allt för dåliga i höfter, och att hitta en korsning/ren utan anmärkningar (vilket båda Vintras föräldrar har, så en i mina ögon hälsomässigt sett, seriös uppfödare) för det priset vi ville betala kändes omöjligt.
Och så dök Vintras annons upp och det klickade. =)
Men just varför hon avlar papperslöst, vet jag inte... spelar inte någon igentlig roll heller. Vi avlar inte och vi älskar vår hund lika mycket som om hon skulle kommit från andra sidan jorden och varit svindyr. ;)
 
Sv: Vit herdehund (vit Schäfer)

men oj!! :eek: Så vacker den första var! :love:

Hur stora är dina flickor? Vikt och mankhöjd? Vad är normalt för rasen?

Vintra är ju 17 veckor drygt och väger drygt 18kg. Mankhöjd har jag inte lyckats mäta, hon kan ju inte vara stilla... :grin::angel::rofl:

Vintras mamma vägde ca 40-42kg och hennes pappa drygt 50kg. Vintra var största tiken i kullen och är utseendemässigt likare sin pappa i kroppsbyggnaden och inte speciellt feminin.
 
Sv: Vit herdehund (vit Schäfer)

vi älskar vår hund lika mycket som om hon skulle kommit från andra sidan jorden och varit svindyr. ;)

Just for the record, en renrasig reggad hund behöver inte vara svindyr eller ens mycket dyrare än en blandras (och i flera fall billigare än en blandras) ;).

Och såklart att ni älskar er hund ändå, det gör man ju (förhoppningsvis) alltid när man valt att köpa ett levande djur!

Det som jag vänder mig mest emot med blandrasavel är att det inte går att följa hälsostatistiken bakåt i leden som i renrasavel. Där finns det svart på vitt om linjerna t.ex är belastade med HD-fel, medans man med oreggade hundar inte har något sånt register.

Fast jag antar att du då fått se papper på ex föräldrarnas (och gärna andra släktingars) HD-röntgensresultat så att du vet att de är fria, eftersom en av anledningarna till att du valde bort en renrasig schäfer var att deras höftstatistik blivit för dålig :)?

Lycka till med din tjej!
 
Sv: Vit herdehund (vit Schäfer)

Tack! Hon är faktiskt himla snygg om jag får säga det själv. :D

Denice är rätt stor 61 cm/30 kg, Lillan är däremot ganska liten och är 55 cm/26 kg.

Enligt rasstandarden ska tikarna vara 53-61 cm och väga 25-35 kg, hanarna ska vara 58-66 cm och väga 30-40 kg.

Så båda föräldrarna till din är stora. Tror nog att du kan förvänta dig att din med blir det. :)
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 380
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp