Bukefalos 28 år!

Vit pälsfärg och dövhet

Salama

Trådstartare
Sitter och läser lite om detta fenomen, men det står olika saker på olika ställen..

På ett ställe står det att dövheten endast är kopplad till W-genen och att det alltså bara är katter som är heltäckande vita som blir döva.

På ett annat ställe står det att dövheten är kopplad till Både W- och S-genen och att alltså katter med vita fläckar kan vara döva om fläckarna täcker öronen.

Vad är rätt och vad är fel? :confused:
 
Sv: Vit pälsfärg och dövhet

Jag har aldrig hört att vitfläckade katter skulle vara döva i högre grad. I så fall borde SVERAK ha hörseltest som krav även för vitfläckade, vilket inte är fallet.
 
Sv: Vit pälsfärg och dövhet

Okej! :)

Det låter rimligast att det är så med tanke på att det inte är samma gen som producerar helvita katter som katter med vita fläckar.
 
Sv: Vit pälsfärg och dövhet

Det är fortfarande inte helt klart hur vit färg och dövhet hänger ihop. Det man vet är dock att det är pigmentvandringen över hörselsnäckan som avgör om katten kommer bli döv eller inte. Du kan läsa mer om det här: http://home.earthlink.net/~featherland/off/white.html

Jag hoppas att du får lite mer klarhet i det hela, det är en väldigt bra artikel.

Dövhet är på sätt och vis kopplat till både S och W (det har som sagt med pigmentvandringen över hörselsnäckan att göra). Höggradigt vitfläckiga katter (van) riskerar också att bli döva. Du kan tom. få en låggradigg vitfläck-katt döv om det lilla vita den har sätter sig just på huvudet, över hörselsnäckorna. Jag har dock aldrig hört talats om det eller ens sett en katt som ser ut så, men teoretiskt sätt skulle det gå.

Jag anser att SVERAK borde kräva hörselintyg på även höggradiga vitfläckar.
 
Sv: Vit pälsfärg och dövhet

Tack!! :bow: :bow:

Jag läste även att dövheten och den vita färgen hänger ihop pga att en hinna i innerörat och melanocytproduktionen ursprungar ur samma stamcell. Har du hört någonting om detta?
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 833
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 404
Senast: Enya
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 063
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag misstänker att min Google Nest wifi-router har problem. Wifit går av och på hela tiden random långa stunder. Än så länge verkar...
Svar
4
· Visningar
557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp