Bukefalos 28 år!

Vita prickar i silage?

No1

Trådstartare
Är det jästsvamp eller mögelsvamp?
Kasta synligt drabbade delar eller hela balen?

Diskussion pågår på hemmaplan så enbart 100% säkra svar mottages :D !
 
Sv: Vita prickar i silage?

Är det jästsvamp eller mögelsvamp?
Kasta synligt drabbade delar eller hela balen?

Diskussion pågår på hemmaplan så enbart 100% säkra svar mottages :D !


Om du har vita prickar likt smulad färskost i dina ensilagebalar så är det svamp. Det är inte livsfarligt på något sätt men inte helt nyttigt så kasta dom angripna delarna.

/Kicki :)
 
Sv: Vita prickar i silage?

Jag har fått lära mig att jästsvampen är små vita prickar som luktar just jäst och mögel är lite mer luddigt och oftast inte i prickar utan mer som små ojämna fläckar och de mögel jag sett på mina hösilagebalar är oftast grönt.
Är det jäst tar jag bara bort det hö där jästen sitter och fodrar med resten (man ska kunne ge även de hö som jästen sitter på utan att detta är farligt men jag plockar bort det) men är det mögel så kastar jag hela balen, kör dock med småbalar på 23 kg... I storbal hade jag tagit bort en rejäl bit runt om det drabbade området om det inte var ett större mögelangrepp.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 452
Senast: QueenLilith
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 171
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 848
Senast: Unafraid
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 796

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp