Bukefalos 28 år!

Vitreusprolaps

Notthejello

Trådstartare
Hej!
Jag letar valp och hittade en kull som verkade intressant. Jag kollade upp föräldrarna på avelsdata och det visade sig att tiken har vitreusprolaps, vad jag förstår är det något som kan ärvas men bara om båda föräldrarna bär på anlagen, är det så? Jag är inte alls så bra på genetik och avel så om någon vill förklara så pedagogiskt det går skulle jag bli väldigt tacksam.
Skulle du köpa en valp där en av föräldrarna har vitreusprolaps? Ärvs det alltid? Om inte, hur fungerar det?
Tacksam för svar!
 
Berit Wallin Håkansson (källa) vitreusprolaps och vitreusdegeneration, som är två förändringar i ögats glaskropp, förekommer i ett fåtal raser, bland dem italiensk vinthund och whippet. Logiskt sett bör det finnas ett samband mellan förändringarna och detta bör vara ärftligt. Hur detta samband ser ut är dock inte fastställt idag. Arvsgången är okänd.
 
Jag hittade en intressant text där en uppfödare diskuterat med rasklubben om hur man ska minska delen "röda hundar", alltså de djuren som bär på genen. Där sägs det att en kan avla på en röd tik och en "grön" hane, en kull. Sålänge tiken inte förvärras rekommenderas inga avelsrestriktioner då 50% av valparna får friska gener från fadern och 50% blir annags bärare och därför bryter inte sjukdomen ut. Är detta sant?
 
Är det inte en snäv avelsbas där man inte kan undvika anlagsbärare utan grava konsekvenser för rasens framtid, eller om tiken inte tillför något fantastiskt som är extremt behövt i rasen, skulle jag inte stödja den sortens avel.
 
Hur kan man ta reda på hur många italienare som har sjukdomen? Alltså, hur vet man att avelsbasen är eller inte är snäv? Jag börjar tvivla väldigt på denna kull då mamman och mormodern är anlagsbärare och faderns föräldrar är inte lysta men vill ändå förstå mer.
 
Rasens medelvärde har 39% vitreusprolaps, 19% ett förstudie till det och resterande 57% var ua. Detta tycker jag känns ganska snävt iom att de som är anlagsbärare får ua vid ögonlysning. Då kan man anta att en stor del av de 57% är anlagsbärare. Dessa hundar avlas dock på ganska flitigt tillsammans med ua individer.
 
Hur kan man ta reda på hur många italienare som har sjukdomen? Alltså, hur vet man att avelsbasen är eller inte är snäv? Jag börjar tvivla väldigt på denna kull då mamman och mormodern är anlagsbärare och faderns föräldrar är inte lysta men vill ändå förstå mer.
Nu får du bestämma dig ,är mamman bärare eller har hon konstaterad vitreusprolaps?
Det är en stor skillnad.
 
Ursäkta för att jag är otydlig! Jag menar såklart att mamman har vitreusprolaps och därmed också bär anlagen. Mormodern har glaskroppsframfall.
 
Så långt har jag också förstått. Hanens föräldrar är inte lysta, är det inte då möjligt att även han bär anlagen fast han visar ua? Att, om hans föräldrar bär anlagen (eller är sjuka) kan valparna bli det (ex 4 och 5). Jag kanske har helt fel men jag har svårt att förstå genetiken.
img021.jpg
 
Så långt har jag också förstått. Hanens föräldrar är inte lysta, är det inte då möjligt att även han bär anlagen fast han visar ua? Att, om hans föräldrar bär anlagen (eller är sjuka) kan valparna bli det (ex 4 och 5). Jag kanske har helt fel men jag har svårt att förstå genetiken.
img021.jpg
Lyser eller DNA testar man?
 
Tack så mycket @Malibu_Stacy då var mina misstankar korrekta. Om vitreusprolaps och glaskroppsframfall är samma sak hur kommer det sig då att det inte står samma diagnos på avelsdata? Där står tydligt att mamman har vitreusprolaps och mormodern just glaskroppsframfall. Jag läste också att i Sverige har man valt att skilja på sjukdomarna.
 
Tack så mycket @Malibu_Stacy då var mina misstankar korrekta. Om vitreusprolaps och glaskroppsframfall är samma sak hur kommer det sig då att det inte står samma diagnos på avelsdata? Där står tydligt att mamman har vitreusprolaps och mormodern just glaskroppsframfall. Jag läste också att i Sverige har man valt att skilja på sjukdomarna.

Jasså, det visste jag inte. Då vet jag inte vad man skiljer på, vitreus=glaskropp och prolaps=framfall om man översätter. Du kanske kan höra med SKK?
 
Det där har gjort mig superförvirrad och det här är det enda jag kan hitta;
"Det svenska SKK-programmet har en separat diagnos glaskroppsframfall därför att den svenska ögonpanelen ville ha den åtskild från linsluxation. Det finns raser som kan ha glaskroppsframfall utan att få linsluxation. Den separata diagnosen ger bättre möjlighet att hitta dessa fall och att följa dem. I raser där linsluxation förekommer är glaskroppsframfall alltid ett misstänkt första symtom."
Jag ska maila uppfödaren och fråga hur hon har tänkt med den här kullen, samma tik har tidigare avlats med en hane med vitreusdegeneration! Jag vill förstå om uppfödaren har någon slags plan eller bara "kör på" och struntar i ev. defekter.
 
Det där har gjort mig superförvirrad och det här är det enda jag kan hitta;
"Det svenska SKK-programmet har en separat diagnos glaskroppsframfall därför att den svenska ögonpanelen ville ha den åtskild från linsluxation. Det finns raser som kan ha glaskroppsframfall utan att få linsluxation. Den separata diagnosen ger bättre möjlighet att hitta dessa fall och att följa dem. I raser där linsluxation förekommer är glaskroppsframfall alltid ett misstänkt första symtom."
Jag ska maila uppfödaren och fråga hur hon har tänkt med den här kullen, samma tik har tidigare avlats med en hane med vitreusdegeneration! Jag vill förstå om uppfödaren har någon slags plan eller bara "kör på" och struntar i ev. defekter.

Fast här pratar de ju om linsluxation?
Inte att det skiljer mellan vitreusprolaps och glaskroppsframfall? Det är liksom samma sjukdom men det ena är det svenska namnet och det andra det medicinska.
Glaskroppsframfall ger en ökad risk för linsluxation men det är inte samma sjukdom så jag förstår att de ska skiljas åt.
Tror du kanske har missförstått.
 
Jag vet, det var därför jag skrev att det var det enda jag kunde hitta.
Jag kan tänka mig att eftersom vitreusprolaps kan leda till linsluxation men inte i alla fall så har man valt att skilja på de fallen som kan leda till det (glaskroppsframfall) och de som troligtvis inte gör det (vitreusprolaps) eller är jag heeelt ute och cyklar nu?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 263
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej! Jag hade tänkt låta min tik föda och låta valparna växa upp i min storasysters hus då de har mer plats och trädgård. Dock märker...
Svar
8
· Visningar
1 870
Senast: starcastle
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
293
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp