Bukefalos 28 år!

Sv: Voh lax?

Varför skulle de inte vara passande?
Jag fick sluta med det fodret just pga viktuppgång så på camaro funkade det i den aspekten iallafall ;)


Edit. För jag antar at du menar fullfodret, och inte någon specialare med bara lax?
 
Sv: Voh lax?

Beror helt och hållet på vad det är för hund.

När min hund åt torrfoder kunde jag knappt ge någon VoH alls utan att hon blev tjock. Nu, när hon vant sig vid att äta färskt så kan hon inte äta någon sorts VoH utan att rasa i vikt och vara konstant hungrig.

Själv är jag inte överförtjust i VoH utan kör på Nordic spannmålsfri när det ska serveras färskfoder.
 
Sv: Voh lax?

Hört många med större hundar som har samma upplevelse av VoH, d.v.s att hundarna rasar i vikt. Jag blev jätteförvånad när jag hörde det första gången för det var inte alls min erfarenhet när jag gav fodret. Men min syster upplevde samma sak på sin tik som alltid varit smal. När hon böt från torrt till VoH gick hon upp enorm mkt i vikt men nu är hon väldigt smal igen.
 
Sv: Voh lax?

Jag kan tillägga också att det inte alls blir några sådana problem för min tik om jag tillsätter en del rött kött. För henne verkar problemet alltså vara att VoH är kycklingbaserat.
 
Sv: Voh lax?

Min 8månaders får VoH och kan inte tycka att han blir smal.
Visst, det är ingen stor kille och det syns tydligt på honom om han matvägrar en dag för magen drar upp sig något fruktansvärt.
Men däremot så kompletterar vi med mycket rått kött, typ karre/kotlettspill, nötfärs och lite sådant.
 
Sv: Voh lax?

Mina gick ner när jag bytte från Fodax till VoH, men de började gå upp igen efter ett par-tre veckor.

Idag går de på strax över rekommenderad giva och får en skvätt olja på maten de dagar de jobbar hårt.
 
Sv: Voh lax?

Båda mina får VoH och har mer eller mindre fått det från dom var valpar. Den ena håller kanonfint hull, medan den andra är mycket mer lättfödd och lätt blir knubbig. Hon har fått Bravo färskfoder i 2 månader nu av en mager sort, men inte gått ner ett gram - däremot har hon blivit oerhört mycket hungrigare, så hon ska få gå tillbaka till VoH igen nu fast enbart till varianten med kyckling och ris. Förhoppningsvis blir hon mer mätt på den, men kanske går ner lite bättre:)

Jag gillar VoH bäst av alla färskfoder, även om jag önskar det kunde finnas en magrare sort av det - dom är feta. Men jag ger hellre det och drar ner givan och fyller ut med grönsaker än ger ett färskfoder med ingredienser jag egentligen inte gillar.
 
Sv: Voh lax?

En bekant till mig sa att Vom och hundemat (lax?) inte var nått passande foder för de hundar som behöver gå upp i vikt. Stämmer det?

Deras exklusiv är gjort för svårfödda hundar. De jag vet har rusat upp i vikt av det.

Jag har hört att hundar kan upplevas som att de går ner i vikt när man byter till voh's foder, men det är normalt då de blir mindre pösiga pga att minskad spannmål och för att de kan bli hungriga (tom i magen) pga den ökade smältbarheten. Det vänder efter några veckor då de vant in sig och är helt naturligt. De går inte ner i vikt som avsaknad av fett och muskler utan de blir mer tighta då pösigheten från spannmål och foder med mycket mindre smältbarhet går ur kroppen.

Stämmer på båda mina. Min magra gick upp i vikt på en vecka på exklusiv.

Kastrerade hanen äter valpfodret då det är magrare och det funkar super. Båda fullkomligt älskar det!
 
Senast ändrad:
Sv: Voh lax?

Jag har hört att hundar kan upplevas som att de går ner i vikt när man byter till voh's foder, men det är normalt då de blir mindre pösiga pga att minskad spannmål och för att de kan bli hungriga (tom i magen) pga den ökade smältbarheten. Det vänder efter några veckor då de vant in sig och är helt naturligt. De går inte ner i vikt som avsaknad av fett och muskler utan de blir mer tighta då pösigheten från spannmål och foder med mycket mindre smältbarhet går ur kroppen.

Stämmer inte på Wahidah.
Hon är mycket van att äta foder med hög smältbarhet eftersom jag barfar. Efter 4 dagar på VoH hade hon gått ner ½kg(!) och alla revben syntes lite väl tydligt... Det ordnade sig när jag blandade i rött kött, och jag tror då inte att det var för att rött kött inte har samma smältbarhet.

Såhär blev hon efter några dagar på VoH och så vill jag inte ha henne:
537372_193032947511760_668836704_n.jpg


Vanligtvis ser hon ut såhär:
56505_1367232091.jpg
 
Sv: Voh lax?

Åh då ska jag tipsa syrran om att lägga till lite röttkött några dagar i veckan till sin tik! :)
 
Sv: Voh lax?

Mina var då rakt inte "pösiga" innan foderbytet. Och de förlorade muskler.

Jag ökade portionerna drastiskt, tillsatte kolhydrater och matolja, och då blev de fina igen. Fortsätter med matoljan vid ansträngning och kastar till dem lite kolhydratrika matrester ibland. Och så får de leversnittar som godisbelöning. Portionerna är något mindre igen, men absolut inte så små som de borde kunna vara med tanke på vad fodret påstås innehålla i energi/protein/fett.

Men jag tror faktiskt inte på att det är "pösighet"(vad är det?) som försvinner. Vet flera arbetande hundar som fick viktsvacka vid övergång från annat färskfoder, till VoH.
 
Sv: Voh lax?

Men jag tror faktiskt inte på att det är "pösighet"(vad är det?) som försvinner. Vet flera arbetande hundar som fick viktsvacka vid övergång från annat färskfoder, till VoH.

Jag kan även tänka i dom banorna att det är en del vätska från kroppen som försvinner när en del pratar om "pösighet". Vet själv av erfarenhet när jag började med LCHF-kost förra sommaren att jag helt plötsligt slapp det problemet med vätska i kroppen vid värme och överflödigt vatten i kroppen försvann - kanske det blir så även på hundar vid byte till helt animalisk kost:) Samt att även jag gick ner en del snabbt i början, men det stabiliserades efter några veckor (tyvärr på mig;) )
 

Liknande trådar

Hundhälsa 3 år gammal bruksschäfer, hane. Äter idag 1 kg VOM Taste per dag + olja och gotte. Behöver gå upp mer i vikt. VOM kostar mig idag ca...
2
Svar
32
· Visningar
2 043
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 061
Senast: Dentaku
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
792
Senast: Emmi
·
Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
325
Senast: Törnrosa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp