Bukefalos 28 år!

Blackberry

Trådstartare
Nu är det så att jag har virrat till det igen:crazy: Ang. det här med springband! Visst blir det INTE springband om det finns hästar som startar från tillägg i loppet? eller?

Och säg om 12 hästar står start:

2140
1-5 på första volten
6 och 7 på andra volten
2160
8-12 på tredje volten
Är det rätt, eller är jag ute och cyklar?:angel:
 
Sv: Voltning

-och eftersom springspåren startar 2140, så blir det väll springband om det är MER än 7 hästar i start?

har haft diskussioner hemma i travstallet ang springband, så nu vill jag veta vad som är rätt :p
 
Sv: Voltning

Det såg tjorvigt ut.

Funderar själv på att ta licensen och ska börja köra dom 15 provlopp som krävs. Men här uppe hos krävs ingen kurs, bara man kör godkända provlopp och skriver teorin. Saknar bra information om voltsystemet, vad som händer om "den och den" hästen styks, springband m.m.

Ni som kan, kan väl ge oss glada amatörer lite tips.

Har kört en del provlopp med både kallblod och varmblod, men det är ju sällan fulla fält om man säger så.
 
Sv: Voltning

Det borde finns typ någon video i utbildningssyfte där dom tar upp dom olika spår, samt vanliga missar och vad man ska tänka på osv.
 
Sv: Voltning

@juliekj: Huga! Säger jag bara! Jag blir snurrig bara av att se filmen!! :p
Tacka vet jag det svenska systemet, alla går iaf åt samma håll då. ;)
 
Sv: Voltning

Nu är det så att jag har virrat till det igen:crazy: Ang. det här med springband! Visst blir det INTE springband om det finns hästar som startar från tillägg i loppet? eller?

Och säg om 12 hästar står start:

2140
1-5 på första volten
6 och 7 på andra volten
2160
8-12 på tredje volten
Är det rätt, eller är jag ute och cyklar?:angel:

Det är springband om det enligt programmet skulle voltat (avsett om den startar eller inte) någon häst på 2:a volten.
 
Sv: Voltning

Det såg tjorvigt ut.

Funderar själv på att ta licensen och ska börja köra dom 15 provlopp som krävs. Men här uppe hos krävs ingen kurs, bara man kör godkända provlopp och skriver teorin. Saknar bra information om voltsystemet, vad som händer om "den och den" hästen styks, springband m.m.

Ni som kan, kan väl ge oss glada amatörer lite tips.

Har kört en del provlopp med både kallblod och varmblod, men det är ju sällan fulla fält om man säger så.

Hur voltningen ska ske står i reglementet, § 54.

Det du frågar om är ju sådant som tas upp på kursen. Jag tycker det verkar märkligt att det kan skilja så mycket mellan olika delar i landet att man inte ens berhöver gå kurs på din bana...

Det är svårt att sammanfatta, lättare om du tar upp exempel och frågeställningar.
 
Sv: Voltning

Det är för att det är så få varje år som tar körlicensen här uppe på våran bana. Har kört en hel del provlopp, men det blir ju skillnad när man ska ut i dom "riktiga" loppen.
 
Sv: Voltning

Citerar Hans Karlssons blogg:
"Anna startar nämligen från springspår på 20 meters tillägg och eftersom det är mer än fem hästar på startvolten blir det också så kallat springband.
Det uttrycket kommer sedan den tiden då gummiband användes för att disciplinera kuskarna. En man på utsidan och en på insidan av banan höll i varsin ände av ett gummiband och sprang sedan fram i läge innan bandet släpptes på "KÖR". Gummibanden hindrade fysiskt kuskarna att göra omstart.
Kombinationen springspår (som innebär att man har längre startsträcka än de vanliga spåren) och springband (längre startsträcka för alla hästarna på 20) kräver speciell tajming av kusken."

KL

Ang det norska systemet, det kanske ser rörigt ut, men mer rättvist och faktiskt mer logiskt när man lärt sig det. Fast, med både bakspår och tillägg blir det lite förvirrande. Eller när voltledaren glömmer att h*n ska möta några hästar och förhoppningsvis släppa fram dessa...

@Civil action: Blir det inte lätt lite enformigt med bara autostart?
 
Sv: Voltning

@juliekj: Huga! Säger jag bara! Jag blir snurrig bara av att se filmen!! :p
Tacka vet jag det svenska systemet, alla går iaf åt samma håll då. ;)

hehe, akkurat det samme føler vi når vi ser dere volte - "æh... alle går samme vei...????"

Det er faktisk ikke så komplisert, men når man er vant til et helt annet system så ser det selvfølgelig rart ut.

Synes igrunn det er merkelig at ikke de nordiske landene har klart å bli enige om en voltemetode, når alle andre regler tilpasses hverandre mer og mer. Men det er vel ingen som vil innrømme at "deres metode" er bedre/enklere/mere logisk enn "vår metode" ;)
 
Sv: Voltning

Nu är det så att jag har virrat till det igen:crazy: Ang. det här med springband! Visst blir det INTE springband om det finns hästar som startar från tillägg i loppet? eller?

Och säg om 12 hästar står start:

2140
1-5 på första volten
6 och 7 på andra volten
2160
8-12 på tredje volten
Är det rätt, eller är jag ute och cyklar?:angel:
det blir springband om det är mer än 5 hästar på distansen före....
som det du skrev:
1-5 voltar på distans 2140
6 och 7 voltar på 2160
8-12 voltar på 2180

håller på o tar licens är dock klar med teorin men inte alla provlöp.
 
Sv: Voltning

@Civil action: Blir det inte lätt lite enformigt med bara autostart?

Det har jag svårt att tro.
Har själv kört en del lopp och en hel hög med provlopp och min bestämda åsikt är att det inte är värt stressen för hästarna.

Fram för allt i amatör/lärlings/montélopp där alldeles för många har noll koll.
Unghästlopp är jag inte glad i voltningen heller.

Även som den orättvisa som det innebär när nya kuskar/ryttare ska möta mer rutinerade.
 
Sv: Voltning

Den svenske voltingen er så komplisert, myyyye bedre med den norske modellen :p

http://www.youtube.com/watch?v=t2NNPjWdB78

Måste erkänna att jag faktiskt tycker att det norska voltsystemet är bättre än det svenska:laugh: Bättre plats för hästarna och inte så snäva spår. Nackdelen är att våra svenska hästar blir förvirrade när de plötsligt möter hästar på innerspår i motsatt riktning:D

En lärling här uppifrån skulle köra sitt första lopp i nordnorge och blev såklart förpassad till ett av spåren "där man kör åt fel håll" Han svängde innan han passerade hästarna och det blev kaos och omstart såklart:D Då var den norska startpersonalen snäll i nästa voltförsök och ropade högt, ja så högt att man hörde enda till stallsvängen- "Fortsätt, fortsätt, fortsvätt, sväng, SVÄNG" :rofl:
 
Sv: Voltning

kl

Är det inte lite märkligt? Alla storlopp i Sverige från lika start startas med autostart. Men när det vankas mindre prissummor så är rättvisa starter inte lika viktigt?
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 050
Senast: JohannaB
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 223
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 705
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp