Bukefalos 28 år!

vore det bättre att flytta henne?

vinkelina

Trådstartare
har ju skrivit ett par inlägg redan ommina hästproblem...

nuhar jag lyckats hitta en stallplast betydligt närmare hemmet, men funderar om jag vågar flytta hästen dit.

då skule hon bli min till 100%. nu går hon 1-3 timmar på ridskolan. hästen är en bestämd dam, som gör som hon vill, och det är inte alltid jag som bestämmer.

undrar om miljöbyte skulle hjälpa, skulle vara ett mindre stall (10-12 hästar) mot nuvarande med över 30 hästar. nuvarande är en ridskola med några privatboxar, mycket spring i gångarna så att säga.

hästen har lärt sig att man slipper jobba om man skräms, eller det tar i alla fall längre tid

med ett miljöbyte skulle hon slippa allt detta, det skulle bara vara en eller tvp förutom mig som skulle hantera henne, dvs stallpersonal.

vad skulle ni rekomendera, eller skall jag vänta o försöka på det gamla stället, där man bara tittar konstigt på mig
 
Sv: vore det bättre att flytta henne?

Flera frågor du kan komma att få ställa dig vid flytt

Är det bra stallgemenskap, så att du kan få hjälp om det behövs? - Eller är det "Sköt dig själv och skit i andra?"

Finns ridbana/ridhus? - Du kan inte räkna med att hästen blir en omvänd hand att hantera och rida på en dag...

Finns tillgång till tränare? - På en ridskol, har man alltid tryggheten och möjligheten att få hjälp, även om man står i privatdelen... Men kommer man till ett rent privatstall, så är man själv. Klarar man det?

Är nya stallet beredda på en "bestämd hästdam"?`- Eller kommer det bli ett himla gnäll... "Min vackra väluppfostrade häst, petar ni inte på och era bortskämda ouppfostrade ök, får man ju piska randiga och leda i kedjegrimskaft?"

Men ovanstående, är bara att måla "fule gubben" på väggen.

Det KAN också vara som du känner, att hästen helt enkelt är trött på allt spring och jobbande. Som du säger ridskolehästar lär sig att skrämmas för att få lite fritid.

Väg fördelar mot nackdelar och låt hjärta och hjärna styra. Finns möjlighet att flytta hästen någon månad, lite som åka på bete, för att se hur det känns?

Lycka till, hur det än blir

Med vänliga hälsningar

IH
 
Sv: vore det bättre att flytta henne?

nå, vad jag har förstått så är det full service vid stallet, man skall bara behöva komma dit och rida, typ. ridplan finns, manegen skulle bli klar i höst.

ridlärare hade jag tänkt fråga min nuvarande tränare om hon vill komma och träna mig, hon har undervisning bara på sidan om sitt vanliga jobb, är ej utbildad

och som ett exempel, hon gick lektion i söndags, hade ledigt i måndags, lektion på tisdag och idag onsdag har jag hållit på en timme med att fösöka ta fast henne. det gick inte, så tyvärr fick hon ledigt idag oxå
 
Sv: vore det bättre att flytta henne?

hänger inte riktigt med är det din häst eller är det ridskolans häst? Om det är din häst så kan du ju börja med att inte låta ridskolan låna hästen utan att bara du rider. På så sätt kan du ju träna på det ni behöver träna på. Det kan ju vara så att hästen blir stressad över att ha olika ryttare på ryggen också.
 
Sv: vore det bättre att flytta henne?

jag har en ridskolehäst på foder, tyvärr ligger stallet 20 min väg från mig, och då jag skiftar så går hästen på lekion, tyvärr.
hinner inte till stallet de dagar jag börjar 11
 
Sv: vore det bättre att flytta henne?

Sedan kan det gå åt andra hållet oxå, detta med hennes bestämdhet. Hon har ju lärt sig hur man kommer undan, detta kanske ökar när det är bara du som rider henne iom att du skrev att du redan nu har problem.

Obs bara tankar som vandrar iväg.
 

Liknande trådar

Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 162
Senast: WildHorse
·
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 480
Senast: Lavinia
·
Träning Hej på er! Tänkte höra om ni skulle vilja hjälpa mig :idea: Jag är stolt ägare till ett jättefint halvblodssto, född april 2007...
Svar
12
· Visningar
2 222
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp