Vretas YH-utbildning

Måste bara påpeka också att det ät inte skolans fel det här med diplomering osv, det är Ridsport förbundet som bestämmer sånt här. Jag vet att bara ngt år innan jag gick så slank man igenom och blev level 2 oavsett. Skolan har kämpat för att vi skulle få kalla oss level 2 även utan diplomering.
 
Måste bara påpeka också att det ät inte skolans fel det här med diplomering osv, det är Ridsport förbundet som bestämmer sånt här. Jag vet att bara ngt år innan jag gick så slank man igenom och blev level 2 oavsett. Skolan har kämpat för att vi skulle få kalla oss level 2 även utan diplomering.
Om diplomering ska vara värld något så måste man säkerställa kvaliten, om alla slank igenom som du skriver så är det en klar indikation på att man tummar på kvalitén. De t kanske är därför som det dragits tillbaks.
 
Om diplomering ska vara värld något så måste man säkerställa kvaliten, om alla slank igenom som du skriver så är det en klar indikation på att man tummar på kvalitén. De t kanske är därför som det dragits tillbaks.

Fast om man är godkänd i alla kurser och kursernas nivå ska motsvara samma nivå så är knappast kvaliten dålig. Det görs dessutom ridprov med externa examinatorer i slutet på år 1 och år 2 för att säkerställa kvaliten. Fast jag har inte så mkt problem med upplägget som det är, det jag vände mig mot var bristen på information som tydligt talade om vad som gällde. Tycker att det är sånt man ska veta innan man påbörjar sin utbildning.
 
Fast om man är godkänd i alla kurser och kursernas nivå ska motsvara samma nivå så är knappast kvaliten dålig. Det görs dessutom ridprov med externa examinatorer i slutet på år 1 och år 2 för att säkerställa kvaliten. Fast jag har inte så mkt problem med upplägget som det är, det jag vände mig mot var bristen på information som tydligt talade om vad som gällde. Tycker att det är sånt man ska veta innan man påbörjar sin utbildning.
Om någon uttrycker sig som att alla slinker igenom så blir jag klart misstänksam. Bara det att alla blir godkända känns skumt det brukar alltid vara någon som faller igenom av diverse skäl . Ridprovet lär för övrigt vara en liten del för ridinstruktörer.
 
Var kanske dumt uttryckt. Det är ingen som slinker igenom och alla klarar inte alla kurser av olika anledningar. De flesta blir godkända men inte alla. Jag vet mycket väl vad som ingår i att vara ridinstruktör har ju gått utbildning, gjort diplomering och jobbat i flera år men just ridnivån kontrolleras av Ulf Wilken år 1 och år 2 för att säkerställa att nivån på ridningen är tillräcklig på eleverna. Sen kan man ju ha lätt för olika saker så vilken del som upplevs som störst är så klart individuellt. Jag hade mycket bra betyg i själva undervisningsdelen och dressyren medans hoppningen var en stor, tung del för mig eftersom det inte är min starkaste del.
 
Måste bara påpeka också att det ät inte skolans fel det här med diplomering osv, det är Ridsport förbundet som bestämmer sånt här. Jag vet att bara ngt år innan jag gick så slank man igenom och blev level 2 oavsett. Skolan har kämpat för att vi skulle få kalla oss level 2 även utan diplomering.

Var kanske dumt uttryckt. Det är ingen som slinker igenom och alla klarar inte alla kurser av olika anledningar. De flesta blir godkända men inte alla. Jag vet mycket väl vad som ingår i att vara ridinstruktör har ju gått utbildning, gjort diplomering och jobbat i flera år men just ridnivån kontrolleras av Ulf Wilken år 1 och år 2 för att säkerställa att nivån på ridningen är tillräcklig på eleverna. Sen kan man ju ha lätt för olika saker så vilken del som upplevs som störst är så klart individuellt. Jag hade mycket bra betyg i själva undervisningsdelen och dressyren medans hoppningen var en stor, tung del för mig eftersom det inte är min starkaste del.

Det låter inte riktigt som du talar om samma utbildning i dina båda inlägg...
"Slinka igenom oavsett" blev till att "de flesta blir godkända."
 
Jag funderar på att gå tillbaka till hästbranschen och jobba lite, har mer än tio års arbetslivserfarenhet från ridskola men skulle vilja ha mina kunskaper på papper också. Är det någon som gått på Vreta som kan berätta mer? När det står "häst" menar de häst och inte ponny antar jag, vilket i så fall betyder att jag behöver skaffa mig en till då jag bara har ponny i nuläget.

Ni som gått utbildningen, var den bra? Vad behöver en för hästmaterial? Hur går ridprovet till vid antagning? Hur mycket studietid är det under distansperioderna? Vad gjorde ni för LIA?

(ja, jag har sökt i gamla trådar men de var rätt fattiga på svar, håller tummarna för fler nu ;) )
Jag går nu.
Prova sök nu, ring hon som står som mentor. Vi hade 2 tjejer som kom in "sent", de gjorde ridprovet efter det vanliga men började samtidigt som oss. Dessutom har fyra validerat in till år två, som haft tidigare erfarenhet. Men då får man ta ikapp kurserna vi läst under år ett på egen hand, inte omöjligt men lite tungt kanske.

Hästen ska år 1 gå LB dressyr och hoppa 1m. År 2 ska den gå 110 bana/LA:1 eller LA:4 beroende på vilken level du siktar på att göra diplomering för. Enkelhinder på 120. Hästarna bör palla ryttarbyten, ca 2 pass i veckan har man instruktörstjänst och då byter klasskompisarna häst med varandra. På själva diplomeringen sen byter man häst i dressyren också så det funkar liksom inte att ha en häst som inte pallar ryttarbyte med sig då om man inte vill bli halshuggen av den stackaren som får sitta upp på din häst och bli underkänd då. Vissa i min klass har lånat häst till hoppning, men önskvärt från skolans sida är att din häst klarar "allt". Lånar du häst till del av utbildningen får du betala motsvarande del i stallhyra för hästen du har med. Annars stod våra hästar gratis sommaren som gick om de kunde gå med i verksamheten. Vet inte hur reglerna blir denna sommar men jag har svårt att tro att det skiljer sig så fasligt.

Jag upplever att ridlärarna verkar få lite oförtjänt mycket skit i tråden? Båda två som omnämns i tråden jobbade mitt första år. Det är ju alltid en inkörsperiod när man rider för någon ny, jag valde några veckor in att prata med en av lärarna om hur jag upplevde ridundervisningen och hur jag gärna skulle se att fortsättningen blev. Blev enorm skillnad. Lärarna är ju där för att hjälpa oss bli bättre, klart att de gör sitt bästa om man själv på ett schysst sätt lyfter frågan. Inget blir ju bättre av att lida i det tysta, så att säga. Men överlag så ja, vi är vuxenelever, som VALT detta själva. Upplevs de hårda är det nog bara för att vi har lång väg att gå, tänker jag. Men det kan ju bero lite på vad man är van vid för tränare sedan innan. Men lyft frågan om något inte känns bra, såklart!

Ridprovet är ca 10 pers i avdelningsridning på 20*40-bana. Plugga innan så du möts på rätt sida vid snett igenom i vänster varv. Jag tror mest de kollar på grundsits, grundridning och attityd. Ena hästen jag red var väldigt stel och la man till skänkeln för att forma blev han arg och gick upp i galopp istället, så jag satt och ödmjuksred så mjukt men guidande jag kunde, han gick nog inte på tygeln många steg. Häst 2 hade högre ridbarhet, den red man en kortis innan man hoppade bana typ huset, framhoppning på 5,5a. Banan låg nog på 80-90.
 
Längden är fortfarande 2 yh-år dvs 2*40 veckor, men vi har bara 2v lov v. 9-10 därav är man klar på 1,5 år lite drygt. Ingen slinker igenom någonstans. Året som gick var det några som inte blev godkända på vissa prov, de gavs möjlighet till omprov. Diplomeringen var det bara 2 som klarade helt, en blev underkänd på flera delar och resten (ca 8?) fick enstaka omprov. någons häst ballade ur i hoppningen, någon fick rida en häst med lite sämre ridbarhet på dressyrprovet och någon fick hjärnsläpp på teorin. Vad jag hört av de som gått både nu och förr är diplomeringen faktiskt en kvalitetsstämpel, inte något man glider igenom motsvarande studentflaket på gymnasiet ;) Det är stressigt, pressat och allt man egentligen kan blockeras lätt av stress.

Jag har varit en av dem som inte har den ultimata hästen för utbildningen, jag tycker att det faller sig naturligt att de som har hästar utbildade för skänkelvikning rider bättre skänkelvikningar än de som får traggla med att hästen öht ska ta sig runt fyrkantspåret i rätt gångart eller avbryta passet lite tidigare pga trytande ork. Det är ju inte skolans fel om hästarna inte orkar gå lektioner varje vardag. Svarar gärna på fler frågor men i pm för att inte skriva för personligt om det rör lärare/personal. Jag är nöjd med utbildningen, det enda jag skulle önska vore mer undervisning i sal/föreläsningar eftersom jag lär mig bättre så än att läsa själv, har jag märkt under året, men jag visste ju när jag sökte att det var en utbildning som går till stor del på distans.
 
Det glömde jag skriva också ang ridledare/titlar. Efter år 1 är man ridledare, efter genomgången utbildning med minst godkänt - utbildad ridlärare, efter godkänt examensarbete examinerad ridlärare. Efter diplomering såklart SRL I/II.
 
Det låter inte riktigt som du talar om samma utbildning i dina båda inlägg...
"Slinka igenom oavsett" blev till att "de flesta blir godkända."

Jag pratar definitivt om samma utbildning men inte om riktigt samma sak. I inlägget där jag skrev "slinka igenom" så syftade jag på att man fick yrkestiteln "Ridlärare level 2" bara man klarat utbildningen med godkänt i samtliga kurser. I det andra inlägget så uppfattade jag att du tolkade som att man fick yrkestiteln även om man inte var godkänd i alla kurser vilket aldrig har varit fallet. Men efter att Ridsportsförbundet ändrade alla olika titlar som tidigare fanns till Ridlärare level 1, 2 och 3 så krävdes det en ytterligare diplomering som inte ingår i utbildningen för att få den yrkestiteln. Hoppas att jag uttryckte mig tydligare nu? Så klart att de flesta blir godkända, har pluggat en del både innan och efter denna utbildning och de flesta har blivit godkända på samtliga utbildningar, en del har fått göra om saker men det är en väldigt liten del som inte blir godkända. På en YH-utbildningar så har de också krav på sig att examinera ett visst antal elever vilket gör att de anstränger sig mer för att alla ska uppnå godkänt än man gör vid en högskoleutbildning. Men det innebär inte att man alla blir godkända oavsett eller att man slinker igenom om man inte uppnår kraven.
 
Jag går nu.
Prova sök nu, ring hon som står som mentor. Vi hade 2 tjejer som kom in "sent", de gjorde ridprovet efter det vanliga men började samtidigt som oss. Dessutom har fyra validerat in till år två, som haft tidigare erfarenhet. Men då får man ta ikapp kurserna vi läst under år ett på egen hand, inte omöjligt men lite tungt kanske.

Hästen ska år 1 gå LB dressyr och hoppa 1m. År 2 ska den gå 110 bana/LA:1 eller LA:4 beroende på vilken level du siktar på att göra diplomering för. Enkelhinder på 120. Hästarna bör palla ryttarbyten, ca 2 pass i veckan har man instruktörstjänst och då byter klasskompisarna häst med varandra. På själva diplomeringen sen byter man häst i dressyren också så det funkar liksom inte att ha en häst som inte pallar ryttarbyte med sig då om man inte vill bli halshuggen av den stackaren som får sitta upp på din häst och bli underkänd då. Vissa i min klass har lånat häst till hoppning, men önskvärt från skolans sida är att din häst klarar "allt". Lånar du häst till del av utbildningen får du betala motsvarande del i stallhyra för hästen du har med. Annars stod våra hästar gratis sommaren som gick om de kunde gå med i verksamheten. Vet inte hur reglerna blir denna sommar men jag har svårt att tro att det skiljer sig så fasligt.

Jag upplever att ridlärarna verkar få lite oförtjänt mycket skit i tråden? Båda två som omnämns i tråden jobbade mitt första år. Det är ju alltid en inkörsperiod när man rider för någon ny, jag valde några veckor in att prata med en av lärarna om hur jag upplevde ridundervisningen och hur jag gärna skulle se att fortsättningen blev. Blev enorm skillnad. Lärarna är ju där för att hjälpa oss bli bättre, klart att de gör sitt bästa om man själv på ett schysst sätt lyfter frågan. Inget blir ju bättre av att lida i det tysta, så att säga. Men överlag så ja, vi är vuxenelever, som VALT detta själva. Upplevs de hårda är det nog bara för att vi har lång väg att gå, tänker jag. Men det kan ju bero lite på vad man är van vid för tränare sedan innan. Men lyft frågan om något inte känns bra, såklart!

Ridprovet är ca 10 pers i avdelningsridning på 20*40-bana. Plugga innan så du möts på rätt sida vid snett igenom i vänster varv. Jag tror mest de kollar på grundsits, grundridning och attityd. Ena hästen jag red var väldigt stel och la man till skänkeln för att forma blev han arg och gick upp i galopp istället, så jag satt och ödmjuksred så mjukt men guidande jag kunde, han gick nog inte på tygeln många steg. Häst 2 hade högre ridbarhet, den red man en kortis innan man hoppade bana typ huset, framhoppning på 5,5a. Banan låg nog på 80-90.
g

Jag har aldrig tyckt att de varit hårda, snarare oengagerade och svårt att ta till sig kritik. Tro mig, vi försökte. Är van vid en annan typ av undervisning. Vill inte gå till personangrepp eller hänga ut någon enskild men var tydligen inte så diffus som jag trodde. Som jag skrivit innan så hade jag förväntningar som jag inte tyckte skolan levde upp till, men det är ju MINA förväntningar. Jag kanske skulle förväntat mig annat? Men då vi var flera både i min klass och bland andra som gått utbildningen som sagt samma så var jag i alla fall inte ensam om det. När man ridit i en hel termin och inte fått höra mer kritik är "Bra" så blev jag lite frustrerad, jag är van att få mycket kritik och har svårt för för snäll undervisning, jag vet ju att jag alltid har något att förbättra. Men det ska påpekas som jag skrivit flera gånger att allt är inte dåligt och jag avråder ingen från att gå utbildningen, man ska bara veta vad man kan förvänta sig, risken är ju mindre att man blir besviken då. Och det är nog mycket som ändrats sen jag gick då upplägget verkar ha ändrats. Jag vet att de pratade om att man skulle läsa i block och att man skulle få in mer ridning i utbildningen när jag slutade vilket jag tror kan vara ett bättre upplägg. Är du nöjd så kanske det är bättre eller så hade du mer realistiska förväntningar?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning långt och negativt inlägg. Jag blir så ledsen. :( Jag slutade förra året mitt hästjobb pga en incident och blev då timvikarie...
2
Svar
23
· Visningar
2 020
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 700
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 221
Senast: Beeboppe
·
Kropp & Själ Jag har, inte ens 25 år fyllda, förstört mitt liv. Det finns inget annat sätt att uttrycka det på. Jag har kämpat mot psykisk...
Svar
11
· Visningar
2 841
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp