Bukefalos 28 år!

Vrför ställa av hästen på sommaren??

S

suss44

Hej! Jag undrar bara vrf folk ställer av hästen på sommaren och inte på vintern? Det är ju då det är roligast och rida..På vintern är det ju bara kallt och mörkt så då kan ju hästarna få vila lite...Eller varför ställa av hästarna alls? Jag tycker det bara verkar onödigt..Okej hästarna kankse kan få vila någon vecka på sommaren men inte hela sommarlovet:eek:

Ställer ni av era hästar? Varför i sånna fall på sommaren ?
Skulle man inte kunna göra det på vintern istället?:)
 
Sv: Vrför ställa av hästen på sommaren??

jag ställer av min ponny på sommarlovet då jag är borta, blev ca 3-4 veckor, då jag åkte till bla. portugal o gothia:smirk:och sen tkr inte jag att de är som skönast att rida på sommaren.. så varmt och mkt flugor. :phar några kompisar som låter deras hästar stå på vintern :)
 
Sv: Vrför ställa av hästen på sommaren??

ahaa du tänkte så:p Vi har inga insekter här såå då fattar jag:)
 
Sv: Vrför ställa av hästen på sommaren??

ahaa du tänkte så:p Vi har inga insekter här såå då fattar jag:)
Vaaa :eek::eek:, har du inga insekter. Var bor du? Flyttar dit genast :D.

Själv ställer jag av hästen ett par tre veckor runt jul. Sommaren är mitt i tävlingssäsongen, så då går ju inte ställa av.
 
Sv: Vrför ställa av hästen på sommaren??

På sommaren kan ju hästen leva av gräs på semestern, ställer man av dem på vintern måste man ändå vara där och fodra flera gånger om dagen då de flesta vill ha sina på stall under nätterna på vintern. Det blir ju inte alls lika givande för hästen att vara ledig i en liten rasthage och box på natten som att ströva omkring som vildhäst på bete under några veckor. Jag tror att det är så de flesta tänker. Dessutom reser många bort på sommaren vilket gör att det passar med lite vila för hästen just då.
 
Sv: Vrför ställa av hästen på sommaren??

Jag ställer av min på både sommaren och vintern någon vecka under båda.:) Känns bra att hon får vila upp sig lite emellanåt:D
 
Sv: Vrför ställa av hästen på sommaren??

Jag ställer av för att det är semester. Det går inte att rida min häst överhuvud taget när det är massa ohyra. Sen tycker jag inte att det är så kul att rida när det är soligt och alldeles för varmt ute. Och jag förstår inte hur människor kan rida i 30 graders värme, då tycker jag synd om hästen..
Sen så har vi två ridhus, ett isolerat som är behagligt varmt och ett oisolerat, som vi kan rida i på vintern. Så det är aldrig några problem!
 
Sv: Vrför ställa av hästen på sommaren??

Min häst brukar få vila några veckor när det är som varmast. I sommar har det dock blivit hela sommaren :angel: Jag har jobbat jättemycket och helt enkelt inte orkat, och sen har det ju bara varit pissväder ändå.
 
Sv: Vrför ställa av hästen på sommaren??

Jag undrar oxå varför man väljer att ställa av då. Om man har hästen på bete så är det ju viktigt att den hålls igång, är ju verkligen inte hälosamt för en häst att bli så tjock som många hästar blir på sommaren.
Insekter stör mig inte då vi har ridhus som man kan rida i om det är alldeles förjävligt. Dessutom tycker jag det har varit lite fluggor och andra insekter i år.
Min häst går inte på något beta alls. Hon har gått i vinterhage under hela sommaren och ståt inne på natten. Fodrat som vanligt.

Ställer heller av på vintern. Det är mörkt, tråkigt och kallt. Dessutom är det inte så mkt tävlingar som det är på vintern.
 
Sv: Vrför ställa av hästen på sommaren??

Det är ju världsbäst att rida på sommaren! Skulle inte vilja ställa av DÅ. Men vill man vara helt "hästfri" så är det väl lämpligare att ställa av när den ändå är på bete, som fler har skrivit.
 
Sv: Vrför ställa av hästen på sommaren??

Jag undrar oxå varför man väljer att ställa av då. Om man har hästen på bete så är det ju viktigt att den hålls igång, är ju verkligen inte hälosamt för en häst att bli så tjock som många hästar blir på sommaren.
Insekter stör mig inte då vi har ridhus som man kan rida i om det är alldeles förjävligt. Dessutom tycker jag det har varit lite fluggor och andra insekter i år.
.

Förmodligen väljer många att låta hästen vila dom varmaste veckorna eftersom dom flesta inte har ridhus.
Den här sommaren har det ju inte varit någon sommar så då har det gått bra men förra sommaren kunde vi inte rida/köra förren vid 22 tiden för hästarnas skull.
 
Sv: Vrför ställa av hästen på sommaren??

Unghästarna får sommarlov men när unghäståren är förbi blir det jobb året runt. Under december, januari och februari underhålls deras kondition endast med promenader så det får väl vara som vila då;). Sommaren är den tiden vi har mest tävlingar så då har vi fullt upp...
 
Sv: Vrför ställa av hästen på sommaren??

Min ponny får vila på vintern. På sommaren är det ju massor av tävlingar o han blir ju bara ännu tjockare av betet om jag inte rider.
 
Sv: Vrför ställa av hästen på sommaren??

Två av våra hästar är igång hela sommaren, de går ute och äter gräs hela dygnet men rids fem-sex dagar/vecka.
Unghästen har sommarlov (även om också hon har fått beträda ridbanan en handfull gånger i sommar. Men då har vi bara kört lite ledarskapsövningar och lite AR-longering på max en kvar åt gången). I höst börjar allvaret även för henne.

I februari brukar det vara trist här uppe på åsen - kallt, isigt, ingenstans att rida. Då ställer vi av hästarna en period och de får vintervila.

Immer
 
Sv: Vrför ställa av hästen på sommaren??

Har man en relativt grön häst, kan det vara bra för den att smälta lite av det den lärt sig under vintern om ridning och körning o så. Dessutom tycker jag det är bättre att hålla på med inridning och -körning under vintern när det finns lite snö att pölsa i...

Min häst (som inte är någon unghäst) har inte direkt blivit avställd nu under sommaren, men jag har definitivt ridit mindre. Regn och gassande sol är inte mina element... :angel:

Bäst väder att rida i är när det är lite kyligare, inte iskalt (o helst inte mörkt) men det är alltid trevligt att rida i snön. Höst och vår är bäst bara det inte regnar...
 
Sv: Vrför ställa av hästen på sommaren??

Min får sommarvila då jag dels har semester, dels är den enda tidpunkten på året då hon kan gå på bete dygnet runt.

Under vintern står hon på stall med begränsad utevistelse, att ställa av henne då en längre period är att be om en överladdad bomb.
 
Sv: Vrför ställa av hästen på sommaren??

Jag vilar mina ca två veckor på sommaren och tar den långa vilan på vinter istället, ca en månad i januari/februari då det är som vidrigast att rida ut här nere i Skåne.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 470
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 083
Senast: Amha
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp