Bukefalos 28 år!

Vrickat knä med gammal korsbandsskada

Roheryn

Trådstartare
Finns det några ortopeder, sjukgymnaster eller idrottsläkare här?

Jag har sedan ett par år inget främre korsband i vänsterknät, efter en vurpa i skidbacken, då jag även skadade det ledband som sitter på insidan knät. Jag har klarat mig bra stabilitetsmässigt sedan dess, det tog några månader att träna upp knät till normal styrka och rörlighet, men jag har upplevt att jag varit "bra" länge, mer än 1½ år, och jag klarar allt dagligt liv inklusive träning (löpning, styrketräning) och ridning.

Så igår trampade jag fel/snett vid en löprunda och "vrickade" knät, dvs det böjdes i den vinkel där korsbandet borde ta emot men av naturliga skäl inte gör det... Det kändes läskigt, men gjorde inte ont, och efter att ha gått några meter och känt efter kunde jag fortsätta och avsluta löprundan.

Idag känns knät stelt och lite ömt, men är fullt rörligt och gör inte direkt ont. Det syns ingen svullnad utanpå men det "känns" svullet, jag är liksom medveten om att det finns där och att allt inte är helt som vanligt.

Så frågan är hur jag hanterar knät nu...? Jag KAN göra allt jag brukar göra, inklusive springa. Bör jag göra det? Det som alla tyckte var viktigast när jag skadade knät "på riktigt" var att göra så mycket sjukgymnastik jag kunde, inte vila utan träna. Sjukgymnastik känns ju lite löjligt nu då jag har full rörlighet i knät, så vad säger buke-oraklet, skall jag träna som vanligt?
 
Alltså. Sjukgymnast är väl fullständigt lämpligt? Så att du inte förvärrar något JUST för att du springer omkring?
Speciellt eftersom du undrar om träning. Det kan en sjukgymnast hjälpa dig med betydligt bättre än någon här så att du får övningar anpassade just för dig.
 
Ja, ok, det förstår jag ju att om jag går till en sjukgymnast så får jag råd. Övningar har jag i massor sedan "förra gången", så jag var mer ute efter generella råd kring hantering av "lätt stukat knä med gammal skada".
 
Att jag redan fått svar gör dock inte att jag inte vill ha fler... :-) Funderar också (återigen) på det där med att operera korsband eller inte, och har förstått att det finns många olika åsikter om det, även bland läkare. Jag har ju känt mig trygg i förvissningen att jag INTE haft några stabilitetsproblem, men efter gårdagen vet jag inte riktigt...
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 460
Kropp & Själ För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :() Initialt, redan på akuten...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
28 040
Senast: GotAsecret
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 985
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp