Bukefalos 28 år!

Vrickning? Behövs en vetrinär?

susanne

Trådstartare
Pålle är lite lite varm, men haltar inte. Det är på insidan just ovanför/ovankanten av bakre kotan (ungefär mitt på insidan), ett mycket litet område, runt en sena känns det som. Första dagen var det lite svullet också men nu är det bara varmt. Värmen är knappt märkbar, och pålle reagerar inte för tryck där. Jag upptäckte värmen för ca en vecka sen, lindade benen och hade de på i två dagar, två dagar senare så red jag, kännde inget då. Nu efter det är värmen tillbaka (om den nu var borta). Pålle går i en hage där det är frusna hovspår (dvs tämligen ojämnt) vid grinden.
Ska jag sätta henne på boxvila? Gå promenader?
Villrådig...
 
om du har en plan hage(inte frusna djupa hovspår i )så låt pålle gå där några dagar.Eller boxvila med promenader.
Använd bandage på bägge benen gärna med linement under.
Har det inte blivit bättre om några dagar ta ut en veterinär.
 
Samma sak med min för två månader sedan. Hon har vilat sedan dess...

Hon är fortfarande inte bra. Varm och svullen vissa dagar, dock sällan mycket halt. Ju mer hon rär på sig desto mer svullen och varm. Nu behandlas hon med Finadyne för andra gången och det verkar inte bli bättre så det blir klinik. :(
 
Det är inte böjsenan. Gaffelbandet är jag inte säker på vart det sitter... Om man tittar rakt från sidan på benet så är det precis mitt på som det sitter, det är ingen stor sena utan en liten smal och kort sak, kanske det kan vara något mindre muskelfäste?
Är det verkligen bra att linda över liniment (har Radital)?
 
radital kan du spä ut med vatten ,,ta 50/50.Anatomiundervisning; :) Du har sken benet sen kommer ett jätte tunt ben som heter griffelbenet sen kommer gaffelbandet.djupaböjsenan och till sist ytliga böjsenan.Har du ingen i stallet som kan titta på hästen ?
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 336
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 435
Senast: bellala
·
Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Exit
·
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
10 740
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp