Bukefalos 28 år!

Vrid om kastanjen och hästen lyfter hoven...

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

HaRLeKIn

Vad tycker ni om det knepet??
En man i mitt stall visade mig det knepet på min häst igår.
Jag frågade honom om det inte gjorde ont på hästen och han sa att dett gör det nog.
I så fall får du inte göra det på min häst sa jag till honom. :mad: Jag vill att hon ska lyfta hovarna när jag ber om det inte för att jag vrider kastanjen och (om) det gör ont på henne. Vet ni om det gör ont på hästen? :confused:
Jag blev rätt sur på mannen i fråga, han har så mycket konstiga åsikter om alla andras hästar och hur man ska göra men sen har han samma "problem" med sina egna hästar.

Tacksam för svar.
 
Sv: Vrid om kastanjen och hästen lyfter hoven...

Jag har ingen aning.. men lyfte hästen på hoven när man vred om kastanjen då?
 
Sv: Vrid om kastanjen och hästen lyfter hoven...

jag brukar aldrig ta eller dra i benet vid lyftning. Blir bara dragkampt och en istadig häst. brukar säga "upp" och knacka lätt med hovkrats-handtaget mot skenbenet. gör inte ont, men de vill inte gärna noncha det heller. efter ett par gånger lyfter de direkt när man säger "upp".
 
Sv: Vrid om kastanjen och hästen lyfter hoven...

Ja de lyfter benet, men det är inte kanske att rekomendera annat än som sista alternativ, om inget annat fungerar.
Men inte behöver man vrida :eek: , det räcker med att klämma försiktigt.
 
Sv: Vrid om kastanjen och hästen lyfter hoven...

Jadå, hon lyfte benet. Men saken är att jag har inga problem med att lyfta hovarna på henne, jag stryker handen utmed benet och säger hov och då lyfter hon foten, när jag sedan går vidare till bakbenet lyfter hon det själv. Så personligen tänker jag inte göra "kastanj-knepet" utan fortsätta som jag gjort innan.
 
Sv: Vrid om kastanjen och hästen lyfter hoven...

HaRLeKIn skrev:
Jadå, hon lyfte benet. Men saken är att jag har inga problem med att lyfta hovarna på henne, jag stryker handen utmed benet och säger hov och då lyfter hon foten, när jag sedan går vidare till bakbenet lyfter hon det själv. Så personligen tänker jag inte göra "kastanj-knepet" utan fortsätta som jag gjort innan.

Jag använder mig av kastanje-knepet men jag behöver aldrig virida om hårt för att min häst ska lyfta hoven. Behöver bara trycka lite lätt och om hon inte lyfter du så tar jag i lite hårdare, då lyfter hon.
Jag tycker att det funkar lika bra som det gammla hederliga sättet, men det är enklare att få en häst som absolut inte vill lyfta om man trycker på kastajen. Då behöver det inte bli nån sotrs drakkamp som hästen vinner i vilke fall som helst.
 
Sv: Vrid om kastanjen och hästen lyfter hoven...

Vad jag tycker om det .
Hm . Ser det som att vara lat och sopa problem under mattan .

Varför inte lära hästen lyfta hoven istället :idea:
 
Sv: Vrid om kastanjen och hästen lyfter hoven...

Varför skulle man vara lat bara för att man använder sig av den metoden? Om man hittar ett sätt som funkar så är det ju dumt att fortsätta bråka med hästen på det andra sättet.
 
Sv: Vrid om kastanjen och hästen lyfter hoven...

HaRLeKIn skrev:
Vad tycker ni om det knepet??
En man i mitt stall visade mig det knepet på min häst igår.
Jag frågade honom om det inte gjorde ont på hästen och han sa att dett gör det nog.
I så fall får du inte göra det på min häst sa jag till honom. :mad: Jag vill att hon ska lyfta hovarna när jag ber om det inte för att jag vrider kastanjen och (om) det gör ont på henne. Vet ni om det gör ont på hästen? :confused:
Jag blev rätt sur på mannen i fråga, han har så mycket konstiga åsikter om alla andras hästar och hur man ska göra men sen har han samma "problem" med sina egna hästar.

Tacksam för svar.
Eftersom jag retar mig på kastanjerna och alltid karvar loss dem innan de blivit stora har jag inga kastanjer att vrida om på min häst. :D Jag kör den klassiska metoden. Dra med handen längs med benet o trycka lite med kroppen mot henne. Har aldrig varit några problem.
 
Sv: Vrid om kastanjen och hästen lyfter hoven...

Jag har i alla fall fått uppfattningen här att det inte gör ont på hästen o då är det väl ok att göra det. Tack för alla svar.
 
Sv: Vrid om kastanjen och hästen lyfter hoven...

Men varför i hela friden skulle han ge dig tips om det när du inte ens hade problem med det själv??

malu
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 950
Senast: Roheryn
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 639
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 589
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Pall till hög säng?
  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp