Vuxna hästar ger sig på föl??

Smokey

Trådstartare
Har ett varmblodssto 9 år och en d-ponny valack på 13 år, som trivs väldigt bra tillsammans. De har gått tillsammans i gemensam hage sen mars.

Fick hem ett hingstföl förra onsdagen. Problemet är att mina vuxna hästar verkar HATA honom??? Har provat att släppa ihop fölet med valacken, men han jagade fölet varv på varv i hagen och högg honom i stussen varje gång han fick tag i honom. Till slut sprängde fölet hagen i ren desperation. stoet verkar ännu mer aggressiv, hon gör utfall bara jag går med fölet utanför deras hage. Båda verkar vilja ha bort honom från "sitt" revir.

Är detta ett normalt beteende? Har aldrig haft ett föl förut, men trodde inte att det skulle vara så svårt att introducera ett föl till vuxna hästar. Vad kan jag göra för att underlätta för honom att få vara en del av flocken? eller är det helt kört?
 
Sv: Vuxna hästar ger sig på föl??

Varit med om det, ja.
Ett sto på 11 år som aldrig haft föl själv som jagade ut den lilla (sto) över ett trästaket. Sen introducerade jag dem ordentligt i boxar bredvid varann och till slut gick det bra. Senare blev märren en jättefin extramamma åt de andra i flocken.
En bekant har råkat ut för samma sak med en valack som gång efter annan jagade ut ett hingstföl från hagen. Samma sak där, hon fick ha dem jämte varann med "kontrollerad" kontakt ett par veckor. Sen gick det bra.

Vet inte varför de gör sådär en del. Båda dessa hade aldrig varit i kontakt med föl tidigare och inte gått i grupp. Antingen hade de gått ensamma tidigare eller med bara en annan häst. Något som brister i läsandet av fölet kanske?
 
Sv: Vuxna hästar ger sig på föl??

Inget ovanligt. Du får göra hage i hage som du släpper in unghästen i, låt vara så i några veckor. Näst bästa alternativet är hage bredvid.
Valacker kan vara mkt. elaka mot föl/unghästar. För min 8 månaders jag köpte tog det 3 veckor innan han kunde släppas ihop med mina valacker.
 
Sv: Vuxna hästar ger sig på föl??

Nu var min donna inte ett föl när hon kom utan hon var åring. Dock möttes även hon av "kalla handen" från de andra hästarna. Hon fick inte komma närmare än 50 meter och hon lärde sig att hålla sig i skymundan i en skogsdunge. Det tog 2 veckor innan hon var helt upptagen i gemenskapen, efter det var det inga problem alls. Framförallt var det syrrans sto som var "häxa" och valacken försökte gå emellan och lugna. När sen syrrans sto fick föl var det min donna som fick vara barnvakt ;)
 
Sv: Vuxna hästar ger sig på föl??

Har också varit med om detta. Min häst var visserligen inte föl utan åring (10 månader) när hon kom. De andra var så elaka mot henne att jag nästan gav upp om att kunna ha henne i denna flocken först. Endast en valack var snäll mot henne ( han som förut var hackkyckling). Hon höll sig undan så gott hon kunde och vi fick fodra henne och valacken i andra änden av hagen ett par veckor. Långsamt gick det bättre och bättre och efter cirka en månad var hon accepterad i flocken.
Förklaringen jag fick från kunnigt hästfolk i närheten var att i det vilda så är det helt onaturligt att en så ung häst kommer själv till en ny flock. Skulle det ha varit i naturen så skulle fölet ha haft mamma med sig när det kom. Kommer de med mamma går det bra, men hästarna tycks anse att en så ung häst som kommer ensam är en belastning för flocken och alltså inte välkommen. Är de lite äldre, säg 2 år, så går det också bättre och de är mer välkomna i flocken. Detta var förklaringen jag fick i alla fall när jag tyckte att de andra var helt fruktansvärt elaka mot min lilla tjej.
 
Sv: Vuxna hästar ger sig på föl??

Har hört flera fall där särskilt valacker är elaka mot föl/unghästar.
Tack och lov var mina underbara mot min åring när han kom. Var rädd för släppa in en hingståring till mina då jag sedan innan har en vuxen hingst och valack. Men de har älskat honom sedan första sekund :love:
 
Sv: Vuxna hästar ger sig på föl??

Förklaringen jag fick från kunnigt hästfolk i närheten var att i det vilda så är det helt onaturligt att en så ung häst kommer själv till en ny flock. Skulle det ha varit i naturen så skulle fölet ha haft mamma med sig när det kom. Kommer de med mamma går det bra, men hästarna tycks anse att en så ung häst som kommer ensam är en belastning för flocken och alltså inte välkommen. Är de lite äldre, säg 2 år, så går det också bättre och de är mer välkomna i flocken. Detta var förklaringen jag fick i alla fall när jag tyckte att de andra var helt fruktansvärt elaka mot min lilla tjej.

AHA! Blev först så förvånad när jag läste i tråden att särskilt valacker ofta är elaka mot föl. Min valack (som jag tyvärr tvingades avliva i somras) ÄLSKADE nämligen föl! Han blev alldeles till sig varje gång vi hade föl på gården. Och en gång när vi skulle tävla trodde jag att hans "fölfixering" verkligen skulle ställa till det för oss... När vi provred banan kvällen innan tävlingen blev det nämligen hela tiden tvärstopp i ena kurvan... Utanför banan gick där nämligen en hästflock med bl a ett föl. Som tur var hade de flyttat hästarna därifrån när det väl var tävlingsdags - annars hade vi definitivt blivit diskade i den kurvan!

MEN i alla dessa fall har det handlat om föl med sin mamma. Samt lite äldre unghästar (2-3 år) som han också var helt förtrollad av. Varje dag när vi passerade unghästhagen blev han också helt till sig. Hade han inte varit så rädd för eltråd hade han nog försökt krypa in genom staketet till dem!
 
Sv: Vuxna hästar ger sig på föl??

Har också varit med om detta. Min häst var visserligen inte föl utan åring (10 månader) när hon kom. De andra var så elaka mot henne att jag nästan gav upp om att kunna ha henne i denna flocken först. Endast en valack var snäll mot henne ( han som förut var hackkyckling). Hon höll sig undan så gott hon kunde och vi fick fodra henne och valacken i andra änden av hagen ett par veckor. Långsamt gick det bättre och bättre och efter cirka en månad var hon accepterad i flocken.
Förklaringen jag fick från kunnigt hästfolk i närheten var att i det vilda så är det helt onaturligt att en så ung häst kommer själv till en ny flock. Skulle det ha varit i naturen så skulle fölet ha haft mamma med sig när det kom. Kommer de med mamma går det bra, men hästarna tycks anse att en så ung häst som kommer ensam är en belastning för flocken och alltså inte välkommen. Är de lite äldre, säg 2 år, så går det också bättre och de är mer välkomna i flocken. Detta var förklaringen jag fick i alla fall när jag tyckte att de andra var helt fruktansvärt elaka mot min lilla tjej.


:idea: Låter ju helt logiskt! Tack för infon.:)
 
Sv: Vuxna hästar ger sig på föl??

AHA! Blev först så förvånad när jag läste i tråden att särskilt valacker ofta är elaka mot föl. Min valack (som jag tyvärr tvingades avliva i somras) ÄLSKADE nämligen föl! Han blev alldeles till sig varje gång vi hade föl på gården. Och en gång när vi skulle tävla trodde jag att hans "fölfixering" verkligen skulle ställa till det för oss... När vi provred banan kvällen innan tävlingen blev det nämligen hela tiden tvärstopp i ena kurvan... Utanför banan gick där nämligen en hästflock med bl a ett föl. Som tur var hade de flyttat hästarna därifrån när det väl var tävlingsdags - annars hade vi definitivt blivit diskade i den kurvan!

MEN i alla dessa fall har det handlat om föl med sin mamma. Samt lite äldre unghästar (2-3 år) som han också var helt förtrollad av. Varje dag när vi passerade unghästhagen blev han också helt till sig. Hade han inte varit så rädd för eltråd hade han nog försökt krypa in genom staketet till dem!
Mina val. har oxå älskat föl- tagit sig an dem som de vore deras egna.

Ston är annat när det inte är deras egna.
 
Sv: Vuxna hästar ger sig på föl??

Hur har fölet haft det innan han kom till dig? har han gått med andra hästar? har han enbart gått med mamma eller i en mindre flock kan det vara så att han har ett outvecklat "avväpnande beteende" .. han vet helt enkelt inte hur han ska göra för att visa att han "går undan".. utan springer helt enkelt bara iväg.

Min erfarenhet och faktiskt finns det en vetenskaplig grund som säger att; föl/unghästar bör gå i större flockar under uppväxten, och med kompisar i samma ålder.

Så kanske det kan vara ett alternativ för dig att skicka honom till en hingstflock? eller du kanske har möjlighet att ta inackorderingar?? då andra föl/unghästar som kan gå tillsammans med din hingst?
 
Sv: Vuxna hästar ger sig på föl??

Tack för svaren!
Inte hunnit in och läsa förrän nu.

Trodde faktiskt att flockdjur mer än gärna såg att de fick ännu en kamrat, speciellt som att mina har fri tillgång på foder och därmed inget att direkt konkurrera om. Problemet är att valacken verkligen jagar fölet.. Jag har inte vågat släppa ihop de alls igen, utan de får gå växelvis inne och ute.

Ska prova med enbart stoet imorgon, annars får det bli en hage till fölet, först bredvid de andras hage och sen inne i, tills de har vant sig.

Ev. skulle jag kunna fixa någon unghästflock till honom, leta lite annonser i så fall. Problemet är bara att han då lär bli ganska rejält ohanterad och han var redan "vildföl" när han kom. Men det kan man ta igen senare iof.. Han har gått i stor flock tidigare, ca 15 ston, nästan lika många föl och en hingst.
 
Sv: Vuxna hästar ger sig på föl??

Jag har ett föl i min flock, hon är född in i flocken, och accepterad som allas lilla bebis. Hon får t.o.m. dela hö med de sura kärringarna.

Men en dag tog jag ut alla stona ur flocken och lekte i paddocken. Paddocken ligger intill hagen så lillan stod utanför o tittade. När stona satte fart så sprang lillan med på utsidan i hagen och då började en av vallackerna följa henne. Jag trodde först han passade henne men det övergick rätt snart i regelrätt jakt och han trängde henne in mot staketet, in i ligghallarna o hon fattade ingenting! Han åkte genast ut givetvis för fölis säkerhet! Så numera lämnar jag aldrig fölis utan ston inne i hagen. Jag blev riktigt illa berörd av det, snälla goa vallacken som plötsligt blev ett monster? Skumt... Med stona i hagen är han värsta ängeln, men han är den enda som oftast inte låter henne dela hö-hög. Jag tar ju ut mamman för ridturer och de andra stona är så söta o passar noga på lillan!


Jag har köpt ett föl till, som skall flytta hit i mars( då 8mån). Jag har redan avtalat med uppfödaren att fölets mamma följer med ett par veckor och får sedan åka hem utan föl. Då har fölet haft tid att vänja sig med trygga mamma med sig. Jag kände rätt dåligt samvete över att slita upp en liten bebis ur sin värld o dimpa ner henne i ett nytt hem. Jag kommer börja med bara mitt föl och mamma som sällskap någon vecka och sedan slussa över häst för häst med ett par dagars mellanrum. Hela tiden med andra fölets mamma med. Hoppas att det skall gå bra.
 
Sv: Vuxna hästar ger sig på föl??

Jag tog hem ett 6 månaders föl förra helgen.
Började med att göra en liten hage till valacken och 2 åriga shettishingsten så fick fölet gå i hagen och kolla läget. På eftermiddagen släppte jag in valacken och han föste undan fölet ett par gånger men var inte elak.
de går på lösdrift så jag kunde inte ställa dom i var sin box.
Dagen efter släppte jag in shettisen och det gick bra.
Nu har de gått ihop i en vecka och visst är de stora pojkarna sträng mot fölet men de är inte elaka och fölet är inte livrädd för dom.
 
Sv: Vuxna hästar ger sig på föl??

har oxå hört att valacker är elakare än stona mot unghästar. jag fick en chock när jag släppte ihop mina hästar ( 1 valack som tror han är hingst och bestämmer i hagen, 1 gammalt sto som följer valacken som en svans, 1 gammalt sto som är mamma till mitt föl, 1 föl.)

märren och fölet hade alltid gått tillsammans i egen hage och gammel stoet och valacken tillsammans. sen släppte jag ihop dem. jag trodde att att gammelstoet skulle vara mammig mot fölet och valacken skulle jaga iväg men de blev tvärt om :) stoet ville inte dela med sig av sin kille! hon jagade mammasto och föl ifrån valacken och valacken tyckte INTE om att de blev bråk i hagen så han särade på dom. gammelsto blev naturligt sur för att inte valacken tog hennes parti men accepterade efter någon vecka de andra två.

fölet och valacken fattade tycke för varandra och blev bästa vänner.
han är som en storebror för henne. innan var han en tjurig valack som jämt la bak öronen och var allmänt tjurig, när han träffade fölet blev han mild och kärleksfull :) hon ändrade hela hans personlighet och han är mycket roligare att ha och göra med :P
 
Sv: Vuxna hästar ger sig på föl??

Jag har oxå upplevt att val kan ta det som en livsuppgift att skydda, fostra o leka med sin lille.
 
Sv: Vuxna hästar ger sig på föl??

Jag har oxå upplevt att val kan ta det som en livsuppgift att skydda, fostra o leka med sin lille.

Så var min också, men det gällde bara hans flock, kom det in ett nytt sto med föl så åkte dom ut:devil:. 2 gånger för säkerhets skull. :cool: De fick slussas in genom att stå i en hage i hagen så att dom sågs varje dag ett tag sen gick det bra.
 
Sv: Vuxna hästar ger sig på föl??

När jag flyttade min unghäst som då var 2 år gammal blev han 2 dagar på raket utjagad ur hagen. Detta var en hage med enbart valacker. Det gick inte alls på något sätt att hålla honom kvar i denna hage. Och då fanns det ändå jämngamla hästar där i. Jag hade inga val då stallet inte ville hjälpa mig att lösa detta så jag fick i all panik leta nytt stall då de inte fann en lösning. Han stod inne från morgon vid 8 fram till 13 då de andra gick in, men som tur var fanns det en tjej som alltid red sin häst vid lunch som släppte ut min och hennes snälla valack så de var ute 13-18 innan jag kom och tog in.

Jag flyttade honom sen efter 7 dagar till ett ställe där han skulle in bland 4 valacker. Där var de mer villiga att ta det lugnt och fixa detta. Han stod i boxen bredvid samma valack som han sedan fick gå tillsammans med i ca 14 dagar. Sen kom en till in och de fick gå ett tag ihop och tillsist dem två sista. Det gick jätte bra då han var en i gänget. Hästen han fick gå med först och lärde känna var också ledarhästen i hagen han skulle in. Vi var också jätte noga med att de inte gick i en hage där de här hästarna redan gått ihop i på ett tag (finns väldigt många tomma hagar som reserver).

Men så löste vi det! :D
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 155
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 531
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 098
Hästhantering Vi har en ponny, en valack på 18år. För ca. 1år sedan köpte vi honom och han går sedan dess i gemensam hage med tre ston och en valack...
Svar
5
· Visningar
1 795
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp