Bukefalos 28 år!

Waz iz daz?

Docka

Trådstartare
Upptäckte det här på min pålla idag:

wtf_165161540.jpg


Det är som ytliga hål, men ändå inte sår...
Hon är inte torr, så det borde inte vara sprickbildningar...
Kan det vara så enkelt som att hon trampar sig och att det är dags att börja använda boots?
 
Sv: Waz iz daz?

Ömmar hon när du trycker på dom här ställen? Verkar konstigt, har faktiskt aldrig sett något liknande.
Du kan inte ringa till en veterinär och fråga?
 
Sv: Waz iz daz?

Nej, hon verkar helt oberörd :crazy:
Det ser liksom ut som skrapsår, men ändå inte - huden är ju så tjock och gummi-aktig där...

Skulle kunna rådfråga vet, men ville höra med buke först då det inte är något akut :)
 
Sv: Waz iz daz?

Hade för länge sedan en häst med liknande skador, men han hade bara på innerballarna fram. De dök oftast upp under blötare perioder, tror att han skrapade i ballarna hela tiden men det blev inte märken när de var lite torrare. Men han hade aldrig ont av det (man kunde trycka rätt hårt på dem utan reaktion). Min häst smidde mycket och såren på ballarna försvann i takt med att smidningen skoddes bort.
 
Sv: Waz iz daz?

Sådär ser min häst också ut! Han ser ut så varje vår och till hösten. Jag brukar bara ta ljummet vatten och hålla det rent sen sätta boots i hagen, ingen aning om vad det är men det brukar försvinna fram till det börjar bli minusgrader. Kanske en form av mugg? Jag har inte brytt mig så mycket om vad det, då han inte har ont av det och dom andra hästarna inte har fått det. så ingen aning vad det kan vara :P
 
Sv: Waz iz daz?

Say what? Det har jag aldrig hört talas om? :confused:

När hästen slår ihop hovarna när den går. Alltså undersidan av framhoven slår i ovansidan av bakhoven på samma sida. Det låter rätt mycket. Vanligast i skritt men en del hästar smider även i trav, en del smider hela tiden och andra gör det bara ibland.

Sannolikheten att hästen skrapar i sig även högre upp på ballarna är större på en sådan häst.
 
Sv: Waz iz daz?

Min häst har ett sånt hål på ena frambenet. Dök upp i samband med allt regn som kommit den senaste veckan. Så länge han inte ömmar eller visar obehag låter jag det bero.
 
Sv: Waz iz daz?

Har pratat men en sprillans ny veterinär som menade att det inte skulle vara något patologiskt i alla fall, för de har inte tagit upp något liknande under hennes utbildning.
Hon hade dock en idé om att den forhornade huden luckrats upp pga den blöta marken och att sedan ridning på ex stubbåkrar skulle kunna leda till märkena. Kanske skulle det i så fall även gälla grusvägar...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 225
Senast: iNTOHiMO
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 644
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: MayGrace
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänker mycket, vilket är ett problem. Problem säger du, det är väl bara bra att tänka? Och du kanske har rätt, om det ur tanken föds...
Svar
13
· Visningar
1 117
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp