WE, trail och bruksridning

annan1

Trådstartare
(Lägger tråden här eftersom den gäller flera olika grenar, moderatorn får gärna flytta om jag gjort fel.)

Jag funderar på likheter och skillnader mellan grenarna working equitation, trail och bruksridning. Grovt förenklat nu, kan man säga att det är ungefär samma gren inom tre olika discipliner?

Jag har själv varit intresserad av trail i flera år och fick nyligen chansen att delta i en kurs. Det är jättekul och nyttigt för både mig och min häst, men eftersom jag är ny på western funderar jag på om det kanske är smartare av mig att försöka hitta tränare och träningskompisar inom WE eller bruksridning. Själva grejen, dvs. stort fokus på samspel mellan häst och ryttare för att klara av ett antal moment och hinder, är helt rätt tränings- och i framtiden kanske också tävlingsform för mig och min häst.

Men vad är likheterna och skillnaderna egentligen mellan dessa tre? Helt utan att känna mig eller oss som ekipage, vilken gren skulle DU rekommendera, och varför?
 
Sv: WE, trail och bruksridning

Jag rider mest western men också lite dressyr och en del islandhäst.
Under åren jag varit aktiv i westernridningen, har jag fastnat mest för trail som tävlingsgren, även om jag tränar och tävlar mer allsidigt.
Om man ska klara en svår trailbana, där avstånden är trånga, måste hästen vara stark och lyhörd och som du skriver måste samspelet vara bra.
Detsamma gäller ju WE där exempelvis galoppombyten finns med i flera hinder.
"lättast" är nog bruksridning, där jag inte sett att byten förekommer.
Jag har testat alla tre grenarna, tävling i Bruksridning och Trail, täning i WE.

Vilken gren som är enklast att hitta tränare till, beror nog på var man bor och vad som finns tillgänligt.
Här är det enklare att få tag i westerntränare än speciell tränare i WE eller Bruksridning.
WE tycker jag verkar kul som tävlingsgren eftersom det är tre moment som ska ridas i tävlingen: ett dressyrprogram och två hinderbanor varav den ena på tid och den andra "med stilpoäng". Men det finns ingen aktivitet inom WE här.
En kompis planerar att dra igång med träningar här i trakten och då tänkte jag hoppa på det också.
 
Sv: WE, trail och bruksridning

Trail i western går ju väldigt långsamt, det får ta tid. Stanna upp och gör varje moment på ett lugnt och säkert sätt. Även om alla gångarter är med så är det gemensamt att det ska vara lugnt.

Bruksridningen är ju också rätt lugnt, liknar trail men med annan utrustning. Kan väl egentligen närmast liknas vid Ranch Trail eller Nature Trail än vanlig trail.

WE som jag uppfattat det handlar om kontroll med mer tempo i trailmomentet. I westernridningen galopperas det inte i sidepass utan vi skrittar ;). En blandning av Reining och Trail mer, tänker jag...

Jag undviker att rekommendera nåt till någon jag inte känner. Finns träningsmöjligheter är väl det bästa att man själv åker runt och "känner sig för" vad som passar...
 
Sv: WE, trail och bruksridning

Utan att vara expert (har tävlat trail och provat WE) så tycker jag väl att skillnaderna är framförallt tempo och form;

Bruksridning: Lugnt tempo, inget krav på hästens form

Trail: Lugnt tempo, hästen ska gå i en låg, avslappnad westernform

WE: Lite kvickare tempo i teknik-delen, hästen ska gå i dressyrform. Mycket kvickare tempo i speed-delen!

Trec: Snabbt tempo mellan hindren, vid själva hindren så är det ibland så att snabbare gångart ger högre poäng.

Sedan är det ju fler delar i både WE (dressyr, teknik & speed) och Trec (orientering, gångartstest & hinderteknikbana). Och Trec rids ute i skog och mark, medan de andra rids på bana. Men själva hindren är ju ofta lika; gå över bro, öppna grind, olika mönster runt tunnor, bommar osv. I alla utom Trail ingår ett litet hopphinder, det brukar dock vara väldigt lågt. I Trec kan man välja att bara gå förbi om det är något hinder man inte tror att man fixar, man får då poängavdrag men blir inte utesluten.
 
Sv: WE, trail och bruksridning

I bruksridning så ingår ett hinder (på Max 70 cm har jag för mig). Så hinder ingår i fler grenar. Men det är oftast inte högre än 50 cm :)
 
Sv: WE, trail och bruksridning

Ja, det var ju det jag skrev;
"I alla utom Trail ingår ett litet hopphinder"
 
Sv: WE, trail och bruksridning

Tack för alla svar! Det är ungefär som jag tänkt. Men kan det verkligen stämma att det inte finns några krav på hästens form i bruksridningen?
 
Sv: WE, trail och bruksridning

jo jag tror nog att du i allmänt intryck i bruksridning får poäng vad gäller form / framåtbjudning /ryttarens sits eller liknande.

(borde letat rätt på papprena då vi ska tävla bruksridning på söndag igen. DM)

tycker annars fideli förklarade skillnanderna bra (jag har själv "bara" tävlat i bruksridning och WE. tränat trail, o varit sugen på trec).
När jag tävlade bruksridning (DM då med) så tror jag alla transportsträckor var trav eller galopp, till o med trav över pressenning så vill nog inte säga att det är lugnare än WE på lokal/lätt nivå (ld-lb sker mestadels i trav)
men lugnare på så vis att det inte är någon speed. (men idealtid!)

Är du öppen för alla tre tycker jag du ska träna/tävla det du har närmst o bäst tränare i. tror både många WE-tränare är vana att få westernekipage o har själv tränat för känd westernryttare i "klassisk utrustning och form".


en skillnad till är ju att i WE får du o teknikdelen poäng som bedöms dels för utförandet, förtroende o form o du ska ha så höga poäng som möjligt.
i bruksridningen får du straff, bl.a. om du river ner bollar från konerna (o att trava i tight slalom där konernas topp är bara 50cm brett mellan (= tightare längst ner) utan att riva bollar är inte så lätt... (sen kan man ju göra som min häst o hoppa över de två konerna... och teoretiskt sätt funkar dte ju för vi fick mindre straff än då han gick mellan, då rev vi mer.)
 
Sv: WE, trail och bruksridning

Rättar migsjälv. Gångarter är det som bedöms på hästen i brulsridning och inte form. Men skulle hästen slängtrava med huvudet högt o mulen ovanför öronen gapande från bettet så får man nog straff på gångarter, o ryttarens inverkan/hjälper. Men tror inte den behöver gå i form för att få noll straff på allmänna.
 

Liknande trådar

Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
3 571
Senast: Cam
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 234
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 430
Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 393
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp