Bukefalos 28 år!

Weekend i Norrland

Ems

Trådstartare
Sitter och tittar efter en Sverige-weekend i höst och hade gärna åkt norröver men känner att jag inte har så bra koll så passar på att fråga här efter tips.

Tänker mig kanske något bättre boende med bra mat och dryck men samtidigt med möjlighet att se och göra något, vanlig slotts-weekend känns inte så intressant.

Fjället lockar och tittade lite på Abisko (Mountain Lodge) men fick uppfattningen att det inte finns så mycket att göra där om hösten? Utgår från Stockholm så skulle inte vara ett minus om jag hittade något lite närmare heller.

Blev inspirerad av Sågverket i Rö men vill gärna ha eget badrum till rummet, kanske någon som känner till något liknande?
 
Sv: Weekend i Norrland

Vad vill du kunna göra då, förutom att boendet ska ha viss standard? Och när i höst pratar vi om? Åtminstone i Västerbottensfjällen är det väldigt vackert i september men sedan är ju fjällvädret rätt växlande, som alltid. Korta fjällvandringar finns ofta och beroende på säsong och ställe kan man få se en del samiska aktiviteter men du har nog rätt i att de flesta "aktiviteter" är igång snarare under semestertid i Norrland, höstarna är vackra och så men det händer kanske inte så mycket mer än att svamp och bär mognar i skogen... Det här stället pratar en del av mina kolleger mycket om:

www.tjarn.se

Det är tydligen väldigt speciellt, bl a finns det ingen ström så det kanske inte är alls vad du tänkt dig och jag vet inte om de bara gör konferenser men det ser ut i broschyrsamlingen som om de har lite andra aktiviteter också.
 
Sv: Weekend i Norrland

Storforsen, kanske? Tar väl 1,5-2 timmar från flygplatsen i Luleå (hyra bil är nog smidigast). Norrbotten är bedövande vackert på hösten. :)
 
Sv: Weekend i Norrland

Abisko erbjuder mest vandring och fiske på hösten. Finns även golf i Björkliden och i slutet av augusti går BAMM (Björkliden Arctic Mountain Marathon). Drygt 1-1½h med buss/tåg så kommer ni till Kiruna och Jukkasjärvi. Logen är förövrigt verkligen ett mysigt ställe med fantastisk god mat.

Finns rätt många fina dagsturer man kan göra till fots. Ena dagen kan ni ta er upp till Lapporten, dag två Rissajaure (tåg till Vassijarue först). Fiske en annan dag och kanske en sväng in till Kiruna och kolla in besöksgruvan och Jukkasjärvi? Alternativt ta tåget till Narvik?

Edit:
Kolla även in Björklidens hemsida så hittar ni en hel del aktiviteter där som dom anordnar. Buss och tåg går som sagt mellan Abisko och Björkliden, men även Björkliden erbjuder boende.
 
Senast ändrad:
Sv: Weekend i Norrland

Åh vilka bra svar! och vad sugen jag blir på att åka! Tack alla!

Tjarn verkar väldigt häftigt men som jag förstod det på hemsidan tar de bara emot större grupper.

Storforsen också fantastiskt, ska fundera en sväng och försöka hitta aktiviteter i närheten. Faller dock också lite på avståndet, om man åker bara över helgen blir det inte så mycket tid kvar till själva stället.

Lillkumpula, vad kul att Mountain Lodgen är lika bra som det verkar på hemsidan. Ett alternativ är ju faktiskt att åka dit i september och vandra lite. Avståndet avskräcker dock även här samt att jag hellre åkt lite senare på året. Kiruna-gruvan har jag varit i (och rekommenderar till alla) men Narvik var en ny tanke, ska googla lite på det.
 
Sv: Weekend i Norrland

Narvik är fantastiskt fint. Jag har själv tänkt hyra en stuga i finska fjällvärlden och gå ett par dagsturer där. Mycket närmare eftersom jag bor i Tornedalen. Men Norge är också lockande!
 

Liknande trådar

Fritid Min sambo fyller jämnt och jag skulle vilja ta med honom på en weekend någonstans i vårt avlånga land. Jag tänker mig september, och jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 655
Senast: Voeux
·
Äldre Jag har de senaste tre åren firat nyår i Rom. Bestämde dock redan förra nyårsafton (som var vansinnigt trevlig) att det i alla fall...
Svar
4
· Visningar
1 063
Senast: Sjalen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp