Bukefalos 28 år!

Wellpapp strö

Limelight

Trådstartare
Någon mera än jag som testat det nya strö som kommit ut på marknaden?.
Wellpapp strö. Helt suveränt tycker jag. Blir så fräscht och torrt i hela boxen.
Mycket bättre än spån, blir en helt annan uppsugningsförmåga enligt mig.
Om det är någon mera som testat det, vad har ni för tycke? :).
Enda nackdelen är att det är dyrt tyvärr :(.
 
Sv: Wellpapp strö

Det är buntar med 10kg i varje. Ganska små jämfört med spånen tex. Går åt ca 5-6st för att strö upp i en box, men är världens bästa uppsugningsförmåga enligt mig, pisset blir bara till en liten liten kaka som man tar ut. Även till min stora ardenner som pissar massor blir det till en mindre kaka.
Kostar 49kr/ bunt.
Stort plus är också att det tar bort lukten nästan helt, dock så dammar den lika "mycket" som spån fast det står att den inte gör det..
 
Sv: Wellpapp strö

Det är buntar med 10kg i varje. Ganska små jämfört med spånen tex. Går åt ca 5-6st för att strö upp i en box, men är världens bästa uppsugningsförmåga enligt mig, pisset blir bara till en liten liten kaka som man tar ut. Även till min stora ardenner som pissar massor blir det till en mindre kaka.
Kostar 49kr/ bunt.
Stort plus är också att det tar bort lukten nästan helt, dock så dammar den lika "mycket" som spån fast det står att den inte gör det..

Hur många balar går det sen åt i månaden ungefär? Låter ju väldigt smidigt.
 
Sv: Wellpapp strö

OK jag vill veta vem som tillverkar detta, finns det ett telephone nummer pa paketet eller namn eller dylikt? och om du inte kan posta har kanske sanda mig en privat pm. tack...

Pa min foderbutik ar span 74 sek for 0.6 kubik men har ingen aning om hur mkt det vager forstas. Jag skall ringa mondag och fa reda pa sa det kan jamforas.

Hur stora ar bitarna i den har wellpapp "stro"? Kan man anvanda en vanlig plastgaffel eller maste annat anvandas? Min fjordhast kan dranka ett stall overnatt. Sa det vore ju ett alternativ till span.

Jag har ocksa hort om folk som anvander pellets (sana som man anvander till att varma hus) i sina stall. Det suger up jattebra men ar dammigt. Jag provade det och nar man har lagt in det, maste man blota allt sa det blir span liksom. Men valdigt enkelt att anvanda, speciellt om man har cementgolv inne i stallet och kisset bara "star dar". Ingen risk for halka. Dock pellets ar valdigt dyrt i for hallande till span. (raspan inte cutter)

Detta kunde kanske vara ett bra alternativ och ha extra om man skulle fa slut pa spanen..

tala garna om mer..


kat
 
Sv: Wellpapp strö

Hur många balar går det sen åt i månaden ungefär? Låter ju väldigt smidigt.

Jag har faktiskt inte enbart använt detta, utan blandar ut det lite grand med halm mest för att hästen ska ha något att pilla med.
Jag skulle kunna tippa på att det går åt ca 1-3st i månaden beroende på hur hästen är i boxen. Bajsar och pissar den överallt så blir det nog flera balar i månaden för då tvingas man ta ut så mkt onödigt eller hur jag ska säga :).
 
Sv: Wellpapp strö

Detta företag tillverkar wellpapp strö: http://www.laxabruk.se/produkter_stro_1.php .

Bitarna i ströet är en aning större än spån, men jag använder spångrepen när jag mockar i det. Den vanliga grepen går inte att använda för det är för smått för det.

Jaså, det där med pelletsen har jag aldrig hört, inget jag skulle testa eftersom det är dyrt som du sa :). Men kan tänka mig att det är bra uppsugningsförmåga. Vet folk som river sönder vanligt tidningspapper också som säger att det är bra, har jag aldrig testat.

Jag kommer fortsätta använda detta wellpapp ströet iallfall och blanda ut det lite grand med halm så hästen får något att pilla med under natten :).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 428
Senast: warg
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 292
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 356
Senast: Ridinglady
·
Däggdjur Har haft Easy Strö halmströ i kaninburarna i flera år och varit jättenöjd! Blivit bra "stuns" i bädden, mycket lite damm och bra...
Svar
13
· Visningar
1 939
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp