Bukefalos 28 år!

Welsh corgi cardigan

a-s

Trådstartare
Ni som har en corgi får gärna dela med er av eran erfarenhet av rasen då jag ev ska bli corgiägare och vill veta allt om dom! :)
 
Sv: Welsh corgi cardigan

De enda dåliga egenskaperna jag har sett hos min corgi såhär långt är nafsandet, skällandet och klättrandet : ) Det är väldigt svårt att hålla munnen stängd, och ju gladare och mer uppspelt han blir, ju mer häftapparat blir han. Corgidile ; ) Mycket mycket tuggande på allt och alla. Skällandet är inte så farligt, han har ett lågt morrande gläfs som han använder för att markera när någon är på 'hans revir', exempelvis i trapphuset eller när vi möter någon nära huset. Annars är han ganska pratglad, mycket pip och skumma ljud som jag aldrig hört hos andra hundraser : D Klättrandet vet jag inte om det är hans sak, något från familjen eller allmän corgi-sak, men man kan hitta hundkräket på alla möbler, inklusive köksbord :crazy:

Det är smarta hundar och lär sig snabbt, både bra och dåliga saker : ) min corgi är 7-8 månader nu men kunde sitt, ligg och inkallning efter 1 månad. Nu sätter han sig innan jag ens hunnit säga åt honom : D Han är oerhört följsam, även om han sover och jag går in i ett annat rum så ska han med. Väldigt tacksamt att koppelträna och att ha honom lös eftersom han aldrig går iväg på egna äventyr utan trivs bäst inärheten.
Funkar jättebra ihop med barn, hundar och katter. Ju mer varelser, desto lyckligare är han : ) för då har han sin egna 'flock' att ta hand om, och det trivs han med! Går man iväg kommer han och hämtar tillbaka en, nafsar hälsenan och drar i skorna tills man gör som han säger :crazy: Lite vallningsegenskaper finns ju i rasen.

Tycker han är väldigt allsidig, han bör hem saker från affärn, lätt att lära trick, duktig på spår, lite vakt och är alltid taggad på allt ; ) Stabil och följsam, mycket humor och uppfinningsrikedom, gör allting med en corgi-tvist, vaken och alert, stor knähund : D Aldrig ångrat en minut ihop med honom :)

095.jpg
 
Sv: Welsh corgi cardigan

Oj, vilken gammal tråd! Jag testar att putta upp den och ser om det händer något. Finns det fler än jag som har en corgi som är med i stallet? Hur funkar era corgier ihop med hästar?
 
Sv: Welsh corgi cardigan

Jag har med min corgi i stallet. fungerar utmärkt. Inget vall mot hästarna och flyr hellre fältet när det kommer en häst. Någon han lärt sig en sen rädd liten valp ;) Ligger i boxen och chillar medan hästen borstas. Följer med när jag rider lugna turer och då kan han på sin höjd ligga bakom hästen. :)
 
Sv: Welsh corgi cardigan

Kul! Min cardigan, som blir ett i mars, var lite närgången mot hästarna i början men håller sig nu på behörigt avstånd (ledarstoet visade med all önskvärd tydlighet att hon inte uppskattade nyfikna kortbeningar i närheten av sin flock).

Går bra att ha honom lös runt min häst, men han brukar få stanna i bilen när jag rider. Vore kul att hitta någon riktigt lugn skogsväg där han kunde få hänga med, han älskar det.
 
Sv: Welsh corgi cardigan

Jag har alltid velat ha en corgi, fast en pembroke. Hur är det med ryggen på dom, vissa har ju lite lång?
 
Sv: Welsh corgi cardigan

Jaaaaa! Västgötaspets är det bästa valet jag gjort i hundväg!
Men nu ska jag inte kapa tråden med att göra reklam för en annan ras:D
 
Sv: Welsh corgi cardigan

Och jag är mer än nöjd med min lilla kofta. :) Fatta att ha en hund som ler mot en! Älskar corgileendet! Men västgötaspetsarna verkar trevliga de också.
 
Sv: Welsh corgi cardigan

De är precis som Ilione beskrev sin Corgi här ovan.
Livliga, följsamma, alerta och mycket intelligenta, har aldrig haft en hund som kan och vill lära sig så fort!
Det ska vara en mycket hållbar och tålig ras med hög medellivslängd och inga genetiska fel.
De är skalldrivande vallhundar och har därmed nära till skall men de är absolut inte omöjliga så sånt går att träna. Min Västgötaspets är med mig på jobbet hela dagen och när vi kommer hem på kvällen följer han med ut på ridtur i skog och mark och till natten somnar han i min säng.
En fantastisk, behändig liten livskamrat som alltid ser allt från den poistiva sidan och tar livet med en klackspark.
 
Sv: Welsh corgi cardigan

Nu är ju min bara 1 1/5 år men jag upplever inte att han nån överdriven jakt i sig, det var lite därför jag valde just en vallande ras, eftersom jag vill kunna ha honom med i skog och mark utan att han försvinner på nåt spår och dyker upp igen nästa vecka. Han kan fara iväg en bit men kommer alltid när man kallar in honom.
Jag kan också uppleva att han är mer fokuserad när han har ett gäng hästar med på turen att hålla reda på.
 
Sv: Welsh corgi cardigan

Låter trevlgt, jag är inte sugen på massa jaktlust igen. I och för sig är vovve säker idag, men det tog mig 8 år... Säger kanske mer om min skills inom hundtränng än hunden:D
 
Sv: Welsh corgi cardigan

Jag har heller inga skills:D Det blir som det blir ibland. Jag släpar mig iväg på valpkurs och gör det man ska. Sen kommer vardagslydnaden i själva umgänget med hunden. Har funkat bra på mina vovvar hittills och min lilla västgöte verkar snappa upp minsta lilla, både bra och ibland kanske lite mindre bra saker:angel:
Men kul har vi!
 
Sv: Welsh corgi cardigan

Hur viltintresserade är de?

Min är inte särskillt intresserad alls, han är iof bara 9månader. Är frälst! Blir en till corgi till sommaren. Dock är jag noga med höft/armbågsröntgen, ögonlysning och test för DM. På pembroke ska man även kolla att föräldrarna är testade mot vWD. :)
 
Sv: Welsh corgi cardigan

Min är inte särskillt intresserad alls, han är iof bara 9månader. Är frälst! Blir en till corgi till sommaren. Dock är jag noga med höft/armbågsröntgen, ögonlysning och test för DM. På pembroke ska man även kolla att föräldrarna är testade mot vWD. :)

Pembroke testas inte för vWd efter att SKK/DNA grupp hade gjort en stor utredning som kallades vWd-projektet på pembroke och kommit fram till att det var onödigt att testa.
Vill du veta mer så gå in och läs RAS för pembroke. Hela projektet och vad de kom fram till står på s 18 och framåt.
 
Sv: Welsh corgi cardigan

nä, men finns inga krav på höfter heller osv. Jag vill ha dom testade för det, simple as that =) Tycker inte man ska avla på hundar som är infekterade av det. osv.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 389
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Är det någon som har koll på västgötaspets och kan tipsa lite om vad man ska kolla efter/se upp för när man väljer uppfödare/valp? Om...
Svar
8
· Visningar
785
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 202
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Skulle vilja veta om någon av er har eran hund utomhus i hundgård året om? Var intresserad av polarhund, men hört de ska vara svåra att...
2
Svar
23
· Visningar
2 654
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp