Bukefalos 28 år!

Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Jag tycker att du har många bra och vettiga åsikter men av mig uppfattas dina inlägg som lite arroganta vilket jag reagerade på. Om du har en åsikt så får du ju också respektera min eller hur?

Om du läser mina tidigare inlägg så ser du vad jag menar med "spöhanteringen". Jag säger ju inte någonstans att det löser ett ledarskapsproblem. I vilket fall så verkar du mycket duktig på hingstar vilket inte jag är. Jag talar enbart efter de fall som jag har sett på tävling där jag själv blivit utskälld flera gånger för att mitt sto brunstar.

Vad ska jag göra? Hon brunstar ju så fort hon ser en hingst:d
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Självklart får du ha en åsikt... och den respekteras...

Det jag vill komma fram till är att man allt för ofta ursäktar hingstars beteende med att de är just hingstar... och därför inte hanterar och skolar dem korrekt... i grund och botten handlar det oftast om okunskap hos den som hanterar hingsten...

Hingstar klarar av att utföra det arbete jag vill att den skall göra precis som vilken häst som helst... Den är ingen vandrande porrmaskin som absolut måste sätta på första bästa sto som kommer innom räckhåll.
När jag hanterar och arbetar mina hästar så kräver jag att de är koncentrerade på mig och på sin uppgift.
De skall inte gå och plira på vad hästarna runt omkring har försig...

Jag har hanterat många hingstar... speciellt när jag jobbade innom travet... Upplevde aldrig att det var några problem att få dem att koncentrera sig... Som mest hanterade jag fyra hingstar varje dag.
Klara tydliga regler under hanteringen.. och inga hingsfasoner accepterades när de hanterades.
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Kan tillägga att jag de senaste åren bara har haft ett antal ston här... Jag har inte heller haft några problem under brunster...
Kräver lydnad och koncentration av mina ston när de brunstar precis som jag gör när de inte brunstar...
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Att hästen är mycket hanterad behöver inte vara någon garanti för att den är lydig... På din beskrivning ovan låter det inte som om hingsten ifråga var speciellt lydig. Inte heller respekterade han mannen ifråga som körde. Hade den respekten funnits så hade situationen aldrig uppstått. Istället urstäktas beteendet med att hästen är överpigg... och/eller den stänger av.... Skitsnack... den är inte korrekt skolad och hanterad....


Du kan inte säga som du säger att"...då hade situationen aldrig uppstått"....att hantera hingst kräver som du säger en bra uppfostran och ett tydligt ledarskap...vad man dock alltid måste tänka på i hanteringen av hingstar är att dom kan vara oberäkneliga och de kan även uppträda på ett sätt dom inte brukar under vissa förhållanden. Jag har pli och uppfostran på mina hingstar, dom vet att människan är ledare. Men en hingst är en hingst och man skall ha respekt för det, annars är man dum.
Det fanns en hingst som var tävlad på elitnivå under många år, hade betäckt hundratals ston, väluppfostrad i alla situationer samt hade umgåtts med andra hästar, människor och barn. En dag tog driften överhanden när han fick upp ett barn (10 år) på ryggen och hingsten slängde av ryttaren och attackerade barnet med hugg!! I efterhand var den enda slutsatsen ägaren kunde dra var att hingsten hade fått en ny konkurrent i stallet som även han fick betäcka ston som egentligen hörde till den attackerande híngsten....
Så du kan inte säga som du gör, det bevisar bara din okunskap, inte din kunskap som du så gärna vill framhäva...
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

konstigt nog hade hingsten inte gjort sådär förut, utan inte kollat äns åt stons håll, kanske det stoet var speciellt?
Mkt hanterad är för mig = mkt lydig
hästar kan visst "stänga av", tex en häst med riktig panik är INTE kontaktbar.

för inte så länge sedan läste jag i en tidning där det var en travhäst (eller var det gallopör? aja) som hade varit jättesnäll jämt, men när ägaren tagit på en annan hingst som inte hörde till "gården" så..
han skulle helt enkelt ta in hästen från hagen, aldrig haft problem innan. sedan stog det i tidningen att hästens ögon "tände till". hästen attakerade karln och hugg/sparkade på honom när han låg på marken tills det var någon som kom och distraherade hästen. sedan var hästen på ett nafs lika lugn som den alltid varit.
ägaren överlevde men hade skador på inre organ och massor av benbrott och sår.. tror de kastrerade hingsten efter det, kommer ej ihåg. var bilder mm i typ hästfocus eller någon liknande tidning.

och på travet har man viss utrustning som begränsar både hästens syn och hörsel = gör att den koncentrarar sig bättre. har även ridit på en travarhingst, som var jättesnäll bland ston, så min uppfattning är att travare är mer skötsamma, men att stoppa en travarhingst och en nordsvens brukshäst är inte att jämföra..

och att ston inte ändrar sitt beteende under brunst... vad har du haft för ston då? jag har träffat massor av travarston (och andra) som blivit riktiga bitchar pga alla hormoner.
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Om du är "tränare" vilket jag tror att jag har sett dig påstå så föreslår jag att du skaffar dig en annan karriär...:banana:

Om du någonstans sett mig påstå att jag är tränare så var du endera under inflytande av kemiska substanser den dagen, alternativt såg i syne.

Det du däremot sett mig skriva är att jag tar mig an 'hästar med problem' ibland. Vilket är en helt annan sak.

Mitt yrke har ingenting med hästar att göra, även om det finns ganska många likhetstecken med hästuppfostran i vissa delar av det :devil: Konseskvens, klara tydliga uppgifter, beteendekonsekvens samt positiv förstärkning fungerar lika bra på häster som på folk ;)

Och om du anser för att jag har en annan åsikt vad som är rätt väg att nå målet än dig, och därför anser att jag borde pyssla med annat än hästar, så säger det mer om dig. T ex att du är ganska insnöad och anser att det finns bara en rätt väg (den du förespråkar).. Vidga vyerna lite?
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Det du däremot sett mig skriva är att jag tar mig an 'hästar med problem' ibland. Vilket är en helt annan sak.

???????Vad betyder det du skriver, skulle vilja ha en utförlig beskrivning av exakt vad du menar med det???????
Om man tar sig an hästar med problem då anser man sig vara oerhört erfaren och kunnig...och om man tar emot problemhästar vad anser man sig vara då?? Vad kallar man sig???
Tar man emot problemhästar då tror man att man är tränare, inget annat.....!
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Jag tar emot 'hästar med problem' ibland, och en av svårigheterna är att jag kan skicka hem det mest välartade lilla djur, men beror problemen som uppstått på brister i hanteringen av matte/husse så kommer det efter X tid vara exakt samma problem igen. Så det gäller att 'träna om' matte/husse också, så det blir en permanent förändring. Då slipper jag också att hästen kommer tillbaka med allt jobb ogjort.

Tar emot eller tar dig an? Skillnad?

/PDöben
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Om du någonstans sett mig påstå att jag är tränare så var du endera under inflytande av kemiska substanser den dagen, alternativt såg i syne.

Det du däremot sett mig skriva är att jag tar mig an 'hästar med problem' ibland. Vilket är en helt annan sak.

Vidga vyerna lite?

Ja hur var det nu?? :confused:
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Att en häst kan spåra ur är inte enbart ett hingstproblem. Jag tror jag förstår hur syrran resonerar här och jag är böjd att hålla med i stort. Här i skandinavien är vi rätt snabba med att ursäkta ett beteende just med att "det är en hingst, dom gör så här" istället för att se till att den inte gör så. Sen kan det bli obalans. smärtsituationer m.m. som gör att hästen "stänger av" men det är inte ett hingstproblem som jag ser det, har ju även sett ston spåra ur med otäcka skador som följd.

:cool:
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Att en häst kan spåra ur är inte enbart ett hingstproblem. Jag tror jag förstår hur syrran resonerar här och jag är böjd att hålla med i stort. Här i skandinavien är vi rätt snabba med att ursäkta ett beteende just med att "det är en hingst, dom gör så här" istället för att se till att den inte gör så. Sen kan det bli obalans. smärtsituationer m.m. som gör att hästen "stänger av" men det är inte ett hingstproblem som jag ser det, har ju även sett ston spåra ur med otäcka skador som följd.

:cool:

Jag menade inte att ursäkta något, enligt mitt sätt och se det MÅSTE man ha disciplin och uppfostran på sin hingst....men man måste ha i tanken att hingstar har en annan drift i sitt huvud...även om man har honom väluppfostrad...Jag pratar heller inte om smärttillstånd o dyl som kan få vilken häst som helst att snetända...Jag pratar om en hingsts instinkt som ligger bra så mycket djupare än en uppfostran...och att man ska ha detta i huvudet för att tillsammans med god uppfostran kunna undvika olyckor!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Kul att du e tillbaks, du låter alltid så klok och så små ler jag alltid för du uttrycker dig så kul när du e förbannad. Hoppas allt är lite bättre nu FYY Fasen vilket väder de är.;)

Oh, tack ^^ Haha, mjo, jag har väl ett småroligt sätt att uttrycka mig på.. >.<
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

*KL* Ang det där med hingstdiciplin..

Jag har lett hingst förbi främmande ston utan problem, på tävling, hemma på gården osv.

Kan vi kanske enas om att det krävs mer/tydligare disciplin på hingstar än ston/valacker?

Jag tror inte ett skvatt på spö, faktiskt, men det är baserat på att jag träffat betydligt fler trevliga hingstar som varit uppfostrade utan spö än de som alltid haft spöet i sin närhet. Kommunikation och ledarskap behöver inte baseras på en pinne med snärt i.

Men spön på hingstar eller ej hör faktiskt inte hemma på den här tråden, skapa en ny förslagsvis?

Puss å kram ;)
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Tar emot eller tar dig an? Skillnad?

/PDöben

Ingen alls så. Men det är en VÄLDIGT stor skillnad på att ibland ta emot/ta sig an hästar med problem (eller för den delen ponnyer för inridningen vilket också händer) för sitt eget höga nöjes skull, utan att tjäna på det ekonomiskt och utan att aktivt 'leta kunder' och att ha det som yrke eller ens vara/kallas 'tränare'.

Precis som jag skrev, har hon sett mig uttrycka mig ens i närheten av att 'vara tränare' och/eller att det på minsta vis är/är menat att vara min 'karriär' så såg hon i syne.

Däremot tar jag emot/tar mig an hästar med ojämna mellanrum. Men inte någonstans som karriär, profession, yrke eller för att få/ha en inkomst. Det är en hobby jag har för mitt eget höga nöjes skull bara. Precis som jag inte är rallyförare bara för att jag kör rallybil ibland t ex.
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Vad är det du inte förstår? Skillnaden på hobby och yrke, eller något annat?

Nej anser man sig vara så kunnig som du gör=TRÄNARE oavsett om du tar betalt eller gör det för ditt höga nöjes skull???
Verkar oerhört komplicerat det här...
Kan du inte pm a alla som letar hjälp här, vilket skulle inte vilja anlita en tränare gratis...oops förlåt, nån som löser problem menar jag:banana:
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

*KL* Ang det där med hingstdiciplin..

Jag har lett hingst förbi främmande ston utan problem, på tävling, hemma på gården osv.

Kan vi kanske enas om att det krävs mer/tydligare disciplin på hingstar än ston/valacker?

Jag tror inte ett skvatt på spö, faktiskt, men det är baserat på att jag träffat betydligt fler trevliga hingstar som varit uppfostrade utan spö än de som alltid haft spöet i sin närhet. Kommunikation och ledarskap behöver inte baseras på en pinne med snärt i.

Men spön på hingstar eller ej hör faktiskt inte hemma på den här tråden, skapa en ny förslagsvis?

Puss å kram ;)

Jag blir alltid lika glad av dina inlägg!!! Du är en stjärna bland alla...:love:
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Nej anser man sig vara så kunnig som du gör=TRÄNARE oavsett om du tar betalt eller gör det för ditt höga nöjes skull???
Verkar oerhört komplicerat det här...
Kan du inte pm a alla som letar hjälp här, vilket skulle inte vilja anlita en tränare gratis...oops förlåt, nån som löser problem menar jag:banana:

Har du lust att utveckla vad du menar med 'anser sig vara så kunnig som du gör'?

Jag söker aldrig hästar, jag annonserar inte och letar på intet vis aktivt. Jag har liksom inte för avsikt att det ska vara något 'stadigvarande' jag pysslar med, eller i någon störr skala. Så nej jag har inte för avsikt att PM.a någon som söker hjälp och erbjuda dem att skicka hit hästen.

Utan de hästar som kommer hit gör det för att ägaren själv tar initiativ till att de kommer hit. Som hästägaren som ringde ikväll, och som jag red in ett ungsto åt 2005, och som nu undrade om jag hade lust och möjlighet att rida in ett annat ungsto åt henne i sommar. Dvs som själv anser att hon vill att jag gör det, och själv tar upp frågan.
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Har du lust att utveckla vad du menar med 'anser sig vara så kunnig som du gör'?

Jag söker aldrig hästar, jag annonserar inte och letar på intet vis aktivt. Jag har liksom inte för avsikt att det ska vara något 'stadigvarande' jag pysslar med, eller i någon störr skala. Så nej jag har inte för avsikt att PM.a någon som söker hjälp och erbjuda dem att skicka hit hästen.

Utan de hästar som kommer hit gör det för att ägaren själv tar initiativ till att de kommer hit. Som hästägaren som ringde ikväll, och som jag red in ett ungsto åt 2005, och som nu undrade om jag hade lust och möjlighet att rida in ett annat ungsto åt henne i sommar. Dvs som själv anser att hon vill att jag gör det, och själv tar upp frågan.

Rekommendera en erfaren och utbildad tränare istället till dom som "söker upp dig" för att få hjälp, då bidrar du till något bra och slipper bekymra dig för att bli kallad tränare "bara för att" du tar emot problemhästar och hästar för inridning:banana:
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Har du lust att utveckla vad du menar med 'anser sig vara så kunnig som du gör'?

Jag söker aldrig hästar, jag annonserar inte och letar på intet vis aktivt. Jag har liksom inte för avsikt att det ska vara något 'stadigvarande' jag pysslar med, eller i någon störr skala. Så nej jag har inte för avsikt att PM.a någon som söker hjälp och erbjuda dem att skicka hit hästen.

Utan de hästar som kommer hit gör det för att ägaren själv tar initiativ till att de kommer hit. Som hästägaren som ringde ikväll, och som jag red in ett ungsto åt 2005, och som nu undrade om jag hade lust och möjlighet att rida in ett annat ungsto åt henne i sommar. Dvs som själv anser att hon vill att jag gör det, och själv tar upp frågan.

Bara en fråga, om du kan ge ett kort svar:
Vad kallar du dig???
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp