What the deuce håller han på med?

Singoalla

Trådstartare
Min äldsta katt har börjat med ett väldigt underligt och störande beteende. Han är en 2 årig sphynx, avelshane är tanken som inte fått någon kull ännu. Vi har honom på foder och fick hem honom i mars. Han har alltid varit väldigt kelig, buffar i ansiktet och spinner så han låter som en motorcykel. Men så för en månad sedan (två kanske) så började han trampa mig på magen. Jag blev förvånad för han har aldrig trampat förut. Nu har det bara eskalerat sedan dess, så fort jag (eller någon annan för den delen) sätter sig i soffan så hoppar han upp i knät och börjar trampa hysteriskt och hårt. Han kurrar (inte spinner alltså utan "pratar") väldigt högt och aggressivt, man får inte röra honom för då morrar han till :crazy: Han verkar rätt så obekväm själv men blir väldigt arg om man flyttar på honom. Det kan även komma lite vätska från hans kön :o och han tvättar sig alltid mellan benen efter. Varje dag, jämt jämt jämt så fort någon sätter sig ner. Vad gör han och varför?

En till sak dök upp igår, jag hörde hur han kurrade och jamade ovanligt mycket så jag gick och kollade vad han höll på med. Då var han på min andra katt (1 årig kastrerad sphynx). Från att jag kom hem från jobbet igår tills jag vaknade i morse. Han kurrade, jamade och sprang efter den andra katten. Sedan kastade han sig på honom och bet tag väldigt hårt över nacken och höll ner honom mot marken. "Lillkillen" ligger stilla ett tag sedan krånglar han sig loss. Och så har dom hållt på hela natten. Är det någon maktkamp på gång? Lillen skrek aldrig och verkade inte bli skadad men försökte säga ifrån några gånger.

Vad händer med min aggressivt trampande, kurrande och bitande grabb? Jag har honom som sagt på foder och han ska inte kastreras ännu, men tror ni beteendet kommer lägga sig eller finns det något man kan göra? :confused:
 
Sv: What the deuce håller han på med?

Grattis, du har en kåt hankatt. Han försöker para din andra katt och han ägnar sig även åt parningsbeteende när han trampar dig på magen och låter.

När en hankatt parar en hona brukar han 1) ta ett stadigt bettgrepp över hennes nacke 2) trampa runt för att "komma i position" s a s och det är inte ovanligt att de låter.

Prata med ägaren och säg att han börjar bli jobbig nu. Det kan lägga sig en period om han får para, men utan att någo görs kommer sannolikt beteendet inte att försvinna. Man kan prova att ge p-piller eller ge p-spruta men ur hälsosynvinkel är det kanske inte något man tar till som första åtgärd. Jag känner faktiskt till en hane som betedde sig liknande som lugnade ner sig när han fick ett eget gosedjur att jucka på. Det var lite lätt konstigt att se honom stå och para ett gosedjur i utställningsburen och sedan kom han fram och kelade med allt och alla, visade upp sig för domaren... men det funkade och är ju inte farligt. Bara lite obekvämt för en del av oss folk.:D

Har ni avtalat om hur ni ska göra om han blir en "jobbig hankatt"? Jag har en hane ute på foder och där har vi tydligt avtalat att om han blir för jobbig för fodervärdarna får jag ta hem honom tills han är färdig i avel. En del besvär får man ju förvänta sig från en fertil hane, att han ropar en del, att kisset luktar och så men när de blir jobbiga att ha att göra med får man göra något.
 
Sv: What the deuce håller han på med?

Grattis, du har en kåt hankatt.

Crap, jag misstänkte att det var så :D Men borde han inte veta att den andra grabben inte är någon... hona? :confused: Eller känner han inte av det då han är kastrerad?

Hur ska jag själv bete mig, ska jag putta bort honom när han sätter igång? Ska jag ta bort honom när han klättrar på lillgrabben? Stänga in dom i olika delar av lägenheten om det inte blir bättre idag?

Jag ska höra av mig till hans uppfödare direkt och kolla vad hon tycker. Vet att det står något i fodervärdsavtalet, tror det står om p-spruta.. Hon är väldigt glad att han hamnat rätt (efter ett varv hos en fodervärd där han inte trivdes med andra katten) så jag tvivlar på att hon kommer ta hem honom. Å andra sidan är han en av hennes "finaste" avelshanar så hon kommer kanske inte kastrera honom heller... hmmm.... ska prata med henne idag.

Tack för svar!
 
Sv: What the deuce håller han på med?

Som Sol skriver så har du en kåt hankatt;) Håller de på som du beskiver tycker jag att du borde separera dem då du inte har full koll på vad de gör.

Hur är avtalet skrivet och har du pratat med ägaren till katten om problemet. Måste han gå fertil länge eller kan man skynda på kullarna eller ge han en p-spruta eller liknande för att lugna ner honom ett tag.
 
Sv: What the deuce håller han på med?

Ska kika igenom avtalet när jag kommer hem idag. Men vet att det står att avtalet gäller 1-3 år, sedan när han kastreras så övergår ägarskapet. Nu har vi haft honom i ett halvår. Men det står även att man får diskutera vad som kan göras om han blir jobbig. Han har aldrig kissat utanför lådan, har jamat måttligt men det har inte varit några problem. Tills nu då. Han verkar helt stissig själv och det är inte alls särskilt trevligt varken för mig eller mina gäster att ha en kåt katt i knät :D

Och lillkillen är helt utmattad av att bli jagat. Igår borrade han sig in i min famn under täcket när jag gick och la mig och jag puttade bort storkillen när han försökte klättra på honom. Jag trodde det var nån maktkamp på gång för det har dom hållt på med till och från, då har det dock ovanligt nog varit lillkillen som kaxat till sig och försökt sätta honom på plats.
 
Sv: What the deuce håller han på med?

Var glad att du inte har en kåt Bengal av honkön, jävlar i taket vad de kan låta.. :o

Och du vännen, du kan ju inte skriva om Sphynx och inte bjuda på alldeles underbara bilder!:D:bump:
 
Sv: What the deuce håller han på med?

Haha, jag kan bjuda på några bilder som hamnade i bildtrådet på ÄU förut. Det här är då kåtbocken, fast när han myser som en normal katt :D

Andra013.jpg


Andra024.jpg


Och det är är lillkillen :love:

Andra005.jpg


Och båda!

Andra007.jpg
 
Sv: What the deuce håller han på med?

Du bör nog separera katterna. Det riskerar att uppstå bråk om hanen fortsätter som han gör, det är ju inte säkert att det är uppskattat av hans kompis. Iaf ha dem separerade när du inte kan övervaka dem.

Om han ger sig på dig får du väl antingen låta dig hållas eller vänligt men bestämt sätta ner honom på golvet. Jag skulle faktiskt rekommendera att du provar att ge honom ett gosedjur i en sådan situation. Man vill ju inte hämma en avelshanes parningsbeteende (så var noga med att inte straffa honom för det han gör) eftersom han faktiskt ska ha som uppgift att para. Han måste ju få utlopp för sina naturliga behov så när han inte får para sin kompis eller någon annan i hushållet är det bra om han kan agera ut behovet på någonting annat. Han riskerar att bli en väldigt frustrerad katt om han inte får ge utlopp för sitt parningsbehov. Det kan resultera i tex. revirmarkering eller ökad aggression.
 
Sv: What the deuce håller han på med?

Ah jag ska hem på lunchen snart och titta till dom, i morse såg det inte ut som att någon blivit skadad och lillkillen verkar varken rädd eller arg mest störd och irriterad på honom. Men storgrabben var lika stissig i morse. Har en nalle som han brukar trampa på, kanske ska ställa fram den och sätta honom på den när han sätter igång. Skickade ett mail till hans uppfödare nu och ska ringa efter jobbet om jag inte fått något svar.

Tycker lika synd om dom båda just nu, lillgrabben som måste bli jagad så fort han visar sig och storkillen som är helt stressad :( Hans uppfödare verkar vara en vettig kvinna så jag hoppas vi kan lösa det så snart som möjligt.

Delar nog upp dom nu på lunchen om det verkar ha fortsatt..
 
Sv: What the deuce håller han på med?

Kom hem på lunchen, ingen utav katterna kom och mötte mig i dörren som dom brukar. Blev orolig och tänkte att nu har dom väl haft ihjäl varandra :eek: Men.. såhär såg det ut inne i sovrummet:

Fjrde005.jpg


Fjrde008.jpg


Verkar inte vara några hard feelings just nu i alla fall ;) Så jag delade inte upp dom, men jag ska bevaka. Går ju i banor det där. Ska se vad uppfödaren säger idag också.
 
Sv: What the deuce håller han på med?

Haha ja det var min tanke också, "ligger ni här och efterspelar eller?" ;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 285
Katthälsa Behöver lite klok input och hjälp nu. För en vecka sedan köpte vi en 4-årig kastrerad honkatt från ett katthem. Första veckan har gått...
Svar
11
· Visningar
4 281
Senast: Tualma
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 447
Senast: Dino
·
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 235
Senast: Ponnyfoton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp